Heathrow Airports VD varnar för att ett krav på att anslutande passagerare ska betala mer kommer att skada Storbritannien (UK).
Thomas Woldbye kritiserade det nya systemet med elektroniska resetillstånd (ETA) för korttidsbesökare.
Alla transitpassagerare utan visering i Storbritannien måste ha en ETA, oavsett om de passerar gränskontrollen eller inte.
”Jag tror att det är ett misstag”, säger Woldbye till The Independent. ”Jag tycker att det bör ändras så fort som möjligt.”
ETA minskar Heathrows konkurrensfördel
UK ETA är obligatoriskt för alla resenärer som inte behöver visum för att resa in i Storbritannien, vilket inkluderar medborgare i Europeiska unionen (EU) och Nord- och Sydamerika.
Till skillnad från på alla andra större europeiska flygplatser måste dock alla passagerare som byter flygplan i Storbritannien till vidare destinationer ha en ETA.
Det är samma resehandling som resenärer utan visum som anländer till Storbritannien för en semester eller ett affärsbesök måste visa upp.
På flygplatser som Schiphol i Amsterdam, Frankfurt i Tyskland eller Charles de Gaulle i Frankrike är transitpassagerare som flyger utanför EU:s Schengenområde undantagna från att uppfylla lokala gränskrav.
”Vi stöder ETA-systemet eftersom det är vettigt ur invandringssynpunkt”, sade Woldbye.
Han sade dock att passagerare som bara ”transiterar airside för att ta sig vidare till ett annat land” inte ska behöva betala 10 pund för ett kort stopp.
Transitpassagerare på flygsidan är resenärer med anslutande flyg i Storbritannien som inte behöver passera gränskontrollen.
”Det minskar helt klart konkurrenskraften för den hubb som vi har byggt i Heathrow, vilket jag tror är avgörande för Storbritannien”, betonade Woldbye.
Brittiska flygbolag fruktar att förlora anslutande passagerare
Paul Charles, chef för den brittiska lyxresebyrån The PC Agency, krävde också att ETA skulle tas bort för transitpassagerare.
”Om andra flygplatser erbjuder gratis transit kommer de att ta marknadsandelar”, förklarade han.
EU är på väg att införa ett liknande system, Electronic Travel Information and Authorisation System (ETIAS), men transitpassagerare på flygsidan är undantagna från det.
Charles, som också är Virgin Atlantics tidigare kommunikationschef, betonade: ”Att beskatta transittrafik är detsamma som att misslyckas.”
Sean Doyle, VD för British Airways, hade också sagt att ETA kan avskräcka passagerare från att resa via Londons Heathrow-flygplats.
Airlines UK och Board of Airline Representatives (BAR) UK hade också hävdat att det är orättvist att ta ut avgifter av passagerare som är undantagna från viseringskravet för transittrafik på flygsidan.
Airlines UK är branschorganisationen för flygbolag baserade i Storbritannien, medan BAR UK är handelsorganisationen för flygbolag registrerade i Storbritannien.
De hävdade att flygpassagerare, eller de som inte passerar genom gränskontrollen, tekniskt sett inte passerar några gränser.
Transitpassagerare i USA måste också ha ETA:s motsvarande Electronic System for Travel Authorization (ESTA).
Alla transitpassagerare måste dock passera gränskontrollen innan de kan ansluta till sitt vidare flyg.
Transitpassagerare håller Healthrow sysselsatt
År 2023 gick Londons flygplats Heathrow med vinst för första gången sedan pandemin, rapporterade Financial Times.
Världens mest trafikerade flygplats förväntas ta emot rekordhöga 81,4 miljoner passagerare år 2024.
Cirka 30 procent av dessa passagerare kommer från cirka 25 miljoner anslutningsflygningar per år.
Dessa flygningar är främst avsedda för passagerare som flyger globalt utan direktflyg till sin destination.
Med den extra kostnaden för ETA kan passagerarna välja mellanlandningar på andra flygplatser istället för på Londons Heathrow Airport.
Till följd av detta kan British Airways och Virgin Atlantic komma att uppleva en minskning av antalet passagerare.
Ungefär hälften av de resenärer som använder Heathrow Airport för British Airways är anslutningsresenärer.
Heathrow Airports anslutningsflyg bidrar också till dess status som ett stort globalt nav.
Detta är avgörande för Storbritanniens turism, handel och internationella förbindelser, vilket ger Londonresenärer enkel tillgång till andra globala destinationer.
ETA för transitresenärer är avgörande för säkerheten
ETA-systemet syftar till att ge den brittiska regeringen mer insyn och kontroll över personer som reser till Storbritannien.
Den brittiska regeringen är fast övertygad om att det bör vara obligatoriskt för alla resenärer utan visum, inklusive alla transiterande passagerare, om det ska bli framgångsrikt.
”Genom att kräva att transitpassagerare skaffar ett ETA stoppas personer som kan använda anslutande flyg för att undvika att få tillstånd att resa till Storbritannien”, står det i ETA:s faktablad för media.
Man tillade: ”Vi håller detta under uppsikt när vi fortsätter att rulla ut systemet.”
För närvarande är det bara besökare från Bahrain, Jordanien, Kuwait, Oman, Qatar, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten (UAE) som använder ETA.
Senast 2024 kommer den brittiska regeringen att kräva att alla medborgare utan visum skaffar ett ETA innan de reser till Storbritannien.