Nationwide eGates misslyckande väcker oro över Storbritanniens beredskap för ETA, EU:s EES

| maj 13, 2024
Nationwide eGates misslyckande väcker oro över Storbritanniens beredskap för ETA, EU:s EES

Det nyligen inträffade landsomfattande felet med elektroniska grindar (eGates) har väckt oro för de potentiella konsekvenserna när de nya gränskontrollsystemen väl är på plats.

Detta inkluderar den bredare implementeringen av Storbritanniens Electronic Travel Authorization (ETA) och Europeiska unionens Entry/Exit System (EES).

På kvällen den 7 maj drabbades de största flygplatserna i Storbritannien av mer än fyra timmars avbrott i eGate.

Passagerare som anländer till flygplatserna Heathrow, Gatwick, Stansted, Birmingham, Bristol, Edinburgh, Manchester och Newcastle måste passera passkontrollen manuellt.

Lord Foster of Bath, ordförande i utskottet för rättsliga och inrikes frågor, sade att gränsstyrkornas personal måste vara ”utrustad och utbildad för att hantera sådana situationer”.

Han tillade att ”motståndskraften i våra system är avgörande” när Storbritannien förbereder sig för att lansera ETA på bredare front.

”Regeringen måste göra det grundläggande rätt”, sade Lord Foster enligt BBC.

”Och man måste vara beredd att dra de rätta lärdomarna när saker och ting går fel”, tillade han.

ETA är Storbritanniens nya digitala system för resetillstånd som kommer att vara obligatoriskt för alla visumfria medborgare som besöker Storbritannien.

Det är för närvarande endast obligatoriskt för besökare från Gulfblocket som tidigare behövde ett elektroniskt viseringsundantag (EVW).

Julia Lo Bue-Said, VD för The Advantage Travel Partnership, en oberoende resebyråbransch, sa att Storbritannien inte bör förlita sig för mycket på teknik.

Han uppmanade den brittiska regeringen att investera i teknik som säkerställer att ”systemen för gränskontroll fungerar smidigt”.

Lucy Moreton från Immigration Services Union avslöjade att de upprepade gånger har bett inrikesministeriet om ordentliga beredskapsplaner.

Hon tillade att regeringen måste ha ”robusta beredskapsplaner på plats för att undvika onödiga störningar för resenärerna”.

Moreton menade dock att det nyligen inträffade eGates-haveriet visade att beredskapsplaner fortfarande saknas.

Storbritanniens beredskap inför EU:s EES

Dan Jarvis, Labourpartiets skuggminister för säkerhetsfrågor i inrikesministeriet, pressade Tom Pursglove, minister för laglig migration och gränser, om misslyckandet med eGates i underhuset den 8 maj.

Enligt TTG Media frågade Jarvis Pursglove om han kunde ”garantera att fullständiga förberedelser är på plats” när EU: s EES rullar ut senare på året.

Pursglove konstaterade att ”en enorm mängd” samarbete och ”grundligt engagemang” har förekommit mellan Storbritannien, Frankrike och EU.

Detta för att säkerställa att Storbritannien har ”bästa möjliga planer på plats” när EES rullas ut senare i år.

”Vi har gjort stora framsteg under de senaste veckorna och vi kommer att fortsätta att stödja detta arbete”, tillade han.

EES är EU:s nya automatiserade gränskontrollsystem som ska tas i bruk i oktober 2024.

Det kommer att ersätta manuell stämpling av pass vid EU:s yttre gränser.

Istället använder systemet ansikts- eller fingeravtrycksskanning för att registrera resenärernas rörelser i Schengenzonen.

Införandet har lett till varningar om långa köer och förseningar vid gränserna mellan Storbritannien och EU, där kontrollerna är placerade sida vid sida.

De parallella kontrollerna innebär att EU:s gränspoliser utför immigrationskontroller på brittisk mark.

Kanaltunneloperatören Getlink försäkrade att det inte kommer att bli några långa köer vid deras terminaler i Coquelles och Folkestone.

Det finns dock farhågor om 14 timmars förseningar i Dovers hamn och långa köer vid Londons St Pancras-stationer.

Transportminister Guy Opperman uppgav att EES-utrullningen kommer att genomgå en sex månader lång mjukstart för att säkerställa en smidig övergång och ta itu med långa köer.

Tusentals människor fick vänta i långa köer på grund av fel på eGate i hela landet

Det finns 270 eGates i 15 brittiska flyg- och järnvägshamnar, och det verkar som om alla slutade fungera den 7 maj.

Enligt Home Office, så snart teknikerna upptäckte ett bredare nätverksproblem omkring kl. 19.44, ”aktiverades en storskalig beredskap inom sex minuter”.

Pursglove betonade att det inte fanns ”några indikationer på skadlig cyberaktivitet” och att avbrottet inte äventyrade gränssäkerheten.

Det landsomfattande eGates-felet ledde dock till att tusentals passagerare som anlände till Storbritannien fick vänta i timmar på att komma igenom passkontrollen.

Brittiska gränskontrollanter fick göra passkontroller manuellt tills eGates var online igen strax efter midnatt.

Enligt The Guardian påverkade eGates-felet även ”vissa polis-, pass- och immigrationssystem”.

Pursglove ”bad uppriktigt om ursäkt för den störning som uppstod”.

Han försäkrade också att ”alla tänkbara lärdomar kommer att dras för att säkerställa att detta inte händer igen”.

Pursglove sa att eGates-felet berodde på ”tekniska problem inom Home Office-nätverket”.

Han tillade att gränsstyrkan redan hade hittat en permanent lösning på problemet, vilket säkerställer att det inte kommer att hända igen.

Byte av eGates till nyare teknik

Det landsomfattande eGates-felet är ett av många som har orsakat betydande störningar i resandet vid Storbritanniens inresepunkter.

För två veckor sedan orsakade ett annat tekniskt avbrott också långa köer på flygplatserna i Edinburgh, Gatwick och Bristol.

I maj 2023 drabbades brittiska flygplats- och hamnpassagerare av långa förseningar på grund av en annan mjukvaruuppgradering av systemet.

Under senare delen av 2021 inträffade också tre separata incidenter där eGates inte fungerade.

Den tidigare chefsinspektören för gränser och invandring David Neal hade varnat för eGates ineffektivitet och ineffektivitet.

Syftet med eGates var att förbättra gränskontrollerna och möjliggöra en smidigare och mycket snabbare invandring.

De använder ansiktsigenkänningsteknik för att jämföra en resenärs levande bild med den som lagras i passets biometriska chip.

Border Force planerar att testa ett nytt, smartare eGates-system som endast använder ansiktsigenkänningsteknik för kontaktlösa resor.

Om det visar sig vara framgångsrikt skulle resenärer inte behöva ta fram sina pass när de går igenom brittiska immigrationskontroller.