Det brittiska parlamentets överhusutskott för rättsliga och inrikes frågor inledde en undersökning om de nya elektroniska gränsförvaltningssystemen.
Dessa inkluderar Storbritanniens elektroniska resetillstånd (ETA), samt Entry/Exit System (EES) och European Travel Information and Authorization System (ETIAS) i Europeiska unionen (EU).
EES är EU:s nya automatiserade biometriska system för registrering av in- och utresor i Schengenområdet för resenärer från länder utanför EU.
ETA och ETIAS är digitala resetillstånd för alla medborgare utan visering som besöker Storbritannien respektive Schengenområdet.
Enligt ett pressmeddelande tar kommittén nu emot skriftliga bevis från intresserade individer och organisationer.
De som vill lämna in skriftliga bevis om elektroniska gränsförvaltningssystem måste göra det senast den 14 mars 2024.
Den 27 februari 2024 hörde utskottet muntlig bevisning vid ett möte med järnvägsföretagen Eurostar och GetLink samt hamnen i Dover.
Den kommer också att höra mer muntlig bevisning från berörda parter den 5 och 12 mars.
Mål för undersökningen av de nya gränsförvaltningssystemen
Utskottet för rättsliga och inrikes frågor syftar till att förstå ”den globala trenden med elektroniska system för resetillstånd och hur Storbritanniens version kan jämföras med andra”.
”Vi vill ta reda på vad Storbritannien kommer att vinna på [ETA] -systemet och om det är möjligt att förbättra gränssäkerheten på ett sätt som inte stör legitima resenärer”, sade Lord Foster of Bath, ordförande för utskottet.
Den brittiska regeringen planerar att införa det nya brittiska ETA-systemet för alla medborgare utan visum, inklusive EU-medborgare, senast 2024.
För närvarande är det bara resenärer från länderna i Gulfstaternas samarbetsråd (GCC) och Jordanien som måste ha ett ETA för att resa till Storbritannien.
När utskottet tidigare tittade på EU:s nya gränsförvaltningsplaner 2021 uttryckte det logistiska farhågor och politiska svårigheter.
Sedan dess har både EES och ETIAS skjutit upp sina lanseringsdatum flera gånger. EES är nu planerat att introduceras i oktober 2024 och ETIAS i mitten av 2025.
Lord Foster sa: ”Vi skulle vilja ta reda på om Storbritannien nu är bättre förberett – och vem som är ansvarig för att främja allmänhetens medvetenhet.”
Utskottet vill också analysera interoperabiliteten mellan ETA, EES och Etias och hur de kommer att påverka resenärer som passerar gränserna mellan Storbritannien och EU.
Globala insikter om ETA och hur det påverkar resandet
Storbritanniens ETA och EU:s ETIAS är jämförbara med USA:s Electronic System for Travel Authorization (ESTA), Kanadas Electronic Travel Authorization (eTA) och Australiens ETA.
Kommittén strävar efter att samla in insikter och lära av erfarenheterna från andra länder som använder digitala gränsförvaltningssystem.
Den syftar också till att upptäcka potentiella risker, svagheter i genomförandet, effekter på resenärer och långsiktig förvaltning.
Det kan också avslöja hur ETA passar in i den brittiska regeringens långsiktiga strategi för digitala gränser.
ETA och det gemensamma reseavtalet
Att studera effekterna av gränsförvaltningssystem innebär också att förstå hur de påverkar resenärerna.
Detta inkluderar de som har nekats ETA och de med dubbla medborgarskap som reser mellan länder med ETA-krav.
En annan är att undersöka hur ETA-systemen påverkar resandet inom det gemensamma reseområdet (CTA).
CTA består av Storbritannien, Republiken Irland och kronbesittningarna Guernsey, Jersey och Isle of Man.
Irländska medborgare och medborgare i kronbesittningar behöver inget ETA för att besöka Storbritannien.
Detta beror på CTA-arrangemanget, som tillåter dess medborgare att röra sig fritt inom CTA-territorier.
Icke-irländare som är lagligt bosatta i Irland är också undantagna från ETA-systemet, förutsatt att de uppfyller alla tre villkoren.
Dessa inkluderar bevis på laglig irländsk bosättning, inte behöver visum för att komma in i Storbritannien och reser till Storbritannien via CTA.
Det finns dock farhågor om att ETA innebär risker för turismen i Nordirland i Storbritannien.
Visumfria medborgare som besöker Nordirland via Republiken måste ha en ETA innan de passerar landgränsen.
Det kan vara en extra kostnad och krångel som gör att turister väljer att hoppa över att besöka Nordirland helt och hållet.
Dessutom kan turister som korsar den öppna landgränsen mellan Irland och Nordirland omedvetet bryta mot invandringslagarna om de inte har det obligatoriska ETA.
Främja bättre förståelse för ETA
Medvetenhet om de nya gränsförvaltningssystemen är avgörande för ett framgångsrikt och smidigt genomförande och för att minska störningarna i resandet.
Utskottet är också öppet för råd om hur den brittiska regeringen kan öka medvetenheten om det nya ETA-systemet. Detta är fortfarande ett bekymmer för nordirländska tjänstemän och den brittiska flygindustrin.
Heathrow Airport och brittiska flygbolag som British Airways och Virgin Atlantic är oroliga för att förlora transiterande passagerare på grund av det nya ETA-kravet.
När Förenade kungarikets ETA är helt genomfört måste transitpassagerare ha ett ETA oavsett om de passerar gränskontrollen eller inte.
På andra större flygplatser behöver transitpassagerare dock inte uppfylla de lokala inresekraven om de inte passerar några gränser för att ansluta till sin vidare destination.
Heathrow genomför cirka 25 miljoner anslutningsflygningar per år för att ta resenärer till globala destinationer som inte erbjuder direktflyg.
Det är en viktig faktor för London som en viktig global knutpunkt och kan förlora sin status om fler transitpassagerare väljer att mellanlanda på andra flygplatser.
Brittiska flygbolag som British Airways är också starkt beroende av anslutningsflyg.
Förberedelser inför EU:s nya gränsförvaltningssystem
I sin nya undersökning om gränsförvaltningssystem strävar utskottet efter att bättre förbereda sig för EU:s nya gränssystem.
Man vill ha rekommendationer, inklusive bredare frågor som rör regeringens strategi för elektroniska gränser och inrikesministeriets kapacitet.
Det brittiska parlamentets europeiska granskningsutskott granskade också nyligen EU:s europeiska sysselsättningsstrategi och den brittiska gränsen.
Bevisen visade att införandet av EES skulle innebära ett enormt hinder för resandet mellan Förenade kungariket och EU.
Myndigheterna hade varnat för att EES skulle kunna orsaka 14 timmars förseningar i hamnen i Dover och begränsa Eurostars passagerarvolym.
Dessa frågor kan påverka de hamnar och järnvägsstationer som fortfarande måste vara tillräckligt utrustade för att kunna tillämpa den europeiska sysselsättningsstrategin.