Storbritanniens turistbyrå, VisitBritain, hade spännande planer på att marknadsföra landet under de kommande olympiska spelen i Frankrike.
Medan världen följer de olympiska spelen lanserade VisitBritain en spännande turistkampanj för att marknadsföra Storbritannien.
Den nationella turistbyrån har som mål att lyfta fram det bästa av Storbritanniens utbud, locka fler besökare och stimulera turistnäringen.
Det kan handla om allt från sportiga utomhusäventyr som surfing till att utforska livliga städer fulla av matupplevelser.
Det visar också upp Storbritanniens rika kulturarv, fantastiska landskap och livfulla städer för en global publik.
”Det finns djärva upplevelser att upptäcka i Storbritannien samtidigt som vi marknadsför vårt varma brittiska välkomnande”, säger Severine Tharreau, VisitBritains Country Manager France & Benelux, i ett pressmeddelande.
De olympiska spelen är ett unikt tillfälle att fånga uppmärksamheten hos miljontals människor runt om i världen.
Den brittiska turistkampanjen syftar till att inspirera besökare i Frankrike att välja Storbritannien som sitt nästa resmål.
VisitBritains senaste prognos visar att Storbritannien kommer att ta emot 3,6 miljoner besök från Frankrike under 2024.
Dessa besökare förväntas spendera 1,9 miljarder pund på sina resor till Storbritannien.
Virtuell verklighet för brittisk turistkampanj
Marknadsföringskampanjen, som pågick fram till början av juli, riktade sig till potentiella turister via sociala medier, TV och utomhusreklam.
Kampanjen använde sig också av kreativa marknadsföringsstrategier för att engagera potentiella turister.
Ett av de mest framträdande inslagen i kampanjen är användningen av VR-teknik.
”Alfie”, en datorgenererad engelsk concierge, guidade besökarna till de bästa platserna för en rolig semester i Storbritannien.
Här finns också semestertips för spännande utomhusäventyr, innovativa matställen och livfulla kulturupplevelser.
Potentiella besökare kan virtuellt utforska kända landmärken som Tower of London, Stonehenge och Edinburgh Castle hemifrån.
Den här uppslukande upplevelsen är utformad för att väcka nyfikenhet och entusiasm inför att besöka Storbritannien personligen.
Kampanjen kommer att lyfta fram ikoniska brittiska destinationer som London, Edinburgh och Lake District.
Man lyfte också fram mindre kända pärlor som Cotswolds och de skotska högländerna.
Byrån hoppas kunna tilltala en bred publik genom att visa upp en rad olika attraktioner.
Detta inkluderar historieintresserade, naturälskare, äventyrssökare och matentusiaster.
Samarbete med olika partners
Kampanjen driver också trafik till en särskild fransk webbplats med idéer och aktiviteter, besöksmål och upplevelser.
VisitBritain samarbetar med TripAdvisor i Frankrike för att omvandla intresset till omedelbara bokningar.
I juni anordnade VisitBritain en fyradagarsresa för sex franska influencers inom sociala medier, med fokus på Storbritanniens utbud inom friluftsliv och idrott.
OS-medaljören Desirèe Henry mötte gruppen i Londons Olympic Park innan de gav sig ut på sin resa genom landet.
De ägnade sig åt aktiviteter som mountainbike i Northumberland, bågskytte nära Loch Lomond i Skottland och coasteering i norra Wales.
Under hela äventyret delade gruppen med sig av sina spännande upplevelser på sociala medier.
VisitBritain och Marketing Liverpool var också närvarande vid International Bordeaux Wine Festival i juni förra året.
Liverpool var officiell gäststad på den franska festivalen för att marknadsföra sitt musikutbud och sina duktiga kockar.
Dessa samarbeten syftar till att inspirera potentiella besökare att utforska mer av Storbritanniens olika landskap och aktiviteter.
Brittisk turistkampanj ska öka antalet besökare
Enligt VisitEngland 2023 Attractions Survey ökar antalet besökare långsamt men ligger fortfarande under nivåerna före pandemin.
De totala besöken på attraktioner i England ökade med 11 procent 2023 jämfört med 2022.
Tillväxttakten var dock långsammare än de två föregående åren, och antalet besökare var fortfarande 28% lägre än 2019.
Den långsamma återhämtningen belyser turistnäringens fortsatta utmaningar efter covid-19-pandemin.
VisitEnglands direktör Andrew Stokes sa att det är bra att se en fortsatt tillväxt i antalet besök till Englands underbara attraktioner.
”Det återstår mycket att göra för att få vår sektor tillbaka till de nivåer som rådde före pandemin”, tillade han.
Undersökningen visade att internationell turism och skolutflykter drev på tillväxten under 2023.
Besök från utländska turister till engelska attraktioner ökade med 80 procent jämfört med 2022.
Å andra sidan minskade de inhemska besöken med två procent jämfört med föregående år.
De flesta regioner i England såg en måttlig ökning av antalet inskrivningar, mellan fyra och åtta procent.
London utmärkte sig dock med en betydande tillväxt på 26%, vilket främst berodde på tillströmningen av internationella besökare.
Trots denna betydande procentuella ökning är den totala besöksvolymen till Londons attraktioner fortfarande 22 procent lägre jämfört med 2019.
Undersökningen visade också vilka attraktioner som för närvarande är de mest populära bland besökarna.
Historiska platser, utomhusattraktioner och familjevänliga destinationer fortsätter att dra till sig stora mängder människor.
Bland de mest betalda attraktionerna finns Tower of London, Kew Gardens och Chester Zoo.
British Museum, National Gallery i London och Tate Modern toppar listan över gratisattraktioner i England.
Prognos för turismen i Storbritannien
VisitBritains kampanj för att marknadsföra Storbritannien under OS i Frankrike syftar till att locka fler turister och stärka turistnäringen.
VisitBritain strävar efter att inspirera en global publik att besöka Storbritannien genom att visa upp landets olika attraktioner och använda innovativa marknadsföringsstrategier.
Den senaste statistiken över besöksattraktioner visar på en långsam men stadig återhämtning, där historiska platser och friluftsområden fortsätter att vara populära.
I takt med att turistsektorn anpassar sig till nya preferenser ser framtiden lovande ut för den brittiska turismen.