Vad är den brittiska gränspolisen?

| oktober 21, 2023
UK ETA Gränsbevakning

Det aldrig tidigare skådade antalet migranter som olagligt korsar Engelska kanalen från Frankrike har varit ett hett debattämne i de engelska medierna under den senaste tiden. Illegala invandrare, asylsökande eller ekonomiska invandrare, tycks kunna ta sig in i Förenade kungariket (och särskilt England) hur som helst utan att några större ansträngningar tycks göras för att stoppa flödet.

Ansvaret för invandringsfrågor ligger hos den brittiska inrikesministern, och en ny parlamentsakt, Nationality and Borders Act från 2022, har gett den brittiska regeringen mer makt att hantera den nuvarande invandringskrisen.

På fältet är det dock inte regeringen som ansvarar för behandlingen och hanteringen av asylsökande, ekonomiska migranter och andra frågor som rör gränssäkerhet. Detta faller under den brittiska gränsstyrkans ansvarsområde.

Ansvarsområden

Den brittiska gränsstyrkan är en del av brottsbekämpningen och lyder under det brittiska inrikesministeriet. För allmänheten är den brittiska gränsstyrkan bara poliser i båtar som patrullerar hamnar och den brittiska kusten. Gränspolisen ansvarar dock inte bara för sjöfartsskyddet utan även för säkerheten på flygplatser och andra inreseorter. UK Border Force ansvarar för följande:

Kontroller av invandringsstatus för personer som anländer till Förenade kungariket samt för personer som lämnar jurisdiktionen.

  • Genomsökning av resandes bagage och fordon samt av last och gods efter olagliga material och varor.
  • Upptäckt av olagliga invandrare på fartyg, flygplan, tåg, lastbilar, bussar och andra färdmedel som försöker ta sig in i Förenade kungariket.
  • Upprätthålla en närvaro längs kustlinjen.
  • Vid behov stoppa och genomsöka båtar eller andra havsgående fartyg.
  • Insamling av underrättelser om misstänkt olaglig verksamhet genom brittiska hamnar och flygplatser.

Arbetar tillsammans med brittisk polis och nationella säkerhetstjänster för att hålla koll på personer av intresse.

För att förhindra brottslig verksamhet eller upptäcka lagöverträdelser finns den brittiska gränspolisen på över 140 järnvägsstationer, hamnar och flygplatser, inte bara i Storbritannien utan även utomlands.

Tre enheter blir en

Även om konceptet med en enda gränsstyrka först föreslogs 2003, fanns det fram till 2007 tre olika organ som ansvarade för den brittiska gränskontrollen. Var och en av de tre byråerna hade sina egna ansvarsområden, vilka var följande:

  1. HM Revenue and Customs (tidigare kallat HM Customs and Excise) ansvarade för uppbörden av skatter och avgifter på varor som förs in i och ut ur Förenade kungariket samt för skyddet av Förenade kungarikets gränser.
  2. Immigration and Nationality Directorate hanterade ansökningar om brittiskt medborgarskap, rätten att stanna kvar i Storbritannien och ansvarade också för att identifiera, övervaka och deportera illegala invandrare.
  3. UKVisas behandlade alla viseringsansökningar för utländska medborgare som reste in i Förenade kungariket.

De tre myndigheterna som arbetade parallellt var tungrodda och ineffektiva och det beslutades att skyddet av de brittiska gränserna skulle bli bättre om ansvaret för gränssäkerheten centraliserades till en myndighet. Revenue and Customs gränsskyddsuppgifter överfördes till UK Border Agency liksom invandringsbefogenheterna för Immigration and Nationality Directorate. Och 2008 införlivades UKVisas också i den nya brittiska gränsmyndigheten.

UK Border Agency (UKBA) hamnade snart i onåd hos den brittiska regeringen på grund av många brister i verksamheten, inklusive dålig service, många klagomål och en eftersläpning på hundratusentals ärenden, och en utredning av UKBA tillkännagavs 2011. Efter undersökningen avskaffades UKBA och delades upp i tre nya enheter:

  1. UK Visas and Immigration som skulle övervaka alla frågor som rör utfärdandet av brittiska visum.
  2. Immigration Enforcement fick i uppgift att ta hand om alla frågor som rör invandring, både laglig och olaglig, och att upprätthålla lagen när det gäller överträdelser av invandringsbestämmelser.
  3. Border Force inrättades för att upprätthålla den dagliga invandrings- och tullhanteringen vid alla inreseorter till Förenade kungariket.

I mars 2021 erkändes UK Border Force som en separat enhet och inledde sin verksamhet vid flygplatser, kusthamnar, internationella järnvägsstationer och många små flygfält och hamnar i hela Storbritannien.

Operationer inom den brittiska gränsbevakningen

Den brittiska gränsstyrkan har enligt den brittiska regeringen cirka 10 000 anställda och täcker fem operativa områden i Storbritannien.
De fem regionerna är:

  • Centralt område
  • Heathrow
  • Norra området
  • Södra området
  • Sydost och Europa

Gränssäkerheten upprätthålls dygnet runt alla dagar på året och personal från gränspolisen är stationerad på praktiskt taget alla flygplatser, hamnar, internationella järnvägsstationer och andra ingångspunkter till Förenade kungariket, inklusive Eurotunneln som går från Folkestone till Coquelles i Frankrike och Eurostar-tågförbindelsen från St Pancras International till Paris och Bryssel. Operativa uppgifter för gränsstyrkans personal inkluderar:

  • Kontroll av dokumentation för resenärer
  • Kontroll av invandring
  • Sökningar efter olagliga varor, inklusive droger, pengar, alkohol, vapen, förfalskade varor och förbjudna livsmedel eller varor
  • Fordons- och lastsökningar för olagliga eller papperslösa resenärer

Gränspoliser har befogenhet att stoppa, förhöra och genomsöka passagerare, bagage, bilar, bussar och tunga lastfordon samt flyg- och sjöfraktcontainrar.

