IATA lanserar nytt reseinformationssystem för kontaktlösa resor

| december 21, 2023
IATA lanserar nytt reseinformationssystem för kontaktlösa resor

International Air Transport Association (IATA) har lanserat ett nytt system som möjliggör kontaktlösa resor och förbättrar passagerarnas upplevelse.

Timatic, eller Travel Information Manual Automatic, har fått en helt ny design och sätter ett nytt riktmärke för lösningar för efterlevnad av resekrav.

Timatic AutoCheck tillhandahåller en användarvänlig plattform för resenärer, flygbolag och resepersonal för att få tillgång till korrekt och lättförståelig information om invandring.

Hela processen för dokumentkontroll har automatiserats, med anpassade instruktioner för varje passagerare.

”Timatic AutoCheck representerar ytterligare en milstolpe i strävan efter effektivitet och bekvämlighet inom resebranschen. Genom att enkelt navigera bland regler kan resenärer påbörja sina resor med tillförsikt och sinnesro”, säger Frederic Leger, IATA:s Senior Vice President of Commercial Products and Services, i ett pressmeddelande.

Han tillade: ”Denna innovation gör det också möjligt för flygbolag, ground handlers och resebyråer att förbättra kundnöjdheten, integrera verifiering av resehandlingar i den kontaktlösa reseupplevelsen och effektivisera sin verksamhet.”

Stora leverantörer av system för avgångskontroll, tillsammans med olika flygbolag och Star Alliance, arbetar redan med IATA för att uppgradera till den nya Timatic AutoCheck.

Vad är Timatic Autocheck?

Timatic är en databas som innehåller dokumentationskrav, t.ex. pass och visum, för passagerare som reser internationellt med flyg.

Den används av flygbolag och deras representanter, flygplatspersonal och resebyråer för att avgöra om en passagerare kan transporteras.

Vid bokningstillfället använder flygbolag och resebyråer också systemet för att ge information till resenärerna.

Detta är avgörande för flygbolagen eftersom de riskerar höga böter om de transporterar passagerare utan korrekta resehandlingar.

De måste också stå för kostnaderna för att återföra dessa passagerare till deras ursprungliga flygplats.

Nya Timatic AutoCheck har flera produktförbättringar som är mycket användbara för användarna.

Den förenklar resebestämmelserna genom att tillhandahålla lättförståeligt innehåll: inga fler komplexa terminologier eller långa regler för passagerarna att läsa.

Det erbjuder också ett personligt, interaktivt och datadrivet tillvägagångssätt för att hjälpa resenärer att se till att de har alla nödvändiga dokument och uppfyller alla inresekrav.

Verktyget innehåller också praktiska rekommendationer som hjälper användarna att följa reglerna och snabbt ta itu med eventuella problem.

Med Timatic Autocheck integrerat i flygbolagens system blir det enklare att checka in med självbetjäning.

Sömlösa förväntningar på resan

Det nya Timatic Autocheck-systemet drar nytta av resenärernas vilja att använda onlineprocesser och dela information i förväg.

Enligt IATA:s Global Passenger Survey (GPS) avskräcker krångliga visumkrav resenärer som vill ha en smidig, digital visumprocess.

Nästan hälften av de resenärer som deltog i undersökningen angav processkomplexitet som det främsta avskräckande faktorn. Nästa avskräckande faktorer var kostnader och integritetsfrågor.

Många är också villiga att dela med sig av information om resehandlingar för snabbare incheckning på flygplatsen.

Detta ligger i linje med att många länder digitaliserar sina system för visum- och passansökningar och automatiserar gränskontroller.

Digitala system och kontaktlösa resor

Förenade kungariket (UK) använder elektroniska passgrindar (eGates) vid vissa av landets inresepunkter. Den brittiska regeringen planerar dock att övergå till en digital gräns som standard senast 2025.

År 2024 kommer det brittiska inrikesministeriet att digitalisera sin visum- och invandringsprocess genom att övergå till ett online-register över invandringsstatus eller elektroniska visum (eVisa).

Det brittiska elektroniska resetillståndet (ETA) syftar också till att effektivisera invandringsprocessen för förhandskontrollerade resenärer med låg risk. Det nya digitala resetillståndet kommer att krävas för medborgare utan visum som reser in i landet för kortare resor.

Även andra länder inför digitala system för att underlätta resandet. USA kommer att börja utfärda papperslösa visum.

Europeiska unionen (EU) digitaliserar också ansökningarna om Schengenvisum. Rådet kommer att införa biometriska gränskontroller för alla resenärer genom sitt nya in- och utresesystem i oktober 2024.

EU kommer också att införa ett elektroniskt dokumentsystem som liknar det brittiska ETA, European Information and Travel Authorization System (ETIAS), för medborgare utan visum som reser in i Schengenområdet senast i mitten av 2025.

I november 2023 blev Frankfurt Europas första flygplats som använde ansiktsbiometri för en kontaktlös reseupplevelse från incheckning till ombordstigning.

I slutet av det här året kommer terminal 3 på Dubais flygplats att göra det möjligt för passagerare att klara alla nödvändiga procedurer utan att ta fram ett pass. Resenärer kommer istället att använda fingeravtryck, ansiktsskanning eller annan biometri för autentisering.

Från och med 2024 kommer Singapores Changi-flygplats också att implementera biometri för automatiserad autentisering genom hela flygplatsupplevelsen, inklusive bagageinlämning, ombordstigning och immigration.