Dussintals europeiska flygplatser inte redo för nytt in- och utresesystem

| juli 11, 2024
Dussintals europeiska flygplatser inte redo för nytt in- och utresesystem
Bild med tillstånd av Pixabay

Många europeiska flygplatser förbereder sig för fullt inför EU:s nya in- och utresesystem (EES).

EU planerar att lansera sitt nya automatiserade gränssystem den 6 oktober 2024.

Det nya systemet syftar till att förbättra gränssäkerheten genom att elektroniskt registrera in- och utresor för icke-EU-medborgare.

Komplexiteten i att implementera detta system har dock gjort att många gränsövergångar inte är förberedda.

Många av Europas flygplatser är inte redo för denna förändring, vilket gör att resenärerna oroar sig för förseningar och problem.

Enligt The Telegraph är flygbolagen oroliga för att många regionala europeiska flygplatser inte ska vara förberedda för EES.

De mindre flygplatserna i EU har ännu inte installerat den utrustning som behövs för EES, t.ex. fingeravtrycksläsare och kameror.

Detta är ett stort bekymmer för flygplatser i populära semesterorter som många turister besöker.

Särskilt brittiska resenärer väljer regionala flygplatser när de åker på semester inom EU.

International Air Transport Association (IATA), flygbranschens globala branschorganisation, har uppmanat till ”brådskande och samordnade åtgärder” för att få alla flygplatser redo till hösten.

Vad är Entry/Exit-systemet?

EES är ett automatiserat system som är utformat för att registrera och lagra information om resenärer från tredje land.

Detta gäller både personer som har visum för kortare vistelser och resenärer som är undantagna från visumtvång, t.ex. brittiska medborgare.

I stället för att stämpla passen kommer systemet att elektroniskt registrera personuppgifter varje gång resenärer passerar en EU-gräns.

För att göra detta måste berörda resenärer registrera biometriska data, inklusive fingeravtryck och ansiktsbilder.

När in- och utresesystemet är i drift måste de göra detta inför en EU-gränskontrollant första gången de reser till Schengenområdet.

Systemet kommer att lagra resenärernas biometriska data i tre år och uppdatera lagringsperioden varje gång de besöker EU.

Om resenärer besöker EU efter att deras uppgifter har löpt ut måste de registrera biometriska uppgifter hos en gränskontrolltjänsteman igen.

EES-utmaningar för europeiska flygplatser

Bild med tillstånd av Pixabay

Flygplatser och flygbolag är pressade att klara EU:s deadline för beredskap i augusti 2024.

Underlåtenhet att följa reglerna kan leda till allvarliga trafikstockningar och driftsproblem.

De europeiska flygplatserna arbetar nu med att uppgradera sina anläggningar och utbilda personalen för att hantera det nya systemet.

Det finns dock flera faktorer som bidrar till de mindre flygplatsernas utmaningar med att implementera EES.

Att integrera EES i den befintliga flygplatsinfrastrukturen är en stor teknisk och logistisk utmaning.

Flygplatserna måste installera nya biometriska skanningsenheter, uppdatera sina IT-system och utbilda personalen i att hantera de nya rutinerna.

Många mindre flygplatser saknar också utrymme och resurser för att ta emot de nya biometriska skannrar för fingeravtryck och ansikte som systemet kräver.

De europeiska flygplatsernas oförbereddhet kan leda till betydande förseningar och förvirring för resenärerna.

Experter inom resebranschen befarar att införandet av EES kan leda till flaskhalsar och förseningar vid gränskontrollerna.

EES förväntade förseningar, påverkan på turismen

När EES har införts bör resenärerna räkna med längre väntetider vid EU:s gränser.

Dessa förseningar kan till och med vara mer besvärande under rusningstid och resesäsonger.

Långa köer och komplicerade processer vid gränsen är mer än bara en olägenhet.

De skulle kunna få turister att tveka inför att resa till EU, vilket skulle kunna skada turismen och ekonomin i många medlemsstater.

En undersökning från det brittiska transportdepartementet visade att 15 procent av invånarna i England kanske skulle resa mindre till Europa på grund av den nya EES.

Denna potentiella nedgång i resandet kan påverka turistnäringen i hela EU.

Flygbolag och reseföretag är också oroade över den potentiella påverkan på flygscheman och den övergripande reseupplevelsen.

Resenärer kan bara förvänta sig förseningar och anlända till flygplatserna tidigare än vanligt för att ge extra tid för de nya kontrollerna.

Resebyråerna har fått veta att de förseningar som EES orsakat kommer att kvarstå i ungefär ett år efter att ESS tagits i drift.

Gränsövergångar mellan Storbritannien och EU” EES-förberedelser

Tidigare chef för gränskontrollen i Storbritannien uttrycker oro över ETA-systemet
Bild med tillstånd av Eric Fischer via Wikimedia Commons.

Den brittiska regeringen har genomfört flera utredningar om de potentiella effekterna på landets gränser och hamnar.

Man fann också att gränsövergångarna mellan Storbritannien och EU inte var förberedda för EES-implementeringen, särskilt inte de med kontroller vid sidan av varandra.

Behovet av individuella biometriska kontroller innebär att grupphantering, som är vanligt för fordon som transporterar flera passagerare, inte längre kommer att vara möjlig.

Denna förändring förväntas orsaka betydande förseningar vid välbesökta gränsövergångar som Dovers hamn och Getlinks kanaltunnelterminal i Folkestone, Storbritannien.

Det begränsade utrymmet i St. Pancras-terminalen medförde också problem med logistik och infrastruktur.

Dover Port utformade en separat körbana och kiosker för bussar och vanliga körbanor och tablåer för personbilar.

Enligt hamntjänstemännen kommer tiden vid gränskontrollen för EES-registrering att öka från 45 till 90 sekunder till några minuter eller mer per person.

Getlink och Eurostar har dock lovat att det inte kommer att bli några förseningar eller kaos vid deras terminaler i Storbritannien och EU.

Eurostar försäkrade resenärerna om att det kommer att finnas tillräckligt med kiosker för EES-gränskontroller och gott om utrymme om det skulle uppstå väntetid.

Getlink hade investerat i en ny täckt drive-in-ficka och EES-kiosker för att undvika långa köer och trafikstockningar.

Kräver ytterligare uppskjutande av EES

De europeiska flygplatsernas oförmåga att förbereda sig har lett till att EES kan komma att försenas.

Både franska tjänstemän och brittiska parlamentsutskott har uttryckligen bett EU att skjuta upp EES-uppskjutningen igen.

Rafael Schvartzman från IATA sa att det fortfarande finns problem med EES.

Dessutom kan det faktum att EES mobilapp inte är klar i tid innebära att det nya systemet inte kommer att lanseras i oktober.

Bristen på detaljer från EU:s sida har också lett till tvivel om systemets lansering i oktober.

Dover hade enligt uppgift slutat att anställa ny personal som skulle hjälpa resenärerna med EES-registrering.

Detta beror främst på osäkerheten om när EU:s nya gränskontrollsystem kommer att implementeras.

Tim Reardon från Dover Port sa att de ”inte vill avsätta medel och sedan upptäcka att det hela är försenat med ett år”.

EU har dock varit tyst om att lägga ut EES-posten efter oktober 2024.

När startdatumet närmar sig bör resenärer hålla sig informerade om de nya reglerna och förbereda sig på eventuella förseningar.