Förenade kungariket Sea Ports

| december 20, 2023
Förenade kungariket Sea Ports

De allra flesta turister och andra besökare till Storbritannien anländer med flyg, men det är inte det enda sättet att ta sig till de fyra brittiska länderna England, Skottland, Wales och Nordirland. Det går regelbundna färjeturer från Republiken Irland till det brittiska fastlandet samt överfarter med svävare och båt till och från Frankrike och andra europeiska länder.

Även om många av hamnarna runt den brittiska ön främst är avsedda för frakt och gods, hanterar de flesta av dem också ett betydande antal passagerare (med eller utan bil) på korta resor till Irland, Frankrike, Nederländerna och Spanien.

Vid sidan av dessa ”kortdistansresor” har Storbritannien också ett ständigt ökande antal havskryssningar med schemalagda avgångar från ett antal hamnar till destinationer som Medelhavet, Östersjön och längre bort.

Korta resor

Ett av de mest kända färjerederierna i Storbritannien är Stena Line som driver ett antal linjer mellan ön Storbritannien och utomeuropeiska länder:

Dublin till Holyhead: Republiken Irland ligger bara en kort bit från det brittiska fastlandet, och det går regelbundna passagerar- och bilfärjor mellan Holyhead (på den walesiska ön Anglesey) och den irländska huvudstaden Dublin.

Rosslare till Fishguard: En annan populär väg till Storbritannien är färjan från Rosslare (95 miles/152 km söder om Dublin) till den walesiska staden Fishguard, där det finns tåg- och bussförbindelser till många av de större städerna i England.

Harwich till Hoek van Holland: På Englands östkust trafikerar Stena Line också en reguljär linje mellan Harwich (86 miles/138 km) öster om London och Hoek van Holland, som ligger cirka 54 miles (87 km) sydväst om Amsterdam och bara 17 miles (27 km) från Rotterdam.

Dublin till Liverpool: Resenärer från Irland kan också välja en mer direkt förbindelse till England via färjan Dublin-Liverpool som trafikeras av P&O med avgångar en eller två gånger dagligen.

Färjor mellan Irland och Storbritannien är mycket populära för resenärer som vill ha en kort semester eller en weekendresa, men destinationer i norra Europa blir allt mer populära bland resenärer som vill ha en bilsemester utomlands.

Europeiska resmål

Många färjerederier erbjuder specialerbjudanden för passagerare som tar med sig en bil utomlands, och dessa erbjudanden kan vara nästan oemotståndliga när det gäller valuta för pengarna och den valfrihet de erbjuder. Färjor som går från England har naturligtvis en begränsad räckvidd, så de europeiska destinationerna kommer oundvikligen att ligga längs den nordligaste kanten av Europa, som inkluderar Frankrike, Holland och så långt söderut som norra Spanien.

Frankrike

Alla färjor till europeiska destinationer avgår från engelska hamnar och följande färjor är för närvarande i trafik:

  • Dover till Calais
  • Dover till Dunkerque
  • Newhaven till Dieppe
  • Plymouth till Roscoff
  • Poole till Cherbourg
  • Portsmouth till Cherbourg
  • Portsmouth till Caen
  • Portsmouth till Le Havre
  • Portsmouth till St Malo

Holland

  • Harwich till Hoek van Holland
  • Hull till Rotterdam
  • Newcastle till Amsterdam

Spanien

  • Plymouth till Santander
  • Portsmouth till Bilbao
  • Portsmouth till Santander

Fördelar och nackdelar

Att resa till Storbritannien med båt eller färja är inte alla förunnat, men det finns både fördelar och nackdelar med att använda detta resesätt. Att ta med en bil till Storbritannien ger resenären möjlighet att utforska landsbygden i lugn och ro och besöka utvalda resmål efter behag. Detta är mycket mer kostnadseffektivt än att hyra bil i Storbritannien och mindre restriktivt än att vara begränsad till buss- eller tågresor.

För icke-brittiska besökare eller personer som reser med visum är väntetiderna i allmänhet kortare än på flygplatserna eftersom trafikvolymen är mycket mindre. Dessutom finns det ingen gräns för hur mycket bagage som får tas med, vare sig för hand eller i fordonet.

Färja över Engelska kanalen

Besökare som anländer till Storbritannien från Frankrike med bil kan välja att använda kanaltunneln eller ta en färja. Tunneln kan vara mer direkt och säkert snabbare, men den kan vara dyrare och man kan räkna med förseningar vid passkontroller och bagagekontroller.

Att inkludera en kort färjetur över Engelska kanalen i resan är ett attraktivt alternativ eftersom det är en mer avkopplande upplevelse och mer ekonomiskt.

