Sex stora flygplatser i Storbritannien har återinfört begränsningen på 100 milliliter (ml) vätska för handbagage.
Detta var fallet trots de senaste säkerhetsuppgraderingarna som borde ha eliminerat regeln, enligt TTG Media.
Förändringen trädde i kraft den 9 juni och påverkar passagerare som reser från flygplatserna London City, Aberdeen, Newcastle, Leeds Bradford, Southend och Teesside.
Alla sex flygplatserna har Next Generation Security Checkpoints (NGSC), vilket gjorde det möjligt för dem att skrota 100 ml-regeln.
De högteknologiska CT-skannrarna använder röntgenteknik för att generera en 3D-bild av innehållet i passagerarnas väskor.
De avancerade skannrarna gör det möjligt för resenärerna att behålla sina bärbara datorer och andra elektroniska enheter i väskan under säkerhetskontrollerna.
”Vi har återinfört den regeln medan uppdateringar och förändringar görs av skanningsutrustningen på flygplatserna”, säger Storbritanniens transportminister Mark Harper till The Guardian.
Han tillade att detta är ”för att säkerställa att vi kan fortsätta att leverera våra världsledande nivåer av luftfartsskydd”.
Beslutet att återinföra begränsningen på 100 ml beror på ökade säkerhetsrisker efter underrättelserapporter om potentiella hot mot europeiska flygresor.
Transportdepartementet (DfT) betonade dock att det var ”en rutinåtgärd” och inte var ett svar ”på ett specifikt hot”.
Man tillade att det är tillfälligt men nödvändigt ”för att möjliggöra ytterligare förbättringar av de nya checkpointsystemen”.
100-mL vätskebegränsning
Regeln om 100 ml vätska infördes 2006 efter att en terroristplan att detonera flytande sprängämnen ombord på transatlantiska flygningar hade stoppats.
Det föreskrev att alla vätskor som tas med på flygplan måste vara i behållare som inte överstiger 100 ml och placeras i en genomskinlig, återförslutningsbar plastpåse.
Regeln utformades för att förbättra säkerheten genom att göra det lättare för screeningtekniken att upptäcka potentiella hot.
Sedan dess har flygplatserna investerat kraftigt i avancerad screeningteknik, precis som andra flygplatser i världen.
Uppgraderingarna inkluderar toppmoderna högteknologiska skannrar som skiljer farliga vätskor från ofarliga ämnen.
Dessa nya NGSC 3D-skannrar gör 100 ml-gränsen onödig och föråldrad.
Tack vare dessa tekniska framsteg har den brittiska regeringen satt en deadline för att ta bort begränsningen i juni 2024.
Många brittiska flygplatser, som Heathrow, London Gatwick och Manchester, sade dock att de inte skulle vara helt redo då.
Denna tidsfrist har sedan dess flyttats fram till 2025 eftersom många flygplatser i Storbritannien har haft problem med att anskaffa och installera nya skannrar.
Den återinförda 100-mL-regelns påverkan på resenärer
DfT sa att begränsningen av vätskor på 100 ml ”endast kommer att påverka ett litet antal passagerare”.
”För de flesta passagerare kommer säkerhetsåtgärderna att förbli oförändrade”, heter det i ett uttalande.
Man tillade: ”Passagerare bör fortsätta att kontrollera säkerhetskraven med sin avreseflygplats innan de reser.”
Det plötsliga återinförandet av begränsningen har lett till förvirring och frustration.
Passagerarna måste återigen anpassa sina packningsvanor och eventuellt göra sig av med värdefulla vätskor vid säkerhetskontrollen.
Detta efter oro över långa förseningar och inkonsekventa säkerhetsprocedurer på olika flygplatser.
Transportminister Mark Harper sa att resenärer bör ”kontrollera med sin flygplats vilka regler som gäller” för vätskor i handbagaget.
Association of British Travel Agents (ABTA) hade rekommenderat resenärer att hålla sig till vätskebegränsningen på 100 ml för handbagage.
Detta berodde ursprungligen på ”bristen på enhetlighet mellan flygplatserna i Storbritannien”, där vissa flygplatser hade de nya skannrarna medan andra ännu inte hade installerat dem.
Luke Petherbridge, ABTA:s Director of Public Affairs, sa att genom att göra detta skulle resenärerna ”vara redo att följa reglerna, oavsett scenario”.
Genom att hålla sig till 100 ml-regeln kan man undvika onödiga förseningar genom säkerhetskontrollen och andra svårigheter under semestern.
Flygbranschens reaktion på återinförandet av 100 ml-regeln
Beslutet att återinföra begränsningsregeln på 100 ml vätska för handbagage har också fått kritik från resebranschen.
Flygbolag, flygplatsoperatörer och resebyråer har uttryckt oro för hur detta kommer att påverka passagerarnas upplevelse och verksamhetens effektivitet.
Återinförandet av restriktionerna förväntas orsaka förseningar vid säkerhetskontrollerna och sätta ytterligare press på flygplatspersonalen.
Begränsningen på 100 ml vätska i handbagaget förväntas dock kvarstå tills vidare.
Resenärer måste packa vätskor i 100 ml-behållare i en genomskinlig, återförslutningsbar påse för handbagage.
Flygplatser och flygbolag tillhandahåller också ytterligare information och assistans för att hjälpa passagerare att navigera i de förnyade restriktionerna.
Fler säkerhetskontroller på flygplatser som kan orsaka förseningar
Resenärer måste också vara mer medvetna om de nya gränskontrollsystem som Europeiska unionen (EU) snart kommer att införa.
Från och med oktober 2024 kommer Entry/Exit-systemet (EES) att ersätta manuell stämpling av pass vid EU:s yttre gränser.
EES kommer att använda biometriska data från icke-EU-medborgare, t.ex. ansikts- och fingeravtrycksskanningar, för att registrera deras in- och utresa till och från Schengenområdet.
EU kommer att lansera det europeiska systemet för reseinformation och resetillstånd(ETIAS) för alla medborgare utan visum, t.ex. brittiska medborgare, i mitten av 2025.
Det kommer att fungera på liknande sätt som Storbritanniens Electronic Travel Author ization (ETA) och USA:s Electronic System for Travel Authorization.