Vid en hearing i överhuset diskuterades möjliga konsekvenser om Europeiska unionens (EU) Entry/Exit System (EES) skulle införas den 10 november.
Kevin Mills, ledare för Dover District Council, sade vid en parlamentarisk utfrågning att det skulle ha blivit en ”fullständig och total blodbad”.
Han tillade att EU:s nya gränskontrollsystem skulle ha lett till”trafikstockningar på steroider” i Kent.
”Vi skulle inte ha varit redo den 10:e”, sade Mills, citerad av The Connexion.
Han förklarade att all utrustning inte var på plats och att trafiklederna inte var utformade för långa köer.
Tjänstemännen i Dovers hamn sade att de var glada över förseningen av EES-lanseringen, som gav dem mer tid att organisera allt som behövdes.
Deras hamnvägar behöver fortfarande nya vägar och skyltar för att allt ska fungera smidigt.
”Det är ingen mening med att införa ett system som är så integrerat i det här landet, särskilt i den stad jag representerar, om inte allt är redo att tas i bruk”, sade Mills.
Han tillade: ”Vi är mer än glada över att det har blivit en fördröjning.”
Orsak till ny EES-förskjutning
EES är ett nytt gränskontrollsystem för att spåra medborgare och invånare utanför EU som reser in i och ut ur Schengenområdet.
I stället för att stämpla pass kommer systemet att använda resenärernas biometriska data, t.ex. fingeravtryck och ansiktsskanningar.
Systemet syftar till att förbättra säkerheten och effektivisera resandet i Europa, men övergången till det kräver noggrann planering.
Förslaget lades fram 2016 och EU hade ursprungligen för avsikt att lansera ESS 2022, men lanseringen har skjutits upp flera gånger.
EU:s kommissionär för inrikes frågor, Ylva Johansson, sade att datumet den 10 november inte var aktuellt på grund av att medlemsländerna inte var beredda.
Många EU-länder behöver mer tid för att sätta upp EES-utrustning vid sina gränser, bland annat surfplattor och fingeravtrycksläsare.
Hon nämnde också stabilitetsproblem med den centrala databas som skulle lagra allas ansikts- och fingeravtrycksskanningar.
Data från den centrala databasen kommer att skickas till externa gränspunkter som flygplatser, hamnar och stationer i hela EU och Storbritannien.
Tjänstemännen måste testa systemet mer för att säkerställa att det fungerar bra och inte överväldigas av den stora mängden data.
Kommissionsledamot Johansson och eu-LISA, den byrå som ansvarar för EU:s datasystem, försöker hitta en väg framåt.
Andra reaktioner på förseningen av EES-lanseringen
En talesman för Eurostar, Gareth Williams, sa att de har skannrarna och utrustningen redo.
Företaget, som kör från London till städer som Paris och Bryssel, måste dock fortfarande lösa tekniska problem med datadelning med EU-system.
”Om de uppgifter som vi samlar in inte kan överföras till EU:s system kan vi inte fortsätta”, sade Williams.
Enligt en rapport från BBC kan företaget komma att undersöka möjligheten att vidta rättsliga åtgärder mot EU för att få tillbaka en del av sina kostnader på grund av förseningen.
Å andra sidan sade Getlink, företaget bakom tunneln under Engelska kanalen, att de var fullt förberedda för EES-lanseringen den 10 november.
Getlinks John Keefe uttryckte sin besvikelse över förseningen och sa att de var redo och hoppades på en lansering.
Företaget spenderade 70 miljoner pund på att utveckla teknik, bygga infrastruktur, installera kiosker och rekrytera personal.
”Vi hade all vår teknik och infrastruktur på plats, vi hade våra processer genomarbetade”, säger han.
EES-förberedelser i Frankrike
I likhet med Storbritannien uttryckte Frankrike oro över hur EES skulle påverka hamnar där lastbilar, bilar och människor passerar dagligen.
Hamnen i Calais i Frankrike gav upphov till liknande problem som Dover. De var ännu inte utrustade för att hantera EES-kontroller för passagerar- och godstrafik.
I likhet med Dover underlättar hamnar som Calais och Boulogne en betydande volym av resor.
Franska myndigheter är oroliga för att EES kan leda till förseningar om resenärerna måste vänta på ansikts- och fingeravtrycksskanning.
Franska hamntjänstemän har betonat att små förseningar kan orsaka trafikstockningar på båda sidor av Engelska kanalen.
Denna oro delas av andra EU-länder som vill undvika stora folkmassor vid gränsövergångarna när de inför den nya tekniken.
Många tog också upp integritetsfrågor, eftersom resenärernas biometriska data måste lagras säkert och endast användas vid behov.
Framtida planer för EES-lansering
EU undersöker för närvarande en stegvis utrullning, där EES skulle kunna lanseras vid vissa gränsstationer som är redo, och andra skulle följa efter.
EES skulle kunna starta i större hamnar som Dover eller Eurostars mest trafikerade terminaler och sedan expandera till andra platser.
EU skulle kunna införa systemet gradvis för att visa hur det fungerar i verkliga situationer.
Tester i mindre skala kan hjälpa tjänstemännen att identifiera eventuella tekniska eller logistiska problem innan de leder till stora problem för resenärerna.
EU har ännu inte fastställt något nytt lanseringsdatum för EES efter förseningen, men alla förbereder sig för en utrullning 2025.
Tjänstemännen vid gränsövergångarna noterade ett starkt stöd från och kommunikation med det brittiska inrikesministeriet och det franska inrikesministeriet.
Samarbetet med EU var dock mer utmanande, framför allt på grund av otydliga beslut som begränsade vad som kunde delas.
Brittiska tjänstemän rekommenderar att resenärer håller utkik efter uppdateringar, eftersom EES sannolikt kommer att påverka miljontals resenärer när det så småningom tas i bruk.