Färjor till det europeiska fastlandet avgår i allmänhet från en av fem hamnar längs den engelska sydkusten. Undantagen är resorna från Newcastle i norra England till den nederländska staden Amsterdam, färjan mellan Hull och Rotterdam samt linjen mellan Harwich och Hoek van Holland. De fem färjehamnarna på den brittiska sydkusten är:

  1. Dover
  2. Newhaven
  3. Portsmouth
  4. Poole
  5. Plymouth

Dover

Med över 16 miljoner resenärer per år är Dover den mest trafikerade passagerarhamnen i världen. Det finns i genomsnitt 38 överfarter mellan Dover och Calais dagligen, och resan tar cirka nittio minuter. Dover har också tolv avgångar per dag till Dunkerque längs den franska kusten och är en populär rutt för passagerare som kommer från (eller reser till) de belgiska städerna Antwerpen, Brygge eller Gent, samt Amsterdam eller Rotterdam i Nederländerna.

Newhaven

Newhaven är en liten stad och hamn i East Sussex, ca 120 km (74 miles) söder om London. Det finns tre dagliga avgångar till den franska fiskehamnen Dieppe i Normandie med en restid på cirka fyra timmar.

Portsmouth

Det finns ett antal färjerutter från Portsmouth, som ligger 75 miles (121 km) sydost om London och nära staden Southampton. Förutom färjetrafiken till Guernsey, Jersey och Isle of Wight går det också regelbundet färjor till de fyra franska kuststäderna Caen, Cherbourg, St Malo och Le Havre samt till de två spanska orterna Bilbao och Santander.

Poole

En alternativ förbindelse till Cherbourg i Frankrike är färjan Poole till Cherbourg. Det finns tio avgångar per vecka från staden i Dorset med en restid på drygt fyra timmar.

Plymouth

Hamnen i Plymouth ligger nästan på Englands sydvästligaste punkt och erbjuder färjetrafik till Roscoff i nordvästra Frankrike samt en långfärdsfärja till Santander på Spaniens nordkust. Det finns nio avgångar till Roscoff varje vecka med en restid på cirka fem och en halv timme, medan resan till Santander beräknas ta tjugo timmar.

Färjor till Förenade kungariket, oavsett om de kommer från det europeiska fastlandet eller Republiken Irland, är inte det enda sättet att anlända till eller transitera genom Förenade kungarikets jurisdiktion. Det finns också ett växande intresse för kryssningsresor, som antingen avgår från Storbritannien eller stannar till som en del av kryssningsresan.

Kryssningsalternativ

Det skulle vara praktiskt taget omöjligt att räkna upp alla kryssningsfartyg som passerar Storbritannien varje år, eftersom antalet operatörer och trafikvolymen ständigt förändras och ökar. För närvarande är fem hamnar, alla belägna i England, baser för olika kryssningsoperatörer.

Southampton

Southampton är inte bara den näst största containerhamnen i Storbritannien, utan också ett centrum för kryssningsfartyg och bas för så välkända fartyg som Queen Elizabeth, Queen Victoria och Queen Mary.

Dover

Dover är en livlig hamn för såväl passagerare som gods och frakt, men det är också en hemmahamn för Fred Olson Cruise Line samt Windstar Cruises, Crystal Cruises och Norwegian Cruise Line.

Tilbury

Fred Olson Cruise Line har regelbundna avgångar från hamnen i Tilbury vid floden Themsens mynning. Kryssningar från Tilbury går till destinationer i Nordeuropa samt Grönland, Norge och till och med Arktis.

Liverpool

Hamnen i Liverpool på Englands västkust har en egen terminalbyggnad för kryssningsfartyg mitt i hjärtat av staden. De främsta kryssningsrederierna utgår från staden, inklusive Fred Olson och Cruise Maritime Voyages.

Harwich

Hamnen i Harwich ligger en timme med tåg från London och är relativt liten i jämförelse med andra hamnar, men är en anlöpshamn för kryssningsrederierna Fred Olson (ett lokalt företag) samt Royal Caribbean och Marella Cruises.

Precis som när du reser in i Storbritannien via en flygplats är det nödvändigt att ta med de resehandlingar som krävs när du använder en hamn. Pass och visum kommer i förekommande fall att kontrolleras innan ombordstigning på fartyget, men ytterligare kontroller i olika anlöpshamnar är också troliga.

UK ETA rullar ut i november 2023

För passagerare på en färja som reser från punkt A till punkt B är det högst osannolikt att dokumenten kommer att kontrolleras någon annanstans än vid ombordstigningsplatsen. Resenärer på kryssningsfartyg kan dock bli ombedda att visa upp ett pass när som helst under resan, särskilt när de passerar en internationell gräns.

Pass (och visum) ska vara i ordning och uppdaterade.

Även om det för närvarande inte finns något krav på att icke-brittiska medborgare ska ha förvärvat ett ETA (Electronic Travel Authorization) i Storbritannien, håller detta nya system för förhandsgranskning av besökare till Storbritannien för närvarande på att införas. UK ETA bör bli ett obligatoriskt krav någon gång under 2024 (möjligen 2025) och alla tilltänkta besökare till Storbritannien som förnyar ett pass bör starkt överväga att ansöka om ett UK ETA innan nästa besök i Storbritannien.

Att resa utan ett brittiskt ETA-godkänt pass är inte ett problem för närvarande, men kommer att bli det inom en inte alltför avlägsen framtid, så det kan löna sig att vara förberedd på den kommande ändringen i de brittiska resereglerna.