Europeiska unionen (EU) planerar att lansera ett nytt gränskontrollsystem kallat Entry/Exit System (EES) i oktober 2024.
Många resebyråer är oroliga för att det nya automatiserade gränssystemet kan påverka turistnäringen negativt.
De anser att EES kan avskräcka människor, inte bara brittiska medborgare, från att besöka Europa.
Med EES måste alla icke-EU-medborgare skanna sina fingeravtryck och ta ett foto vid gränsen.
Resebyråerna säger att det råder stor förvirring eftersom många människor inte förstår hur den nya EES-processen kommer att fungera.
En del av frustrationen för resebolagen är bristen på officiella instruktioner och offentlig information om EES hittills.
Association of British Travel Agents (ABTA) har publicerat råd och tips för planering och bokning av EU-semestrar enligt det nya systemet.
Implementeringen av det nya systemet innebär dock fortfarande många osäkerhetsfaktorer för både kunder och ombud.
Resebyråerna är tveksamma till att ge råd när de är osäkra på om systemet verkligen kommer att lanseras enligt tidsplanen.
”Vi ger inga råd eftersom vi inte vet om det här systemet verkligen kommer att hända”, säger Noel Josephides eller resebyrån Sunvil.
Oavsett när det nya systemet lanseras kommer ”det att vara dåligt för turismen och komplicera resandet”, säger han till Euronews Travel.
Eftersom resebranschen fortfarande håller på att återhämta sig från pandemins effekter är det ett stort bekymmer.
EES orsakar eventuellt långa köer och förseningar
EES kommer att registrera in- och utresor för resenärer från länder utanför EU med hjälp av deras biometriska data i stället för att stämpla deras pass.
Reseföretagen är oroliga för att EES kommer att skapa extremt långa köer och förseningar för personer som reser in i Schengenområdet.
Färjerederierna har varnat för att EES är utformat för fotgängare på flygplatser, inte för färjor eller bussar.
Det skulle kunna orsaka ”allvarliga störningar” eftersom passagerarna först måste gå ur sina fordon för EES-kontrollen.
Resultaten från Storbritanniens European Scrutiny Committee visade att EES skulle kunna orsaka en 14 timmar lång försening i Dovers hamn.
De långa förseningarna kan leda till massiva trafikstockningar som blockerar infarterna till lokala städer och påverkar deras ekonomier.
Pancras Station i London, kan det hända att det inte finns tillräckligt med utrymme för att effektivt genomföra EES-kontroller.
För att undvika förseningar har EU redan skjutit upp EES:s ursprungliga startdatum 2022 till efter sommarens olympiska spel i Frankrike.
Många lokala tjänstemän och transportgrupper har uppmanat EU att skjuta upp implementeringen av EES till 2025.
De ber om mer tid för att förbereda sig eller åtminstone tills den mobilapp som är avsedd för avancerad EES-registrering är klar.
EES kommer att tvinga människor att förlita sig på resebyråer
Vissa resebyråer tror också att EES:s säkerhetskontroller och byråkrati kan avskräcka människor från att besöka Europa.
Resenärer kan se hela systemet som ett onödigt krångel som begränsar deras resefrihet.
”Ju mer byråkrati, desto värre blir det för resefriheten”, säger Josephides.
Cat Jones, VD för Byway, ett reseföretag som fokuserar på tåg snarare än flyg, säger att kunderna redan frågar om EES.
De undrar vilka krav som ställs och om de behöver visum för att besöka Europa nu.
Jones förväntar sig att fler människor kommer att använda resebyråer för att hjälpa dem att förstå det nya systemet.
Hon sa att det kan vara ”ganska komplicerat att planera en tågresa på egen hand”, eftersom ”det kan vara svårt att hitta information om tågresor”.
En nyligen genomförd undersökning av det brittiska transportdepartementet (DfT) visade att många människor i Storbritannien fortfarande inte känner till EES.
Många människor kan förlita sig på resebyråer för vägledning när systemen slutligen genomförs.
Storbritannien satsar på en mjuk EES-lansering
DfT uppgav att man har ett nära samarbete med Europeiska kommissionen, dess medlemsländer, lokala myndigheter i Storbritannien och branschen.
När EES tas i drift är målet att ”minimera alla störningar i människors resplaner”.
Man tillade: ”Detta inkluderar ett nära samarbete med hamnar, transportörer och resebranschen för att säkerställa att de får stöd och är beredda att kommunicera förändringarna och eventuell påverkan på resandet.”
EES är fortfarande relativt oprövat; om det misslyckas kommer mänskliga gränsbevakningstjänstemän fortfarande att behöva utföra kontroller manuellt.
Detta kan leda till ännu fler köer och väntetider, vilket framgår av det senaste felet med elektroniska grindar på flygplatser i Storbritannien.
Ett av sätten att minimera störningar i resandet är att ha en sexmånaders ”mjuk lanseringsperiod”.
Under den här tiden kunde resenärer resa in utan att registrera sig i EES, även om det så småningom skulle bli obligatoriskt.
Trots den mjuka lanseringen tror vissa resebyråer inte att EES-systemet verkligen kommer att lanseras i oktober som planerat.
Lanseringen av EES kommer sannolikt att skjutas upp, precis som vid de tidigare uppskjutningarna.
Ändå investerar transportföretagen miljoner i att bygga ny infrastruktur och installera nya EES-kiosker för att förbereda sig för EES-utrullningen.