Getlink, det företag som driver tunneln under Engelska kanalen, har slutfört byggandet av en ny infrastruktur för Entry/Exit System (EES) vid sin franska terminal i Coquelles.
Infrastrukturen är ett nytt takförsett drive-through ”förregistreringsområde” där passagerarna kan lämna pass och biometriska uppgifter.
”Med sina 7.000 kvadratmeter kan den rymma upp till 60 passagerarfordon samtidigt”, säger företaget enligt The Local.
Drive-through-anläggningen kommer att användas av förare från länder utanför Europeiska unionen (EU) som använder LeShuttle-tjänsten för att resa till Förenade kungariket (UK).
EES är EU:s nya automatiserade gränskontrollsystem som använder biometriska data för att registrera resenärers in- och utresa.
Det kommer att påverka alla resenärer utanför EU, inklusive innehavare av visum för kortare vistelser och visumbefriade medborgare som brittiska medborgare.
Istället för att stämpla pass vid gränsen kommer EES att registrera biometriska data som fingeravtryck och ansiktsskanningar.
Varje drive-through-plats kommer att ha ”två statiska kiosker som krävs för att genomföra de nödvändiga biometriska kontrollerna”.
Kioskerna levererades av det franska företaget IN Groupe och är särskilt utformade för bilpassagerare.
Passagerarna skulle dock fortfarande behöva kliva ur bilen för att registrera sina biometriska uppgifter.
Getlink bekräftar att de första kioskerna nu är på plats. Resten kommer att vara installerat i början av maj 2024.
Enligt den franska flygbolagsorganisationen L’Union des Aéroports Français (UAF) kommer Europeiska rådet att lansera EES i november 2024.
Getlink har fortfarande mycket kvar att göra för att förbereda sig för EES
Enligt EU-lagstiftningen måste resenärer registrera ansikts- och fingeravtrycksuppgifter inför en gränskontrolltjänsteman första gången de reser in i Schengenområdet.
Vid framtida besök kan resenärer använda fingeravtryck eller ansiktsbiometri för att bekräfta sitt tillstånd och registrera sin in- och utresa.
Resenärernas uppgifter kommer att finnas kvar i EES i tre år eller tills deras pass löper ut. Den uppdateras varje gång de reser in i Schengenområdet.
Om de återvänder till EU efter att deras uppgifter har upphört att gälla måste de registrera sig inför en gränskontrolltjänsteman igen.
Enligt Getlink byggde de också ”en särskild anläggning” med ”panoramautsikt över förregistreringszonen och parkeringsfickorna”.
Detta, tillsammans med kameraövervakning, kommer att underlätta gränskontrollerna som utförs av den franska gränspolisen eller Police Aux Frontières (PAF).
Anpassningen av infrastrukturen vid gränsövergången i Folkestone på den brittiska sidan av tunneln pågår fram till sommaren. Kioskerna kommer att installeras på den brittiska sidan med början i juli 2024.
Totalt kommer 224 kiosker att installeras på både den franska och brittiska sidan av kanaltunneln.
Getlink har tidigare berättat för UK European Scrutiny Committee att man har investerat 80 miljoner euro för att förbereda sina terminaler i Coquelles och Folkestone för EES.
Det europeiska offentliga företaget förutspådde att EES skulle förlänga passagerarnas totala restid med fem till sju minuter.
Enligt Connexion är Getlink nu säkra på att kunna leverera de mest konkurrenskraftiga övergångstiderna med ny infrastruktur och nya kiosker.
Företaget använde artificiell intelligens för att genomföra detaljerade trafikflödesanalyser under de nya systemen.
Flera grupper uppmanar EU att skjuta upp lanseringen av EES
Flera andra hamnar och större flygplatser installerar också kiosker och annan utrustning för att påskynda insamlingen av EES-data.
Nice flygplats kiosker är enligt uppgift klara. Hamnen i Calais håller också på att installera sin utrustning men räknar med att vara klar i tid.
Å andra sidan skulle de parisiska flygplatserna inte kunna börja bygga förrän efter de olympiska spelen.
De olympiska och paralympiska spelen 2024 kommer att hållas i Frankrike den 26 juli-11 augusti respektive den 28 augusti-8 september 2024.
Detta trots att EU kräver att medlemsländerna ska ha infört systemen senast i slutet av juli.
Av denna anledning har UAF förhandlat med EU om att skjuta upp lanseringen av EES ännu en gång.
Flera andra brittiska rese- och transporttjänstemän hade också uttryckt oro över de potentiella långa förseningarna på grund av den europeiska sysselsättningsstrategin.
Förseningarna har förväntats bli värre vid gränserna mellan Frankrike och Storbritannien på grund av den stora trafikvolymen och vid gränser med ”juxtapositionerade kontroller”.
Juxtaposerade kontroller innebär att franska gränskontroller utförs på brittisk mark.
Hamnen i Dover hade till exempel varnat den europeiska granskningskommittén för 14 timmars förseningar på grund av EES.
Eurostar kan komma att behöva begränsa antalet passagerare på Londons tågstation St Pancras för att undvika förseningar och långa köer.
EU:s nya EES-app är för närvarande under utveckling och kan bidra till att påskynda gränskontrollerna. Vissa menar dock att den kanske inte kommer att vara klar i tid för lanseringen senare i år.
UAF sade att den kanske inte heller är till så stor hjälp eftersom den inte kan ta foton och resenärer inte kan ladda upp fingeravtryck.
Att använda EES-appen kommer också att vara frivilligt för EU:s medlemsländer. Frankrike har ännu inte meddelat om de kommer att använda appen.