Efter flera förseningar har Europeiska unionens (EU) nya automatiserade gränssystem nu ett lanseringsdatum som är satt till 2024.
EU:s system för in- och utresa (EES) kommer att tas i drift den 6 oktober 2024, enligt rapporter från The Independent Independent .
Detta enligt Eurotunnel, som driver järnvägspendeln mellan Calais i Frankrike och Folkestone i Storbritannien (UK).
EES är ”ett automatiseratIT-system för registrering av resenärer från tredjeländer, både innehavare av visum för kortare vistelse och visumfria resenärer, varje gång de passerar en yttre EU-gräns.”
Europeiska unionens byrå för den operativa förvaltningen av stora IT-system inom området frihet, säkerhet och rättvisa (eu-LISA) övervakar projektet.
EES-implementeringen, som först föreslogs 2008, har försenats flera gånger. EU:s medlemsstater hade kämpat för att integrera det komplexa gränssystemet med en central databas i sin befintliga infrastruktur.
Medlemsländerna måste senast i augusti 2024 bekräfta att de är redo för lanseringen av den europeiska sysselsättningsstrategin.
eu-LISA var ursprungligen planerad till 2021, men EES-utrullningen försenades till maj 2022 och sköts sedan upp igen till september 2023.
I oktober 2023 bekräftade Europeiska rådets råd för rättsliga och inrikes frågor en ny tidsplan för EES för hösten 2024.
Tidpunkten undviker eventuella förseningar när resenärer deltar i de olympiska spelen i Paris, Frankrike, i juli och augusti 2024.
Vad är Entry/Exit-systemet?
EES syftar till att öka gränssäkerheten för EU:s Schengenområde. Inom dess gränser får medborgare i dess medlemsländer resa relativt obegränsat.
Schengenområdet omfattar de flesta av EU:s 27 medlemsländer utom Bulgarien, Cypern, Irland och Rumänien. Däremot ingår Schweiz och EES-länderna Island, Norge och Liechtenstein.
Visumbefriade resenärer och de som behöver ett korttidsvisum för att resa in i Schengenområdet måste lämna fingeravtryck och ansiktsbiometri vid gränsen.
Detta inkluderar brittiska medborgare som betraktas som tredjelandsmedborgare efter Storbritanniens utträde ur EU 2020.
EES påverkar dock inte icke-EU-medborgare med uppehållstillstånd i medlemsländerna.
Istället för att stämpla passen vid ankomsten till gränsen kommer in- och utresesystemet att registrera in- och utresor elektroniskt.
Den kommer att registrera och lagra personens namn, typ av resehandling, fingeravtryck och ansiktsbilder samt datum och plats för ankomst och avresa.
Inresesystemet kommer också att registrera nekade inresor. Det kommer att göra det lättare att identifiera dem som saknar tillstånd att resa in och som har stannat för länge i Schengenområdet.
Den nya digitala gränskontrollen kommer också att upptäcka personer som använder falska identiteter och pass.
Hur systemet för in- och utresa fungerar
När in- och utresesystemet är i drift måste tredjelandsmedborgare lämna fingeravtryck och ansiktsbiometri vid ankomsten till EU:s gräns. En gränstjänsteman kommer att övervaka detta vid det första besöket.
Vid efterföljande besök behöver resenärer endast använda en biometrisk metod, antingen fingeravtryck eller ansiktsigenkänning, för att bekräfta sitt tillstånd.
En resenärs uppgifter kommer att förbli giltiga i EES-systemet i tre år.
Varje gång en resenär besöker Schengenområdet kommer systemet att återställa och lagra uppgifterna i ytterligare tre år eller tills resenärens pass löper ut.
Fingeravtryck från dem som har viseringar för kortare vistelse kommer redan att lagras i informationssystemet för viseringar (VIS). De kommer inte att behållas i den europeiska sysselsättningsstrategin.
Gränskontrollfrågor med den europeiska sysselsättningsstrategin
Trots löftet om snabbare gränskontroller innebär EES-systemen flera problem för operatörerna. Många har inte plats för fingeravtryckskontroller och biometriska ansiktsskanningar i de trånga övergångarna.
I november 2023 inledde UK European Scrutiny Committee en undersökning av de effekter som den europeiska sysselsättningsstrategin kan ha på gräns- och hamnverksamhet, särskilt de som genomför ”juxtaponerade” kontroller.
Dessa omfattar bland annat hamnen i Dover och Eurotunnelterminalen i Folkestone, båda belägna i Kent i södra England. Vid dessa gränser görs kontroller åt båda hållen.
EU:s gränskontroller utförs på brittisk mark vid dessa gränsövergångar. Franska tjänstemän kontrollerar också dokument innan resenärer går ombord på transporter över Engelska kanalen.
Enligt EES kan kontroller inte göras som en grupp. Fordon som transporterar passagerare från länder utanför EU måste stanna och låta alla passagerare stiga av för att registrera sig för biometri under pågående trafik.
Detta kan orsaka betydande förseningar och är ”fundamentalt osäkert”, säger Tim Reardon, chef för EU-exit för hamnen i Dover. Han talade vid ett möte med överhusets utskott för rättsliga och inrikes frågor för att samla in muntlig bevisning.
Både Dover Port och Folkestone Terminal har också begränsat utrymme för ytterligare bearbetning.
Å andra sidan måste flygbolagen kontrollera resenärernas behörighet minst 48 timmar före avresan.
Flygbolagen måste skicka kontrollförfrågningar till EES-systemet. Den kommer sedan att informera flygbolagen om en passagerare är berättigad att resa och gå ombord.
Flygbolagen kommer att hållas ansvariga för att ha tillåtit passagerare som inte är berättigade att gå ombord på deras flygplan.
Enligt ett dokument som Ryanairs moderbolag har lämnat till det brittiska underhusets European Scrutiny Committee är 48-timmarsfristen ”för lång” och kan hindra sena biljettförsäljningar.
EES, ETIAS och UK ETA
Efter utrullningen av EES i oktober 2024 kommer EU:s nya elektroniska system för resetillstånd, ETIAS ( European Travel and Information and Authorization ), att börja användas i mitten av 2025.
ETIAS liknar Storbritanniens elektroniska resetillstånd (ETA). Alla utländska medborgare som inte behöver visum för att resa in i Schengenområdet måste skaffa ett ETIAS. Detta gäller även brittiska medborgare.
UK European Scrutiny Committee kommer också att undersöka eventuella interoperabilitetsproblem mellan EES-, Etias- och UK ETA-systemen och deras inverkan på resenärer och operatörer.