Normanys hamnchef varnar för potentiella förseningar när Europeiska unionen (EU) lanserar sitt nya Entry/Exit System (EES) i november 2024.
Det nya systemet syftar till att förbättra säkerheten och spåra resande från länder utanför EU som reser in i och ut ur Schengenområdet.
Det kommer att kräva att innehavare av visum för kortare vistelser och resenärer utan visum lämnar biometriska uppgifter, inklusive fingeravtryck och ansiktsskanning.
Begränsad testtid och problem med utrustning och personalberedskap ledde dock till förväntade långa förseningar vid gränsövergångarna.
Dessa resestörningar förväntas förvärras vid större inresepunkter, särskilt hamnar i Frankrike och Storbritannien.
Förväntade förseningar i franska hamnar
EES kommer att ersätta den traditionella stämplingsprocessen för pass vid gränsövergångar med ett modernare och säkrare system.
Även om EES lovar att stärka EU:s gränssäkerhet har flera tjänstemän uttryckt oro över dess potentiella inverkan på väntetiderna.
Jérôme Chauvet, direktör för Ports de Normandie, har i en intervju med The Connexion uttryckt oro över EES förseningar.
Ports de Normandie övervakar de franska hamnarna Cherbourg, Caen-Ouistreham och Dieppe.
Dessa hamnar används av Brittany Ferries, DFDS, Irish Ferries och Stena Line för trafik över Engelska kanalen till Irland.
Han varnade för att EES inte bara kommer att påverka överfarter till Storbritannien utan även besökare från länder utanför EU på resor mellan Irland och Frankrike.
Begränsad testtid för EES
Inrikesministeriet sköt upp alla tester i hamnar i Frankrike på grund av OS och Paralympics i Paris 2024.
De globala sportevenemangen har tagit den franska regeringens resurser och uppmärksamhet från EES-förberedelserna.
Som ett resultat av detta har hamnar i Normandie som Cherbourg och Ouistreham inte kunnat genomföra provkörningar för att säkerställa att systemet fungerar effektivt.
”Det har inte gjorts något test i någon hamn, så vi känner ännu inte till utrustningen ordentligt och vet inte hur den kommer att fungera”, medgav Chauvet.
Han tillade att denna brist på tester och förberedelser kan leda till betydande förseningar vid gränsövergångarna.
Det väntas leda till långa köer, särskilt i hårt trafikerade hamnar som Cherbourg, Caen-Ouistreham och Dieppe.
Han tillade att den teknik som används för att samla in fingeravtryck och ansiktsskanningar fortfarande är obekant för hamnpersonalen.
”Vi har inte så mycket kunskap om kioskernas gränssnitt. Vi kommer att upptäcka allt när det kommer igång”, förklarade Chauvet.
Detta har gjort att många tjänstemän är osäkra på hur effektivt EES kommer att vara när det tas i drift.
Bristande beredskap och personalfrågor
Den franska regeringen har försett hamnarna med nödvändig EES-utrustning, till exempel surfplattor och kiosker för biometrisk registrering.
Chauvet påpekade dock att det har varit en utmaning att anställa personal för att använda denna teknik.
Hamnar som Dieppe och Caen-Ouistreham förlitar sig på ett begränsat antal färjestopp per dag.
Detta gör det svårt och potentiellt kostsamt att rekrytera personal som kan arbeta de oregelbundna tider som krävs.
Den personal som dessa hamnar skulle anställa måste också kunna tala engelska och hantera de komplexa uppgifterna med att registrera resenärer.
Chauvet tillade att det dyraste har varit att bygga utrymmen under tak där färjepassagerare kan registrera biometriska data.
En annan investering är att sätta upp skyltar för att hänvisa människor beroende på om de är EU-medborgare eller icke-EU-medborgare.
På grund av de höga kostnaderna överväger vissa hamnar att lägga över kostnaderna på färjebolagen, med risk för höjda biljettpriser.
Storbritannien delar oro över förseningar och begränsad testtid
Oron över förseningar och begränsad testtid för EES sträcker sig utanför Frankrike.
I Storbritannien har tjänstemän i Kent uttryckt oro för hur systemet skulle kunna påverka Dovers hamn.
Dovers hamn, som är en av de mest trafikerade färjehamnarna mellan Storbritannien och EU, har redan drabbats av trängsel på grund av kontrollerna efter brexit.
Dover förväntas drabbas av ännu fler förseningar när EES introduceras, eftersom man också kommer att ha begränsad testtid för EES.
Tjänstemännen i Kent har varnat för att förseningarna kan bli upp till 14 timmar om systemet drabbas av problem.
Även den minsta försening per passagerare kan leda till stora trafikstockningar och trafikstockningar i Kent.
Resebyråer, inklusive Visit Kent, har uttryckt oro över den förväntade förseningens inverkan på turismen och lokala företag.
Vad resenärer kan förvänta sig
Ports de Normandie, i likhet med Dovers hamn, kommer främst att använda surfplattor för att hantera passagerare i fordon snarare än resenärer till fots.
Resenärer till fots kommer att skjutsas till färjeterminalen, där de kan förregistrera sig i kiosker innan de går igenom immigrationskontrollen.
De som har bil kommer att registreras i förväg medan de står i kön och väntar på att få passera gränsen.
EES-förfaranden för busspassagerare beror på hamnen.
Caen-Ouistreham kommer att ha ett särskilt utrymme för passagerare. I Dieppe måste busspassagerare stiga av och använda kiosker vid färjeterminalerna.
I Dovers hamn kommer passagerarna i privata fordon att använda surfplattor, medan bussarna kommer att använda särskilda körfält utrustade med EES-kiosker.
Andra gränsöverskridande tjänster mellan Storbritannien och EU, som Eurostar och tunneln under Engelska kanalen, har också investerat i EES-kiosker och ytterligare infrastruktur.
Med tanke på de potentiella förseningarna rekommenderar tjänstemännen resenärer att anlända till hamnar och gränsövergångar tidigare än vanligt.
Detta för att ta hänsyn till den extra tid som krävs för att registrera och bearbeta fingeravtryck och ansiktsskanningar.
Reseexperter räknar med förseningar efter den första registreringen på grund av eventuella fel i EES, eftersom systemet fortfarande är relativt oprövat.
Trots oron går EU vidare med utrullningen av EES, vilket förbättrar gränssäkerheten och minskar den olagliga invandringen.
Men som Chauvet och andra tjänstemän har påpekat kommer systemets verkliga effekter att bli tydliga först när det är i full drift.