Storbritanniens turistindustri hade ett fantastiskt år 2023 och steg till att bli den tredje mest inkomstbringande nationen från internationella resenärer.
Enligt en rapport från FN:s världsturismorganisation (UNWTO) drog Storbritannien in imponerande 58 miljarder pund (74 miljarder dollar) i turistintäkter förra året.
Storbritannien klättrade till tredje plats från femte plats före pandemin 2019.
Landet placerade sig också på topp 10-listan över de mest besökta destinationerna i världen.
Storbritannien och Nordirland tog tillsammans emot över 51 miljoner internationella ankomster.
Efter några utmanande år visar Storbritanniens turismåterhämtning 2023 att landet fortfarande är ett attraktivt globalt resmål.
Britterna ligger också på fjärde plats när det gäller turismutgifter och betalar 85 miljarder pund (110 miljarder dollar) för internationella semestrar 2023.
Andra turistmål och inkomstkällor i topp 2023
Resten av de globala topplaceringarna för de mest besökta länderna och de högsta inkomsterna var i stort sett desamma som tidigare år.
Frankrike befäste sin position som världens mest besökta destination förra året.
Värdlandet för de kommande olympiska spelen välkomnade hela 100 miljoner utländska turister år 2023.
Spanien kom på andra plats med 85 miljoner ankomster, följt av USA med 66 miljoner.
På de fem sista platserna finns Italien, som tog emot 57 miljoner turister, och Turkiet, med 55 miljoner internationella turister.
Andra mest besökta destinationer i topp tio är Mexiko, Storbritannien, Tyskland, Grekland och Österrike.
Jämfört med före pandemin steg Storbritannien från tionde till sjunde plats, medan Grekland steg från 13:e till nionde plats.
Resten av topp tio, Italien, Turkiet, Mexiko, Tyskland och Österrike, steg alla en position jämfört med 2019 års rankning.
Samtidigt behöll USA sin topplacering när det gäller vinster från internationella besökare och tjänade 138 miljarder pund (176 miljarder dollar) i turistintäkter 2023.
Spanien kom på andra plats med 72 miljarder pund (92 miljarder dollar) i intäkter från internationell turism.
Med 58 miljarder pund (74 miljarder USD) placerade sig Storbritannien före Frankrike på tredje plats med 54 miljarder pund (69 miljarder USD) och Italien på femte plats med 44 miljarder pund (56 miljarder USD).
Andra länder som tjänade mest på internationell turism är Förenade Arabemiraten (UAE), Turkiet, Australien, Kanada, Japan, Tyskland, Saudiarabien, Macao (Kina), Indien och Mexiko.
De mest spenderande turisterna 2023
På den andra sidan av ekvationen spenderade kinesiska turister mest på globala resor 2023.
I takt med att pandemirestriktionerna lättade spenderade de mer än alla andra länder, över 155 miljarder pund (196,5 miljarder dollar) på internationella resor.
Amerikanska resenärer var de som spenderade näst mest pengar på internationell turism och spenderade 155 miljarder pund (150 miljarder dollar) utomlands.
På tredje plats kommer Tyskland, vars medborgare spenderade 88 miljarder pund (112 miljarder dollar).
Britterna hamnade på fjärde plats, medan fransmännen var de femte största spenderarna och spenderade 88 miljarder pund (49 miljarder dollar) på internationell turism.
De andra länderna som spenderade mest var Kanada, Italien, Indien, Ryssland, Sydkorea och Indien.
Indien klättrade från 14:e plats 2019 till åttonde plats 2023, medan Italien steg från tionde till sjunde plats.
Den internationella turismen i Storbritannien fortsätter att öka
VisitBritain, Storbritanniens nationella turistbyrå, rapporterade att deras marknadsföringsinsatser och branschsamarbeten under de senaste två åren har gett resultat.
Dessa ansträngningar har lett till att internationella besökare spenderar ytterligare 1,26 miljarder pund (1,58 miljarder dollar) i hela landet.
Enligt pressmeddelandet har besökarna spenderat 15 pund extra lokalt för varje 1 pund som investerats i främjande av turismen i Storbritannien.
VisitBritains prognos visar att detta positiva momentum fortsätter 2024.
Man förutspår att de internationella besökarnas utgifter kommer att öka med fem procent jämfört med 2023 års nivåer och uppgå till 32,5 miljarder pund (40,7 miljarder dollar).
Antalet internationella besökare väntas uppgå till 38,7 miljoner, en ökning med två procent jämfört med 2023.
Över en tredjedel av de brittiska invånarna föredrar inhemska semestrar framför utlandsresor under det kommande året, vilket tyder på en fortsatt hög efterfrågan.
Nick de Bois, ordförande för British Tourist Authority, konstaterade att den tvåsiffriga tillväxten i besökarnas utgifter och den optimistiska prognosen är fantastisk.
USA är fortfarande Storbritanniens största och mest värdefulla turistmarknad, som beräknas vara värd 6,3 miljarder USD för Storbritannien 2024.
Den brittiska turismen kommer också att fokusera på Australien, länderna i Gulfstaternas samarbetsråd (GCC) och de viktigaste europeiska marknaderna.
Men de Bois varnade också för att takten i turismens återhämtning efter pandemin hade avtagit.
Detta berodde främst på den ”hårda konkurrensen” från europeiska grannländer.
De Bois sade i ett pressmeddelande att Storbritannien ”rankas högt för sin historia och sitt kulturarv samt för sin samtida kultur och sport”.
Det är dock inte så välkänt som ett resmål med ”naturlig skönhet och upplevt välkomnande”.
”För att motverka detta marknadsför VisitBritains internationella GREAT-kampanjer Storbritanniens välkomnande”, betonade de Bois.
Programmets mål är att ”inspirera besökare att upptäcka mer, stanna längre och skapa en känsla av att det är bråttom att komma hit nu”, säger han.
Uppåt på turismrankingen
Flera faktorer bidrog till att turismen i Storbritannien ökade under 2023.
Lättnaderna i reserestriktionerna till följd av covid-19 har ökat efterfrågan från viktiga brittiska besöksmarknader, som USA och Västeuropa.
Dessutom gjorde det försvagade pundet Storbritannien mer prisvärt för resenärer.
Starka trender som ”set-jetting” har väckt intresse för att besöka inspelningsplatser för populära serier.
UNWTO förutspår att de globala internationella turistankomsterna kommer att återgå till de nivåer som rådde före pandemin 2024.
Storbritannien är väl positionerat för att dra nytta av det globala uppsvinget för turismen med sina berömda städer, historiska platser och naturskönhet.