Brittisk transportundersökning visar att nya EU-gränskontroller kan hindra britter från att resa till Europa

| juni 20, 2024
Brittisk transportundersökning visar att nya EU-gränskontroller kan hindra britter från att resa till Europa
Bild av Chris Sampson via Wikimedia Commons

Planerar du en resa till Spanien, Frankrike, Italien eller Tyskland? Britterna kanske ska tänka efter en extra gång om EU:s nya gränskontrollsystem orsakar långa förseningar.

Storbritanniens transportdepartement frågade 1 584 personer i åldern 16 år och uppåt om EU:s in- och utresesystem (EES).

Undersökningen visade att en av sju britter uppgav att de var mindre benägna att besöka kontinentala Europa på grund av EES.

Den största farhågan är att man ska fastna i de extremt långa köer som EES kan orsaka.

Omkring 20 procent uppgav att de skulle ställa in eller skjuta upp en färje-, bil- eller bussresa till EU om det nya systemet orsakade mer än en timmes försening.

Även kortare förseningar kan få vissa att skjuta upp sina resplaner, och sex procent säger att de skulle ompröva alla störningar som är upp till en timme långa.

Undersökningen visade att de flesta människor (69%) inte kände till EES, och att de aldrig hade hört talas om det innan undersökningen.

Av dem som redan kände till det var det bara fyra procent som sa att de lärt sig mycket detaljer.

Efter att ha lärt sig vad EES innebär var den största oron (67 procent) de längre köerna vid gränsen när man lämnar Storbritannien.

Mer än hälften (59%) var oroade över den tid och ansträngning som krävdes för den första registreringen.

Andra farhågor gällde insamling av fingeravtryck (31 procent) och ansiktsfoton (26 procent).

De som var mest bekanta med EES var mindre bekymrade.

Det fanns dock fortfarande en hel del oro oavsett personens tidigare kunskapsnivå.

EU:s nya system för gränskontroll

Från och med den 6 oktober 2024 kommer EU att lansera sitt nya automatiserade gränskontrollsystem kallat Entry/Exit System eller EES.

Det nya systemet ersätter manuell stämpling av pass för resenärer från länder utanför EU som reser in i eller ut ur Schengenområdet.

När brittiska medborgare och andra medborgare utanför EU besöker EU för första gången efter det att in- och utresesystemet har tagits i drift måste de registrera fingeravtryck och ansiktsskanning.

Enligt gällande lagstiftning ska förstagångsregistrering i EES göras inför en EU-gränskontrollant.

Resenärernas biometriska uppgifter kommer att lagras i EES-databasen i högst tre år.

Med hjälp av fingeravtryck eller ansiktsskanning kommer EES att registrera resenärers in- och utresa i EU vid efterföljande besök.

Om resenärer besöker EU efter att de tre åren har gått måste de registrera sina biometriska uppgifter på nytt.

Det nya systemet kan leda till långa köer och betydande förseningar vid gränsövergångar som Dovers hamn, St. Pancras Station i London och terminalen för kanaltunneln i Folkestone.

Vid dessa gränsövergångar mellan Storbritannien och EU med parallella kontroller utför EU:s gränspoliser immigrationskontroller på brittisk mark.

Vid dessa gränser finns det också begränsningar i fråga om utrymme och infrastruktur för att hantera de potentiellt långa köerna.

Samtal för att minimera störningar i resandet

Experter inom resebranschen uppmanar Storbritannien och EU att vidta åtgärder för att minimera störningarna när de nya reglerna börjar gälla.

Phil Smith från Confederation of Passenger Transport (CPT) varnade för att det är ”avgörande” att brittiska hamnar har ”system på plats” för att hantera EES på ett effektivt sätt.

Han påpekade att brittiska bussbolag som åker till Europa genererar över 14 miljarder pund årligen från cirka 23 miljoner resor.

Långa förseningar vid gränsövergångarna kan hota betydande intäkter, inte bara för Storbritannien utan även för europeiska destinationer.

Smith säger till The Independent att CPT har arbetat hårt med hamnmyndigheterna ”för att säkerställa att det blir snabba och effektiva passkontroller”.

Målet är att ”en full buss med 50 passagerare ska klara denna process utan fördröjning”.

”Det är också viktigt att övrig trafik inte också drabbas av förseningar”, tillade Smith.

Detta beror på att bussar delar vägutrymme, så insatser för att förhindra trängsel i och runt våra hamnar i Engelska kanalen kommer också att vara avgörande.

Julia Lo Bue-Said, chef för resebyrånätverket Advantage Travel Partnership, säger: ”Trygghet och säkerhet är av största vikt.”

Hon betonade dock också behovet av att säkerställa att resenärerna förstår hur EES kommer att påverka dem.

Lo Bue-Said hoppas att förseningarna kommer att vara minimala när systemet fungerar smidigt.

Hon råder dock resenärer att ”vara förberedda i händelse av förseningar”.

EES-förseningar kan påverka Storbritanniens och EU:s ekonomier

Trots oron sa de flesta tillfrågade brittiska medborgare att de fortfarande skulle vara lika benägna att resa till Europa efter att EES har startat.

Den brittiska regeringens undersökning visade att 63 procent eller mer av befolkningen i alla tidigare medvetandenivåer valde det alternativet.

Antalet personer som uttrycker tveksamhet kan dock vara ett oroväckande tecken för turismen i EU.

Även tillfälliga nedgångar i antalet brittiska besökare skulle sannolikt märkas på flera viktiga destinationer.

Brittiska resenärer är en viktig marknad och genomförde cirka 67 miljoner besök i EU under 2019 före pandemin.

De tenderar också att göra längre resor och spendera mer än andra nationaliteter.

Många grupper har krävt att EU ska skjuta upp EES:s lansering i oktober 2024.

Vissa förespråkar en tidig lansering 2025 eller tills mobilappen för avancerad EES-registrering är helt klar.

Två brittiska parlamentskommittéer och franska tjänstemän har direkt uppmanat till att skjuta upp EU:s nya gränskontroller.

Transportgrupper lovar smidiga EES-kontroller trots oro

Trots oron insisterar transportoperatörerna på att de kan genomföra EES utan att orsaka omfattande resekaos och förseningar.

Getlink, företaget som driver kanaltunneln, och Eurostar försäkrade resenärerna att när EES tas i drift kommer det inte att bli något kaos eller långa förseningar vid terminalerna.

Ändå medgav Eurostar att man bara förutspår en ökning på två till tre minuter i passbehandlingstiden per person.

Dovers hamn förväntar sig att EES kommer att öka handläggningstiden vid gränskontrollen från 45 till 90 sekunder per person till två minuter eller mer.

Transportgrupperna är medvetna om att införandet av EES kommer att leda till förseningar och förändringar för brittiska resenärer som reser till EU.

Framtiden får utvisa om det blir allvarliga störningar i resandet mellan Storbritannien och kontinentala Europa i höst.

För närvarande håller en betydande del av invånarna i Storbritannien utkik efter potentiella förseningar som kan spåra ur eller hindra deras EU-semester.