Från och med 2024 kommer vissa resenärer att ha möjlighet att gå igenom säkerhetskontrollerna på flygplatser i USA på egen hand.
Den amerikanska myndigheten för transportsäkerhet (TSA) kommer att testa en ny ”självbetjäningsteknik” för säkerhetskontroller. Försöket kommer att inledas i januari 2024 på Las Vegas Harry Reid International Airport.
Självkontroll syftar till att öka effektiviteten vid säkerhetskontrollerna och minska väntetiderna. Den syftar också till att upprätthålla ett stabilt antal TSA-anställda när antalet flygresor ökar.
”Precis som självbeställningskiosker på snabbmats- och sittrestauranger gör självbetjäningskontroll att passagerare i Trusted Traveler-programmet kan slutföra säkerhetskontrollprocessen på egen hand”, säger Dr. John Fortune, Screening at Speed Program Manager, i ett pressmeddelande.
TSA PreCheck-medlemmar kommer att ha tillgång till självskanningsinspektioner där de kan utföra sina egna kroppsskanningar.
TSA Precheck är ett amerikanskt statligt program som gör det möjligt för flygpassagerare med låg risk att få en snabbare säkerhetskontroll på amerikanska flygplatser. Den startade 2013 och har för närvarande över 10 miljoner aktiva deltagare.
Resenärer som använder självbetjäningsalternativet förväntas ta sig igenom kontrollprocessen snabbare, med minimal assistans från TSA-poliser (TSO).
Fortune förklarade vidare: ”Resenärer kommer att använda system för kontroll av passagerare och handbagage vid enskilda konsoler eller kontrollbanor, vilket minskar antalet kroppsvisitationer och väskkontroller som TSO:er behöver utföra och frigör deras tid som kan omfördelas till de mer hektiska aspekterna av kontrollverksamheten.”
Självkontroll skulle inte ersätta nuvarande säkerhetskontroller men skulle kunna minska väntetiderna och arbetsbelastningen för TSA-personalen.
Så fungerar TSA PreCheck-självkontrollen
Logistikföretaget Vanderlande, som är känt för att utveckla automatiserade bagagescanners, har designat det självscreeningkoncept som kommer att premiärvisas på Las Vegas flygplats i januari.
Efter att ha placerat personliga föremål genom den automatiska scannern kommer passagerarna till fyra separata stationer med individuella portaler för kroppsvisitering.
Varje portal har automatiska in- och utgångsdörrar. När det är resenärernas tur att bli kontrollerade kliver de in i portalen och entrédörrarna stängs automatiskt.
En videoskärm guidar passagerarna genom varje steg. Detta inkluderar att inta rätt hållning med armarna över huvudet, i likhet med kroppsskannrarna i den vanliga säkerhetskön. Passagerarna genomgår sedan en millimetervågsskanning.
Om de inte klarar kroppsscanningen, t.ex. på grund av ett föremål som ligger kvar i en ficka, markerar videoskärmen det område där föremålet ska avlägsnas. Ingångsdörrarna öppnas igen så att passagerarna kan ta av sig föremålet och kliva in igen.
Efter genomgången kontroll går resenärerna vidare genom utgångsdörrarna för att hämta sina väskor och fortsätta in i terminalen.
Andra utföranden för självtestande kontroller
TSA testar för närvarande tre andra olika prototyper för självbetjäning, var och en med något olika steg för resenärerna.
Företaget Micro-X har tagit fram två olika lösningar för självscreening av passagerarkontroller.
Den första består av individuella screeningkonsoler som är podbaserade. Dessa konsoler omfattar ett kompakt system för kontroll av handbagage och en platt skärm för kontroll av passagerare.
Den andra lösningen är ett litet CT-röntgensystem (Computed Tomography) som är utformat för ett kompakt handbagage och personlig självscreening.
En annan design, denna gång av Voxel Radar, har ”in-motion” screeningpaneler. Panelerna kommer att skanna passagerarna i realtid när de placerar sina handbagage på rullbandet.
Olika prototypdelar av självkontrollsystemen har redan testats på Ronald Reagan Washington National Airport och i Atlantic City.
Kontaktlösa resor och digitala system
Många länder världen över uppgraderar och digitaliserar sina system för att ge resenärerna en mer sömlös reseupplevelse.
Flygplatser över hela världen inför biometri för en snabbare och mer effektiv reseupplevelse. Förenade kungariket (UK) använder redan elektroniska passgrindar (eGates) vid vissa inresepunkter.
Frankfurt Airport i Tyskland, Dubai Airport och Changi Airport i Singapore använder eller kommer att använda biometri, såsom fingeravtryck och ansiktsskanning, för automatisk autentisering och kontaktlöst resande.
Storbritannien och Europeiska unionen (EU) digitaliserar också visum- och invandringsprocesserna. Storbritannien håller på att övergå till ett elektroniskt register eller eVisa. Samtidigt kommer EU:s ansökan om Schengenvisum snart att kunna göras online. Omvänt är EU på väg att införa sin biometriska gränskontroll Entry/Exit System (EES).
Både Storbritannien och EU effektiviserar invandringsprocessen för förhandskontrollerade lågriskresenärer med det brittiska elektroniska resetillståndet (ETA) och EU:s europeiska system för information och resetillstånd (ETIAS).