Småbåtsankomster i Storbritannien passerar 150 000 mark, vilket utlöser en uppvärmd invandringsdebatt

| december 31, 2024
Småbåtsankomster i Storbritannien passerar 150 000 mark, vilket utlöser en uppvärmd invandringsdebatt
Bild med tillstånd av Harald Schmidt via iStock

Sedan 2018 har fler än 150.000 småbåtar anlänt till Storbritannien via Engelska kanalen.

Enligt officiella regeringssiffror uppgick det totala antalet anlända till 451 enbart på juldagen.

Totalt 11 båtar gjorde resan, och fler väntades följa efter under de kommande dagarna.

Dessa ofta riskfyllda resor har blivit en central punkt i den brittiska invandringsdebatten.

Det har återigen lett till oro över gränssäkerhet, humanitära skyldigheter och organiserad brottslighet.

Den stigande trenden under de senaste sju åren återspeglar den ökande komplexiteten i hanteringen av migration.

Politiska ledare och aktivister är oeniga om hur man bäst ska ta itu med frågan.

Ankomster med småbåtar: en ökande trend

Överfarterna med småbåtar har ökat dramatiskt under de senaste sju åren.

Under 2018 var det bara 299 personer som gjorde den farliga resan. Under 2019 registrerades 1.843 överfarter och 8.466 under 2020.

År 2022 hade siffran dock stigit till 45 774, jämfört med de 28 526 som registrerades för hela 2021.

Under 2023 minskade antalet passager till 29.437, men under 2024 ökade antalet igen och i december hade 35.898 migranter registrerats.

Detta motsvarar en ökning med 22 procent jämfört med samma period 2023, men en minskning med samma procenttal 2022.

Enbart på juldagen i år anlände 451 personer i 11 småbåtar, följt av ytterligare 407 på annandagen.

Dessa semesteranlända gjorde att det totala antalet passager över Engelska kanalen sedan 2018 översteg 150.000.

I år har cirka 50 personer dött när de försökt korsa kanalen, enligt den franska kustbevakningens uppgifter.

Internationella organisationen för migration (IOM) har också rapporterat om ytterligare flera dödsfall bland migranter som tros vara kopplade till försök att ta sig över gränsen.

Detta gör det mer sannolikt att 2024 blir det dödligaste året för överfarter sedan smugglingsrutterna startade 2018.

Regeringens svar och löften

Småbåtsankomster i Storbritannien passerar 150 000 mark, vilket utlöser en uppvärmd invandringsdebatt
Bild med tillstånd av Mikhail Nilov via Pexels

Denna nya milstolpe kommer efter att Storbritanniens inrikesminister Yvette Cooper sagt att regeringen har en moralisk skyldighet att ta itu med småbåtsankomster.

”Vi måste ge oss på de kriminella gäng som utnyttjar utsatta människor och riskerar deras liv”, sade hon.

Cooper lyfte också fram planer på att förbättra gränssäkerheten och påskynda avlägsnandet av personer utan laglig rätt att stanna.

National Crime Agency sade att de ledde cirka 70 liveutredningar om organiserad invandringsbrottslighet eller människohandel.

Inrikesministern betonade att de är ”fast beslutna att göra framsteg” när det gäller att ta itu med eftersläpningarna i asylansökningarna, enligt The Independent.

Hon sade att de minskar beroendet av ”olämpliga och extremt kostsamma” hotell för att hysa asylsökande.

Labour-administrationen har uppmanat till internationellt samarbete för att avveckla de smugglingsnätverk som möjliggör dessa farliga övergångar.

Man angav dock inte någon specifik tidsfrist för när man förväntar sig att antalet ska minska ”kraftigt”.

En talesperson för regeringen sade: ”Vi vill alla få ett slut på de farliga passagerna med småbåtar, som hotar liv och undergräver vår gränssäkerhet.”

Kritik och motstridiga åsikter

Den nuvarande Labourregeringen skyller den kraftiga ökningen av migrationen till Storbritannien på den tidigare regeringen.

Konservativa har dock uttryckt oro över effektiviteten i regeringens strategier, enligt The Guardian.

Den skuggade inrikesministern Chris Philp kallade det ”en förolämpning” att Labour har tillåtit 858 småbåtsankomster på juldagen och annandagen.

Han tillade att ökningen av antalet olagliga övergångar var ”oacceptabel” och betonade behovet av starkare avskräckande åtgärder.

Philp föreslog att man skulle återuppliva den övergivna omplaceringsplanen för Rwanda, som syftade till att skicka asylsökande till Rwanda för att avskräcka från att ta sig över med små båtar.

”Genom att skrota Rwanda-avskräckningen innan den startade har Labour svikit oss. Vi såg att avskräckande åtgärder i form av flyttar fungerade i Australien”, sade Philp.

Fler än 22.324 småbåtar har anlänt sedan premiärminister Sir Kier Starmer tog över Number 10 efter valet i juli.

Han har sedan dess åtagit sig att bryta ner smugglarligornas affärsmodeller och öka samarbetet med andra länder.

Starmer har också uttryckt en öppenhet för att betala andra länder för att hjälpa till att hantera illegal migration till Storbritannien.

Smugglarligornas roll i ankomsten av småbåtar

Småbåtsankomster i Storbritannien passerar 150 000 mark, vilket utlöser en uppvärmd invandringsdebatt
Bild med tillstånd av Gerd Altmann via Pixabay

Även om Storbritannien har sett en kraftig ökning av antalet passager över Engelska kanalen är antalet fortfarande lägre än i vissa andra europeiska länder.

Till exempel registrerade Italien över 136.000 ankomster till sjöss 2023. Spanien och Grekland står också inför betydande migrationsströmmar via Medelhavet.

Storbritanniens unika geografiska läge innebär dock särskilda utmaningar, särskilt när det gäller patrullering av landets sjögräns.

En av de främsta drivkrafterna bakom överfarterna är förekomsten av organiserade smugglingsnätverk.

Dessa kriminella grupper utnyttjar utsatta migranter och använder TikTok för att annonsera ”paketerbjudanden” som lovar säker passage, bostäder och jobb i Storbritannien.

The Times rapporterar att dessa affärer kan kosta upp till 12.000 pund per person och ofta innebär överfulla båtar eller dolda transporter i lastbilar.

Storbritanniens inrikesdepartement har lovat att införa strängare straff för smugglare och samarbeta med teknikföretag för att ta bort onlineannonser för olagliga överfarter.

Balans mellan gränssäkerhet och humanism

Frågan om ankomster med småbåtar sträcker sig längre än till gränssäkerhet och väcker viktiga frågor om humanitära skyldigheter.

Många migranter företar dessa farliga resor för att fly undan krig, förföljelse och fattigdom.

Det ökande antalet har dock lett till påfrestningar på Storbritanniens asylsystem, med en eftersläpning av ärenden som skapar förseningar för dem som söker skydd.

Inrikesminister Cooper erkände behovet av ett balanserat förhållningssätt.

”Vi behöver kraftfulla åtgärder mot olagliga övergångar, men vi måste också se till att de som har verkliga anspråk behandlas rättvist”, sade hon.

Bland de föreslagna strategierna finns mer stöd för säkra och lagliga migrationsvägar och att ta itu med de grundläggande orsakerna till migration i ursprungsländerna.

Kritikerna hävdar redan att den nuvarande politiken är otillräcklig. Den fulla effekten av de nya strategierna kommer dock att ta mer form under de kommande åren.