En tjänsteman från det franska flygplatsförbundet sade att den nya mobilappen för Europeiska unionens (EU) Entry/Exit System (EES) kanske inte är så användbar.
EES är EU:s nya automatiserade gränskontrollsystem som registrerar in- och utresor i Schengenområdet med hjälp av biometriska data.
Den kommer att ersätta manuell passstämpling vid EU:s yttre gränser den 6 november 2024, enligt Nicolas Paulissen.
Paulissen, generaldelegat för L’Union des Aéroports Français (UAF) som representerar flygplatser i Frankrike, är inte optimistisk när det gäller EES mobilapp.
Han sa till The Connexion att det för närvarande ”inte kommer att ha någon större inverkan på väntetiderna, vilket är en besvikelse.”
Paulissen avslöjade att resenärer bara kunde göra lite med den eftersom den inte tar foton eller registrerar fingeravtryck.
”Jag tror inte att det kommer att bli en mirakellösning”, sade han.
Han sade att flygplatser i Sverige där tester har gjorts ”inte var entusiastiska” över det.
Användningen av EES-appen kommer att vara frivillig bland EU:s medlemsländer
Biometrisk registrering inför en gränskontrolltjänsteman är ett av de största problemen och orsakerna till förseningar vid gränserna mellan Förenade kungariket (UK) och EU.
Detta är särskilt problematiskt för gränsövergångar mellan Storbritannien och EU. Parallella gränskontroller innebär att fransk gränspolis kontrollerar pass när personer lämnar Storbritannien.
Enligt EU-lagstiftningen måste resenärer registrera ansikts- och fingeravtrycksuppgifter för EES inför en gränskontrolltjänsteman första gången de reser in i Schengenområdet.
Vid framtida besök kan resenärer använda fingeravtryck eller ansiktsbiometri för att bekräfta sitt tillstånd och registrera sin in- och utresa.
Resenärernas uppgifter kommer att finnas kvar i EES i tre år eller tills deras pass löper ut.
Den kommer att uppdatera och lagra deras uppgifter i ytterligare tre år varje gång de besöker Schengenområdet.
Om deras nästa besök i EU sker tre år efter deras första EES-registrering måste de återigen registrera sina biometriska uppgifter inför en gränstjänsteman.
EU:s EES-mobilapp bör möjliggöra biometrisk registrering i förväg och på avstånd från gränsen.
Anitta Hipper, EU:s talesperson för inrikes frågor, bekräftade att en mobilapp för EES är under utveckling.
Hon sade att EES mobilapp ”kommer att göras tillgänglig för Schengenländer från det att EES börjar fungera.”
Varje EU-medlemslands beslut att använda EES-appen kommer dock att vara frivilligt.
”Det finns ”ingen rättslig skyldighet att använda den”, sade Hipper.
Flygplatser i Paris bad EU att skjuta upp EES-starten
Paulissen sade att UAF inte kände till att den franska regeringen hade fattat beslut om att använda EES-appen eller inte.
Han avslöjade dock att facket hade förhandlat med EU om att skjuta upp genomförandet av EES ännu en gång.
På grund av de olympiska spelen kommer flygplatserna i Frankrike inte att ha tillräckligt med tid för att förbereda införandet av EES.
De olympiska och paralympiska spelen 2024 kommer att hållas i Frankrike den 26 juli-11 augusti respektive den 28 augusti-8 september 2024.
På grund av den förväntade stora trafiken från spelen kunde inga byggnadsarbeten utföras på Paris flygplatser under denna tid.
Detta kan leda till att franska flygplatser i huvudstaden inte kan installera tillräckligt många EES-kiosker för att samla in biometriska uppgifter på ett effektivt sätt.
Detta trots att EU kräver att medlemsstaterna ska ha infört systemen senast i slutet av juli.
Delay EES för att undvika långa köer och väntetider
eu-LISA, som ursprungligen var planerad till 2021, sköt upp lanseringen av EES till maj 2022 och sedan till september 2023.
Att integrera det komplexa gränssystemet med en central databas visade sig vara svårt för EU:s medlemsländer på grund av problem med deras befintliga infrastruktur.
Det sköts upp till oktober 2024, eftersom franska myndigheter inte ville att det nya systemet skulle störa resandet under OS.
Medlemsländerna måste senast i augusti 2024 bekräfta att de är redo för lanseringen av den europeiska sysselsättningsstrategin i november 2024.
”Vi vill skjuta upp det till första kvartalet 2025”, sade Paulissen.
Hon tillade dock att ”EU-kommissionen står fast vid sin ståndpunkt” att lansera den senare under året.
Thomas Juin, ordförande för UAF, sa: ”Det ser inte bra ut för väntetiderna. Det finns risk för riktigt långa köer.”
Han tillade också att utan ytterligare polisresurser skulle risken för kaos vid gränsen öka.
Fler grupper ber EU att skjuta upp lanseringen av EES
Flera organisationer har föreslagit att införandet av den europeiska sysselsättningsstrategin bör skjutas upp till 2025.
Tjänstemän från hamnen i Dover och det lokala samhället har varnat för att det kan bli 14 timmars förseningar vid gränsen när EES införs.
P&O:s färjedriftschef bad EU att skjuta upp EES och föreslog en app, som redan är under utveckling.
High Speed 1 (HS1) och Eurostar hade betonat att biometrisk registrering vid ankomsten till gränsen skulle påverka verksamheten avsevärt.
Järnvägsbolagen angav att de eventuellt kunde begränsa antalet passagerare för att undvika långa köer vid gränsen.
Hamnens begränsade utrymme gör det svårt för passagerarna att stiga av sina fordon och registrera sig för EES.
Som ett resultat av detta skulle långa gränsköer påverka närliggande områden och orsaka trafikstockningar och ekonomiska störningar.
På samma sätt har St Pancras Station i London begränsade utrymmen och EES-kiosker för att hantera EES-registrering och kontroller mer effektivt.