Inkommande turism i Storbritannien ser en uppåtgående trend för besök och utgifter 2024

| december 27, 2023
Inkommande turism i Storbritannien ser en uppåtgående trend för besök och utgifter 2024

Turismen i Storbritannien (UK) förutspås ha en uppåtgående trend, enligt en prognos från VisitBritain.

VisitBritain är Storbritanniens nationella turistbyrå. Den ansvarar för att marknadsföra Storbritannien i hela världen och utveckla Storbritanniens besöksnäring.

I sin turistprognos för 2024, som publicerades den 20 december 2024, visade den brittiska turismen en ökning av inkommande besök och totala utgifter jämfört med 2023 års nivåer.

Den övergripande prognosen för internationella besökares utgifter i Storbritannien 2024 är 34,1 miljarder pund. Det är en ökning med sju procent jämfört med de utgifter som förutspås 2023, vilka uppgår till 31,7 miljarder pund.

Utgiftsprognosen är också upp 20 procent under 2019 före pandemin. Justerat för inflation är dock siffrorna för 2023 endast 96 procent av 2019 års nivåer.

När det gäller antalet besök i Storbritannien förutspår VisitBritian att antalet kommer att uppgå till 39,5 miljoner år 2024. Detta är en ökning med 5 procent från förväntade 37,8 miljoner år 2023. Siffrorna är dock fortfarande 3% lägre än 2019.

VisitBritain förutspår att den inkommande turismen kommer att återgå till 2019 års nivåer i början av 2025. Detta gäller både antalet besök och utgifterna för internationella besökare.

Stora bidragsgivare till Storbritanniens inkommande turism

Besök och turistutgifter i Storbritannien kan öka från och med 2023. Det finns dock fortfarande varierande återhämtnings- och tillväxttakter på de viktigaste marknaderna för inkommande besökare.

Förenta staterna (USA) leder återhämtningen i den brittiska turismen. Amerikanska besökares utgifter under 2023 nådde en rekordstor ökning på 28 procent från 2019, även justerat för inflation.

”Internationella besökare spenderar tiotals miljarder pund i Storbritannien och de pengar som genereras stöder lokala ekonomier och arbetstillfällen”, säger VisitBritains VD Patricia Yates.

Hon tillade: ”Så det har varit fantastiskt att se den tvåsiffriga tillväxten i utgifter från USA samt den övergripande tillväxtprognosen för nästa år fram till 2023.”

VisitBritain räknar med att den amerikanska marknaden kommer att värderas till 6,7 miljarder pund år 2024. Man förutspår att amerikanska besökare kommer att bidra med nästan 1 pund per 5 pund av alla inkommande utgifter.

Kina, Storbritanniens näst mest värdefulla inresemarknad 2019, återhämtar sig gradvis och antalet besökare ökar fram till 2023.

Överlag har återhämtningen i Östasien varit relativt långsammare. VisitBritain förutspår att Kinas värde kommer att uppgå till 1,7 miljarder pund år 2024, vilket gör landet till Storbritanniens fjärde mest värdefulla marknad för inkommande besökare.

Återhämtningstakten från Europa avtog efter första halvåret 2023, och utgifterna låg kvar strax under 2019 års nivå, baserat på de senaste uppgifterna.

Detta beror sannolikt på den hårda konkurrensen från närliggande europeiska destinationer.

Turistkampanjer för Storbritannien 2024

Storbritanniens turistnäring är en viktig sektor som bidrar avsevärt till landets ekonomi och är den tredje största tjänsteexporten.

För 2024 presenterade VisitBritain sina viktigaste turistkampanjer och inspirerade besökare att upptäcka mer av Storbritannien, stanna längre och komma nu. Målet är att öka investeringarna i Storbritannien och sprida turismens ekonomiska fördelar till fler destinationer i Storbritannien.

Internationella kampanjer kommer att fokusera på starka tillväxtmarknader som Australien och USA. Den kommer också att rikta sig till stora europeiska marknader och värdefulla länder inom Gulfstaternas samarbetsråd (GCC).

Enligt VisitBritains forskning är en av de viktigaste faktorerna som påverkar besökarnas val av destination dess välkomnande natur.

Kampanjerna kommer att lyfta fram pulserande städer, modern kultur och Storbritanniens vackra kust och landsbygd. Detta innebär också att fler destinationer i Storbritannien kommer att känna av de ekonomiska effekterna av turismen.

Storbritanniens nationella turistbyrå kommer också att dra nytta av skärmturismens kraft. Undersökningen visade att filmer och TV är kraftfulla motivatorer och inspirationskällor för resor.

Screenturism, även kallat filmturism, innebär att en plats blir populär bland resenärer för att den har varit med i en film eller TV-serie.

VisitBritian kommer att integrera detta i sin kampanj och lyfta fram film- och TV-platser, destinationer och besöksupplevelser.

VisitBritain har också nyligen undertecknat ett Memorandum of Understanding med British Film Commission för att öka filmturismen i Storbritanniens länder och regioner.

Statistik över besök och utgifter i slutet av året

Den senaste officiella statistiken från Office for National Statistics om inkommande turism till Storbritannien omfattar perioden januari till september 2023.

Enligt denna statistik gjordes cirka 28,2 miljoner inkommande besök i Storbritannien under denna period, och utländska besökare spenderade totalt 23,0 miljarder pund i Storbritannien.

Dessutom visar de senaste uppgifterna att de genomsnittliga utgifterna för besökare under 2023 hittills var 817 £ per besök, vilket är högre än de 684 £ som registrerades 2019.

Besökarna stannar också längre, med en genomsnittlig vistelse på 7,3 nätter jämfört med 6,4 nätter under 2019.