Berörda familjer och intresseorganisationer har överklagat den höjda MIR-avgiften till högsta domstolen.
Home Office har höjt MIR för familjevisum till 29.000 pund per år från och med april 2024.
Den som ansöker om visum för att ta hit en nära anhörig från utlandet måste tjäna 29 000 pund om året.
MIR kommer att öka igen i början av 2025 till 38.700 pund, samma belopp som lönetröskeln för kvalificerade arbetare.
Enligt Reunite Families UK (RFUK) strider åtgärden mot FN:s konvention om barnets rättigheter.
Advokaterna kommer att hävda att den planerade höjningen av MIR ledde till att många barn separerades från sina föräldrar som bor utanför Storbritannien.
Detta beror på att den brittiska sponsorn inte kunde uppfylla MIR-kravet på inkomst eller besparingar.
De hävdar också att policyn är diskriminerande på grund av kön och etnisk tillhörighet.
Detta beror på att kvinnor och minoriteter statistiskt sett är mer benägna att tjäna mindre än det belopp som krävs.
Den rättsliga prövningen syftar till att ta itu med de upplevda orättvisorna och svårigheterna som orsakas av denna policy.
Utskottet kommer att ifrågasätta den rättsliga grunden för höjningen och om beslutet följde den brittiska regeringens officiella råd.
Minimikravet på inkomst för familjevisum i Storbritannien
Under 2012 införde Storbritannien ett krav på minimiinkomst (MIR) för familjerelaterade visum.
Det innebär att brittiska medborgare och personer med uppehållstillstånd måste tjäna minst 18.600 pund per år för att sponsra en make eller partner utanför EES-området (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet).
Icke-EES avser en make/maka eller partner som inte är medborgare i någon av Europeiska unionens (EU) medlemsstater, Norge, Island, Liechtenstein eller Schweiz.
MIR ökar med tillkommande barn: 22 400 GBP för ett barn och ytterligare 2 400 GBP för varje efterföljande barn.
Policyn syftar till att säkerställa att familjer kan försörja sig själva ekonomiskt utan att förlita sig på offentliga medel.
Detta är första gången på över ett decennium som Storbritanniens MIR har uppdaterats.
Enligt inrikesministeriet har den inkomst som en familj behöver för att vara självförsörjande och inte förlita sig på offentliga medel ändrats.
I faktabladet betonas att familjer fortfarande kan uppfylla den ökade MIR på andra sätt.
Sparande kan räknas för att uppfylla MIR tillsammans med lägre inkomst eller på egen hand.
Det kommer inte heller längre att finnas ett separat underordnat element till MIR.
Detta säkerställer att brittiska medborgare får samma behandling som kvalificerade migrerande arbetstagare, oavsett sponsrade barn.
MIR-utmaningen i Högsta domstolen
Policyn, som först tillkännagavs i december 2023, har mött omfattande kritik för att vara alltför strikt och diskriminerande.
Den har anklagats för att splittra par med olika nationaliteter och tvinga familjer att separera.
Många hävdar att större delen av Storbritanniens befolkning tjänar för lite för att kunna försörja en utländsk make/maka i Storbritannien efter MIR-höjningen.
RFUK hävdade att inkomsttröskeln på ett oproportionerligt sätt drabbar kvinnor, etniska minoriteter och låginkomsttagare.
”Höjningarna kom som en fullständig överraskning för det samhälle vi representerar”, säger Caroline Coombs från RFUK till The Guardian.
Hon sa att förändringen också kom ”vid en tidpunkt då människor över hela Storbritannien har kämpat med en obeveklig kris för levnadskostnaderna”.
Coombs sa att ”regeringen har straffat dem” för att ha gjort ”deras dröm om ett familjeliv tillsammans här” ouppnåelig.
Tessa Gregory, partner på advokatbyrån Leigh Day, som företräder RFUK, säger att den nya policyn antogs ”utan ordentlig analys och i strid med viktiga offentligrättsliga skyldigheter”.
”RFUK kommer att be domstolen att upphäva beslutet på grundval av att inrikesministern har handlat olagligt”, betonade hon.
Lords Committee anser att MIR-höjningen är orättvis
Utmaningen från High Court syftar till att upphäva eller ändra policyn för att göra den mer rättvis.
Coombs från RFUK hoppas att den rättsliga prövningen kommer att göra det möjligt för parlamentets ministrar att ”bedriva en bättre och mer human politik för familjemigration”.
Hon hoppas att det är ”en som inte diskriminerar på grund av inkomst”.
Istället bör den nya policyn erkänna ”värdet av binationella par och familjer” för ekonomin och samhället.
Överhusets Secondary Legislation Scrutiny Committee uttryckte oro för att den nya MIR skulle drabba låginkomstområden på ett orättvist sätt.
Den illustrerade hur det nya kravet på minimiinkomst påverkar olika områden.
”Det är mycket mer sannolikt att en person som bor i London har rätt att ta med sin partner till Storbritannien än en person som bor i nordöstra Storbritannien”, heter det i rapporten.
Lord Thomas of Cwmgiedd, medlem i granskningskommittén, betonade behovet av att utvärdera de nya bestämmelserna för att fullt ut förstå deras konsekvenser.
Scrutiny Committee noterade att regeringen skulle kunna ta fram olika lämpliga minimiinkomstkrav.
Inrikesministeriet måste fortfarande tillhandahålla sina konsekvensbedömningar av förslagen, bland annat när det gäller jämställdhetsfrågor.
Man vidhåller dock att den nya MIR-policyn är nödvändig för att hjälpa familjer att försörja sig själva utan att vara beroende av offentliga resurser.
Det hävdas att inkomsttröskeln är en rimlig åtgärd för att upprätthålla ekonomisk stabilitet och kontrollera invandringen.
Potentiella resultat och konsekvenser
Högsta domstolens beslut i denna fråga kan få betydande konsekvenser för invandringspolitiken i Storbritannien.
Om domstolen dömer till förmån för utmanarna kan det leda till en översyn eller avskaffande av kravet på minimiinkomst, vilket gör det möjligt för fler familjer att återförenas.
Om regeringen däremot får rätt kommer policyn att kvarstå, vilket påverkar tusentals familjer.
Juridiska experter, människorättsförespråkare och drabbade familjer kommer noga att följa utgången av detta mål.
Det har potential att omforma den brittiska invandringspolitiken och ta itu med långvariga farhågor om rättvisa och jämlikhet.