Myndighet

Även om gränsstyrkornas personal är uniformerad är de i själva verket statstjänstemän, även om de har vissa rättsliga befogenheter och befogenheter i kraft av sin ställning som utsedda invandrings- och tulltjänstemän.

Invandringstjänsteman

I egenskap av utsedda immigrationstjänstemän har gränsstyrkornas personal befogenhet att gripa och kvarhålla personer både vid inresepunkter till Storbritannien och i inlandet om det skulle behövas. Anhållande och häktning får användas när en polisman fastställer att en person kan anhållas för misstänkta brott.

Tulltjänsteman

Personal vid gränsstyrkorna som är utsedda till tulltjänstemän har samma befogenheter som tjänstemän vid skatte- och tullmyndigheten. Detta innebär att de kan gå in i fordon eller containrar, söka efter olagliga varor eller olagliga invandrare, beslagta allt smuggelgods som hittas och gripa misstänkta. Gränsstyrkornas personal har dock ingen befogenhet över icke gränsöverskridande frågor som inkomstskatt eller mervärdesskattebedrägeri, även om de har befogenhet att kontrollera att rätt skatt och tull har betalats för importerade varor.

Identifierande faktorer

Gränsstyrkornas personal känns igen på sina mörkblå uniformer som bär bärarens grad och identifikationsnummer på epauletten. Tjänstemännen får också medföra viss utrustning som kan behövas för personligt skydd eller för att underlätta tjänsteutövningen. Utrustning som bärs eller används inkluderar:

  • Batong
  • Radio
  • Handbojor
  • Stickväst
  • Verktygsbälte eller väst

Den brittiska gränsstyrkan har också ett antal hundförare anställda och har en hundenhet. Hundarna är särskilt tränade för att upptäcka droger och sprängämnen och används i allmänhet vid de större inresepunkterna till Storbritannien, som Heathrow Airport, hamnen i Southampton och in- och utfarterna till Eurostar och Eurotunneln.

Marin styrka

Att skydda Storbritanniens kustlinje är en viktig del av gränsstyrkans verksamhet och detta har varit särskilt viktigt på senare tid eftersom antalet illegala invandrare från Frankrike till den engelska sydkusten stadigt har ökat.

Alla brittiska gränsstyrkans fartyg har prefixet HMC, som står för His Majesty’s Cutter, även om bara fem av de elva fartyg som för närvarande är aktiva är riktiga skärare.

De fem kuttrarna i den brittiska gränsstyrkans tjänst opererar i både brittiska och europeiska vatten och har ett deplacement på 257 ton:

  1. Sökare
  2. Sökare
  3. Vaksam
  4. Valiant
  5. Protector (434 ton)

Fartyg för kustbevakning

Som komplement till de fem kuttrarna har UK Border Force också sex kustbevakningsfartyg i drift. Kustbevakningsfartygen är snabbare och mer rörliga än kuttrarna och används främst för att patrullera nära kusten och jaga olaglig sjötrafik. Kustbevakningsfartyg som för närvarande är i drift är:

  1. Aktiv
  2. Varning
  3. Örn
  4. Nimrod
  5. Jägare
  6. Speedwell

Dessutom har den brittiska gränspolisen chartrat användningen av MV VOS Grace. Grace konstruerades som ett försörjningsfartyg för olje- och gasplattformar till havs, men används nu som räddningsfartyg för att hjälpa illegala båtar och migranter i sjönöd.

Gemensam kontroll

Inresa till södra England, antingen genom tunneln under Engelska kanalen eller med färja, övervakas av parallella immigrationskontroller. Detta innebär att ansvaret för att kontrollera resenärer och gods delas mellan de franska, belgiska, nederländska och brittiska immigrationsmyndigheterna.

Resenärer från England till Schengenområdets medlemsländer Belgien, Frankrike och Nederländerna måste passera passkontrollen medan de fortfarande befinner sig i Storbritannien och ha rätt dokumentation för resan, inklusive ett Schengenvisum när (eller om) det blir nödvändigt.

UK ETA ett ökat ansvar för gränspolisen

Från och med 2023 och fram till 2025 kommer brittiska besökare i Europa att behöva ett ETIAS-godkännande (European Travel Information and Authorisation System) innan de kan resa mellan Storbritannien och det europeiska fastlandet. ETIAS liknar ett visum (men i elektroniskt format i stället för i pappersformat) och är avsett att granska besökare till Europeiska unionen och Schengenområdet för att avgöra om de ska tillåtas resa in i Europa eller inte.

Resenärer som är på väg i motsatt riktning, från Europa till Storbritannien, måste genomgå passkontroller och brittiska immigrationskontroller innan de lämnar det europeiska fastlandet. I likhet med EU och ETIAS kommer Storbritannien också att införa ett system för förhandsgranskning av besökande som kallas UK ETA. Det brittiska ETA-systemet (Electronic Travel Authorization ) ska vara i drift 2024 och fullt infört 2025. Utöver sina befintliga uppgifter kommer den brittiska gränspolisen att spela en viktig roll i genomförandet av ETA i Förenade kungariket.