Överhusets utskott kallar höjningen av minimiinkomstkravet för familjevisum för ”orättvist”

| april 11, 2024
Överhusets utskott kallar höjningen av minimiinkomstkravet för familjevisum orättvist

House of Lords Secondary Legislation Scrutiny Committee ifrågasatte rimligheten i att höja minimiinkomstkravet (MIR) för att ta med en make eller maka eller partner till Storbritannien.

Den brittiska regeringen kommer att höja MIR för familjerelaterade visum från £18,600 till £29,000 senast den 11 april.

Detta kommer att höjas till 38.700 pund i början av 2025, samma belopp som lönetröskeln för kvalificerade arbetstagare.

I sitt pressmeddelande om den 20:e rapporten för 2023-24 sade Scrutiny Committee att MIR skulle påverka låginkomstområden på ett orättvist sätt.

Kommittén illustrerade hur det nya minimiinkomstkravet påverkar olika områden.

I North East kommer MIR på 29 000 GBP att ligga strax under genomsnittsinkomsten. Den kommer att ligga långt över lönen om den ökar till 38 700 GBP år 2025.

Å andra sidan ligger MIR under genomsnittsinkomsten i London och kommer sannolikt att göra så även i fortsättningen.

Kommittén betonade: ”Detta innebär att det är mycket mer sannolikt att en person som bor i London har rätt att ta med sin partner till Storbritannien än att en person som bor i nordöstra England har det.”

Olika lämpliga krav på minimiinkomst

Kommittén inser att ändringarna av invandringslagstiftningen syftar till att minska nettomigrationen.

Lord Thomas of Cwmgiedd, en medlem av Secondary Legislation Scrutiny Committee, sa att MIR-ökningen också är ”avsedd att se till att migranter kan betala för sig”.

”Och det verkar inte återspeglas i hur policyn har implementerats”, förklarade han.

Kommittén mottog också inlagor som uttryckte farhågor om att MIR skulle bli mer rättvis.

Kvinnor från etniska minoriteter, personer med funktionsnedsättning och personer i vissa regioner löper större risk att drabbas av låg inkomst och kommer att påverkas mer av förändringar.

Det beror på att dessa grupper oftare har lägre inkomster och att det blir svårare för dem att ta med sig en partner eller make/maka till Storbritannien.

Scrutiny Committee noterade att regeringen skulle kunna ta fram olika lämpliga minimiinkomstkrav.

Inrikesministeriet måste fortfarande tillhandahålla sina konsekvensbedömningar av förslagen, bland annat när det gäller jämställdhetsfrågor.

Lord Thomas betonade behovet av att göra en omfattande utvärdering av de nya bestämmelserna för att förstå deras fulla konsekvenser.

Kommittén uttryckte farhågor om att avsaknaden av en sådan bedömning visar att inrikesministeriet inte förstår konsekvenserna av den nya politiken.

Home Office står fast vid att höja MIR för familjeviseringar

En höjning av MIR gynnar det bredare målet att skapa ett land med en ”högavlönad, högproduktiv och högkvalificerad ekonomi”.

Home Office vidhåller också att en högre MIR för familjevisum behövs för att säkerställa ekonomiskt stöd till invandrarfamiljer i Förenade kungariket.

MIR-beloppet på 18 600 GBP för familjerelaterade visum har varit oförändrat i över ett decennium. Den inkomst som en familj behöver för att vara självförsörjande och inte vara beroende av offentliga medel har förändrats.

I sitt faktablad betonade Home Office att familjer fortfarande kan uppfylla den ökade MIR på andra sätt. Sparande kan räknas för att uppfylla MIR tillsammans med lägre inkomst eller på egen hand.

Det kommer inte heller längre att finnas ett separat underordnat element till MIR. Detta säkerställer att brittiska medborgare får samma behandling som kvalificerade migrerande arbetstagare, oavsett sponsrade barn.

Dessutom kommer kravet på högre minimiinkomst endast att gälla för nya ansökningar och kommer inte att tillämpas retroaktivt.

Ansökningar som lämnats in före regeländringen kommer att utvärderas på grundval av MIR vid den tidpunkten.

Storbritanniens regler för familjeimmigration tillåter också exceptionella omständigheter där ett avslag skulle leda till omotiverat hårda resultat för den sökande eller deras familj.

Andra förändringar för att drastiskt minska nettomigrationen

Höjningen av minimiinkomstkravet för familjevisum är en del av Home Office:s betydande förändringar av immigrationsreglerna som aviserades i december 2023.

De politiska förändringarna syftar till att förhindra cirka 300.000 personer från att komma till Storbritannien.

Från och med den 4 april har regeringen höjt den allmänna lönetröskeln för kvalificerade arbetstagare till £38.700.

Shortage Occupation List (SOL) har ersatts med Immigration Salary List (ISL).

ISL kommer att erbjuda en rabatt på 20 procent på lönetröskeln för de jobb som ingår i listan.

De diskonterade lönetrösklarna i ISL kommer att vara högre på grund av den höjda minimilönetröskeln för kvalificerade arbetstagare.

Vård- och omsorgsarbetare och de som omfattas av den nationella löneskalan är undantagna från denna ökning.

Men från och med den 11 mars kan vård- och omsorgspersonal inte längre ta med anhöriga till Storbritannien.

Vårdföretag som vill sponsra migranter att arbeta i Storbritannien måste också registrera sig hos Care Quality Commission (CQC)

Från och med februari har den brittiska regeringen också höjt hälsovårdsavgiften för invandrare.

I början av 2024 är det bara utvalda innehavare av studentvisum som kan ta med sina familjer till Storbritannien. De kommer inte heller att få byta till arbetsvisum förrän de har avslutat sin utbildning.

Migration Advisory Committee (MAC) ser för närvarande också över Graduate Visa för att se till att det inte missbrukas.