Europeiska unionen (EU) kan eventuellt komma att försena lanseringen av sitt nya gränssystem igen.
Det nya gränssystemet, Entry/Exit System (EES), syftar till att stärka gränssäkerheten och effektivisera resandet för resenärer utanför EU som reser in i Schengenområdet.
Den kommer att ersätta manuell passstämpling med biometrisk datainsamling eller registrering av fingeravtryck och ansiktsbilder.
När det har implementerats kommer det att göra det möjligt för gränsmyndigheterna att mer effektivt spåra resenärernas in- och utresedatum och övervaka överskridanden av visumtider.
EES, som nyligen bekräftades för en uppskjutning i november 2024, kan komma att skjutas upp igen på grund av att viktiga medlemsstater inte är förberedda.
Frankrike, Tyskland och Nederländerna har enligt uppgift bett EU-kommissionen om mer tid för att förbereda EES-uppskjutningen.
Enligt The Guardian uttryckte de tre länderna oro över systemets brist på tester i verkliga miljöer.
De påpekade att detta är särskilt viktigt vid högtrafikerade inresepunkter som flygplatser och hamnar.
Om systemet skulle lanseras enligt tidtabell skulle bristen på förberedelser kunna leda till betydande reseförseningar och trängsel vid gränserna.
Varför EES kan drabbas av fler förseningar
Frankrike, Tyskland och Nederländerna stöder de långsiktiga målen med EU:s nya gränssystem, men har uttryckt oro över potentiella störningar under den inledande utrullningen.
Tjänstemännen har presenterat samma problem tidigare, men de kvarstår två månader före EES-måluppskjutningen.
I synnerhet Frankrike är oroat över förseningar vid viktiga gränsövergångar som Dover, där franska tjänstemän sköter passkontrollen.
Ashford Borough Council i Kent, Storbritannien, hade varnat för ett värsta scenario med förseningar på upp till 14 timmar som skulle påverka godstrafik, privatbilar och bussar.
Sådana förseningar skulle också kunna orsaka trafikstockningar vid stora inresepunkter som Paris-Charles de Gaulle Airport och Eurotunneln.
En fransk källa sade att många operativa frågor kan förbli olösta eftersom systemet inte har testats i skarpt läge.
”Problemet är att testerna har varit stationära. Vi behöver tester i realtid”, säger källan.
Normandies hamnchef Jérôme Chauvet bekräftade också att inga tester hade gjorts i de tre hamnar som han övervakar.
”Vi känner ännu inte till utrustningen ordentligt och vet inte hur den kommer att fungera”, sade han.
Å andra sidan är Tyskland oroat över EES-avtalets effekter på mindre flygplatser som Köln och München.
Nederländerna är också oroliga för potentiella förseningar på grund av trafikvolymen på Schiphol, en av Europas mest trafikerade knutpunkter.
Resenärer från länder utanför EU måste lämna passuppgifter, fingeravtryck och ansiktsbilder vid gränsen, vilket leder till längre handläggningstider.
Även den minsta försening per passagerare kan bli en stor kostnad, särskilt vid hårt trafikerade gränsövergångar och under rusningstid.
Övergången till EES-kontroller kräver också ny utrustning, t.ex. kiosker för förhandsregistrering och fingeravtrycksläsare.
Dessutom innebär övergången att ny personal måste utbildas och anställas för att kunna använda den nya utrustningen på ett effektivt sätt.
Eventuellt stegvis genomförande vid EES-lanseringen
För att komma till rätta med dessa problem kan EU-kommissionen överväga ett stegvist införande av EES snarare än en fullständig lansering.
Detta skulle ge gränsmyndigheterna mer tid att anpassa sig till de nya processerna och samtidigt minska risken för att resecentrum överbelastas.
Det skulle också göra det möjligt för gränstjänstemännen att ta itu med eventuella problem som kan uppstå under den inledande fasen.
En gradvis utrullning skulle sannolikt innebära att systemet först lanseras vid mindre överbelastade inresepunkter, följt av mer trafikerade flygplatser och hamnar.
Detta tillvägagångssätt skulle kunna förhindra långa förseningar, särskilt i livligt trafikerade hamnar som Dover och Calais med hög gränsöverskridande trafikvolym.
En brittisk källa sa att EU skulle kunna hålla fast vid att lansera det i november ”men sedan fasa in de tidskrävande sakerna som fingeravtryck”.
De måste också göra det möjligt för välbesökta gränsövergångar att avbryta biometriska kontroller för att hantera trängsel om köerna byggs upp.
En expert betonade dock att systemet bara kommer att lyckas förbättra säkerheten om alla gränsposteringar är i drift.
Hur förseningar i EES-lanseringen påverkar resenärer och transportbranschen
Många tror att det är osannolikt att EU kommer att skjuta upp EES-lanseringen igen, eftersom man först i augusti bekräftade ett nytt lanseringsdatum.
Tjänstemännen kan dock inte bortse från oron i de medlemsstater som är värd för några av Europas största flygplatsnav.
Ylva Johansson, EU-kommissionär med ansvar för inrikes frågor, har hittills hållit fast vid lanseringsdatumet för EES, den 10 november.
Källor tyder dock på att kommissionen förbereder sig för att bemöta de farhågor som Frankrike, Tyskland och Nederländerna har framfört.
Ett alternativ är att senarelägga startdatumet till den 17 november, vilket ger medlemsstaterna en kort tidsfrist för att slutföra sina förberedelser.
Den potentiella förseningen kan vara både en lättnad och en källa till osäkerhet för resenärerna.
Osäkerheten kring systemets lansering gör dock att flygbolag, färjebolag och andra reseföretag befinner sig i limbo.
Transportoperatörer i Storbritannien har enligt uppgift informerats om att de kan förvänta sig ytterligare uppskjutningar av EES-lanseringen.
Trots rykten om ytterligare förseningar arbetar de flesta transportoperatörer, till exempel Eurostar, fortfarande för att uppfylla tidsfristen den 10 november.