Eurostar är övertygat om att dess passagerare inte kommer att drabbas av massiva förseningar när Europeiska unionens (EU:s) Entry/Exit System (EES) tas i drift.
Eurostars stations- och säkerhetschef, Simon Lejeune, sa vid en pressträff den 21 maj att de har ”rätt inställning” för att verkställa EES utan dröjsmål.
”Vi kommer inte att be våra kunder att komma tidigare”, betonade han, enligt en rapport från The Standard.
Förra veckans rapporter antydde att passagerare kan behöva anlända tidigare till St. Pancras station på grund av potentiellt långa köer orsakade av EES.
Lejune försäkrade: ”Vi är övertygade om, och vår modellering stöder detta, att vi från början till slut fortfarande kommer att fungera inom de nuvarande incheckningstiderna.”
Lejune tillade att Eurostar överväger att minska den tid som passagerarna måste checka in före sin resa.
Detta innebär att passagerare bör anlända till Eurostar-området på St Pancras station 45 till 60 minuter innan deras tåg avgår.
Å andra sidan är check-in-tiden under rusningstid fortfarande 90 minuter före tågets avgång.
Hur EES kommer att fungera vid Eurostar-terminalerna
EES registrerar resenärers inresa och utresa från Schengenområdet med hjälp av biometriska data, t.ex. ansikts- och fingeravtrycksskanning.
Det kommer att ersätta manuell stämpling av pass vid gränsen för icke-EU-medborgare, t.ex. innehavare av visum för kortare vistelse och resenärer som är undantagna från viseringskravet. Detta gäller även brittiska medborgare.
Första gången resenärer från länder utanför EU reser in i Schengenområdet måste de registrera sina biometriska data i EES-systemet inför en gränskontrollant.
Uppgifterna kommer att lagras i tre år och uppdateras varje gång de passerar EU:s gräns inom den tidsramen.
Om de besöker Schengenområdet efter att deras biometriska uppgifter har gått ut måste de registrera sig igen hos en gränskontrolltjänsteman.
På St. Pancras Station installerar Eurostar totalt 49 incheckningsautomater och 11 elektroniska passportar (eGates).
Dessutom kommer 18 manuella bås att bemannas av franska gränspoliser och placeras i tre olika delar av stationen.
Detta är en ökning från nuvarande 24 kiosker, åtta eGates och inga manuella bås.
Eurostar uppger att ändringarna kommer att skapa en sömlös reseupplevelse mellan Förenade kungariket (UK) och EU.
St. Pancras station kommer att ha ett särskilt bås för passagerare med rörelsehinder och kunder i första klass.
Stationen kommer också att skapa utrymme och öppna en överströmningsyta under rusningstid om det behövs.
Personal kommer också att finnas tillgänglig för att hjälpa passagerare som kan ha svårt att använda den nya tekniken.
Passagerarna kommer också att få information om var de ska checka in innan de anländer till St Pancras.
Paris Gare du Nord kommer å andra sidan att öppna 18 nya kiosker och 11 eGates.
I Bryssel kommer antalet eGates att öka till 10, medan antalet manuella gates kommer att öka från fyra till åtta.
Eurostar anpassar sig till EES, fler passagerare
Eurostars verkställande direktör Gwendoline Cazenave upprepade Lejunes kommentarer om att resenärer inte kommer att möta långa köer när EES är aktivt.
Både St Pancras och Paris Gare du Nord kommer att byggas om under de kommande fem åren för att möta den ökande efterfrågan från passagerarna.
Ombyggnaden syftar till att utöka stationerna till att rymma 2.700 passagerare per timme, upp från nuvarande 1.800 per timme.
En del av den planerade ombyggnaden av St. Pancras är dessutom att skapa mer utrymme för resenärer att genomgå EES biometriska kontroller.
Eurostars terminal i Amsterdam kommer också att byggas ut. När utbyggnaden är klar kommer den att kunna ta emot upp till 600 passagerare.
Den har för närvarande endast 200 passagerare i sin nuvarande kapacitet.
Järnvägsbolaget utökar sin verksamhet efter en första milstolpe: intäkter på över 2 miljarder euro förra året.
Passagerarantalet ökade också till nästan 19 miljoner 2023. Tågoperatören räknar med cirka 30 miljoner passagerare per år 2030.
”Det finns en enorm efterfrågan på våra tjänster och vi har stora europeiska ambitioner”, säger Cazenave till Financial Times.
Hon tillade att Eurostar ”definitivt” överväger nya rutter från London till Europa.
Cazanave sade att företaget för samtal med tillverkare för att ersätta äldre tåg och öka sin flotta från 51 till 67.
Potentiella EES-problem vid St. Pancras Station
High Speed 1 (HS1) har tidigare varnat för att EES-förberedelserna vid St. Pancras station är ”allvarligt otillräckliga”.
Företaget som driver linjen London-Kanaltunneln sade att det begränsade utrymmet vid St. Pancras gör det svårt att upprätthålla EES.
Bristen på utrymme kan leda till att Eurostar begränsar antalet passagerare för att undvika förseningar, varnade HS1.
Eurostar, som då planerade att endast ha 24 kiosker, uppgav att EES skulle öka handläggningstiden för gränskontroll med ”två till tre minuter”.
De potentiella förseningarna skulle bli ännu längre än den nuvarande handläggningstiden på 45 sekunder och skulle kunna leda till köer på över en timme under rusningstid.