Den brittiska gränspolisen uppmanar flygplan och fixed-base-operatörer (FBO) att förbereda sig för den mer omfattande lanseringen av det nya elektroniska resetillståndet (ETA).
Nigel Farminer, biträdande chef för passagerarpolicy och gränstransformation vid UK Border Force, sa att flygplansoperatörer och FBO måste anpassa sin verksamhet för att genomdriva det nya ETA-systemet, rapporterade Aviation International News.
Vid British Business and General Aviation Associations konferens den 7 mars 2024 sade Farminer att ETA skulle underlätta gränskontrollerna.
Han berättade att det skulle göra det möjligt för gränskontrolltjänstemän att ta ”ett mer holistiskt och avrundat tillvägagångssätt” när de bedömer om passagerare är berättigade att resa in i Storbritannien.
ETA-systemet kommer också att bidra till att avgöra om gränskontrolltjänstemän måste genomföra personlig kontroll av passagerare som anländer via privatflygplan.
Påstådd ineffektiv gränsbevakning på flygplatser
Förra månaden fick David Neal, Storbritanniens tidigare oberoende chefsinspektör för gränser och invandring, sparken för att ha läckt sina opublicerade rapporter om säkerhetsåtgärderna vid Storbritanniens flygplatsgränser.
Enligt BBC anklagade Neal i sina rapporter den brittiska gränspolisen för att inte ha kontrollerat passagerare på affärsflygplan som anländer till London City Airport på ett korrekt sätt.
Han noterade att gränstjänstemännen var distraherade och stressade, och att gränsstyrkornas resurser användes inkonsekvent.
Neal beskrev hur gränstjänstemän saknade grundläggande kommunikationsutrustning när de bemannade elektroniska passgrindar (eGates). Detta resulterade i obemannade gränsstationer medan personalen sökte ytterligare hjälp.
Den före detta chefsinspektörens anklagelser har väckt farhågor om effektiviteten i Storbritanniens säkerhetsåtgärder.
ETA-systemet ska bidra till att förbättra säkerheten på alla flygplatser
Det nya ETA-systemet gör det möjligt för regeringen att mer exakt logga och spåra resenärer som reser in och ut ur Storbritannien.
Det gör det möjligt för regeringen att samla in data och förhandsgranska resenärer. Resenärernas uppgifter kan bidra till att hindra personer som kan anses utgöra hot mot den nationella säkerheten från att komma in i landet.
ETA-systemet innebär att alla medborgare utan visum eller de som kan besöka Storbritannien utan visum måste ansöka om och få sitt ETA innan de reser till Storbritannien.
Genomförandet av ETA kommer att påverka alla passagerare utan visum på alla flygplatser, inklusive kommersiella och privata flygplatser.
Även passagerare som anländer till flygplatser som Farnborough Airport, som uteslutande används för privatjetflyg, måste följa det nya systemet.
ETA-systemet har gradvis införts på grundval av nationalitet sedan november 2023.
För närvarande är det bara medborgare i Jordanien, Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten (UAE) som måste ha ett ETA.
Den brittiska regeringen räknar dock med att utöka ETA till alla andra visumfria länder i slutet av 2024.
När ett ETA har beviljats är det giltigt i två år eller tills det pass som är kopplat till det löper ut. Det möjliggör flera korta resor till Storbritannien för fritid, affärer, studier eller genomresa.
Flygbolagen måste se till att deras passagerare har ETA
Lufttrafikföretag, inklusive flygbolag, privata flygplansoperatörer och FBO:er, måste se till att deras passagerare har giltiga tillstånd innan de går ombord på flygplanet.
Detta innebär att de måste kontrollera om deras passagerare har ett giltigt ETA, visum eller invandringsstatus i Storbritannien innan de transporterar dem till Storbritannien.
Eftersom ETA är ett digitalt dokument kan lufttrafikföretagen kontrollera tillstånden genom att skanna passagerarnas pass.
Home Office håller på att överföra alla fysiska resetillstånd till digitala register för att förenkla kontrollprocessen och öka säkerheten.
En helt digital gräns förväntas minska antalet personer som nekas inresa vid gränsen.
Följaktligen kommer det att hjälpa lufttrafikföretagen att minska kostnaderna för att kvarhålla och återsända nekade passagerare till deras ursprungsland.
Underlåtenhet att kontrollera passagerares tillstånd eller att transportera dem till Storbritannien utan giltiga tillstånd kan leda till böter på upp till 50 000 pund.
Luftfartygsoperatörer måste lämna in GAR och API elektroniskt
Farminer från UK Border Force berättade också på konferensen att flygbolagen måste ändra hur de lämnar ut passagerarinformation.
Detta kommer att påverka både General Aviation Report (GAR) och Advance Passenger Information (API).
General Aviation Report (GAR) innehåller information om en flygning. Detta består av flygplanets registreringsnummer och bas, datum, tid och plats för avgång och ankomst.
GAR innehåller också uppgifter om kapten, besättning och passagerare, inklusive deras resehandlingar och besöksadress i Storbritannien.
Dessutom innehåller den namn och kontaktnummer till den person som ansvarar för varorna ombord på flygplanet.
API:erna innehåller passagerarens fullständiga namn, kön, födelsedatum, nationalitet, typ av resehandling och dess nummer, land som utfärdade resehandlingen och utgångsdatum.
Flygbolagen måste lämna in GAR- och API-information via interaktiva portaler som kommer att utlösa ett svar från Home Office.
Dessa svar kan antingen vara ”Board”, ”Check”, ”No Board” eller ”Error”.
Board innebär att en passagerare har giltigt tillstånd att resa. Därefter måste lufttrafikföretaget kontrollera passagerarnas resehandlingar och verifiera deras identitet före ombordstigning.
Kontroll innebär att en passagerare inte har något giltigt tillstånd för att resa. Lufttrafikföretaget måste manuellt kontrollera om det finns giltiga immigrations- eller undantagsdokument och verifiera passagerarens identitet innan passageraren tillåts gå ombord.
No Board innebär att passagerare inte kan transporteras till Storbritannien på grund av ett inställt eller återkallat tillstånd.
Ett fel uppstår när passagerardata är ofullständiga. Transportörerna måste sedan korrigera och skicka uppgifterna på nytt.
Andra kommande elektroniska gränsförvaltningssystem
Flygbolagen måste också förbereda sig för andra elektroniska gränsförvaltningssystem än det brittiska ETA-systemet.
EU kommer att införa ett nytt automatiserat gränskontrollsystem som påverkar resenärer från länder utanför EU.
EU:s kommande Entry/Exit System (EES) kommer att registrera in- och utresor i Schengenområdet med hjälp av fingeravtryck och ansiktsskanning.
I mitten av 2025 kommer EU också att införa det europeiska systemet för reseinformation och resetillstånd (ETIAS), som liknar det brittiska ETA.
Etias är också ett digitalt elektroniskt system som kommer att samla in uppgifter och förhandsgranska alla medborgare utan visering som reser in i Schengenområdet.