Lokala tjänstemän uppmanade den brittiska regeringen att ta itu med de eventuella problem som orsakas av gränskontrollerna efter brexit.
Londons borgmästare Sadiq Khan varnade för att de nya biometriska gränskontrollerna hotar att skapa ”kaos” på stadens station St Pancras.
Lokala tjänstemän i Kent uppmanade också regeringen att vidta åtgärder mot eventuella 14-timmars förseningar på grund av införandet av Entry/Exit System (EES).
EES är Europeiska unionens (EU:s) nya automatiserade biometriska gränskontrollsystem som ska tas i drift i oktober 2024.
Det nya systemet registrerar inresor och utresor för icke-EU-medborgare via ansiktsskanning eller fingeravtryck istället för den traditionella passstämplingen.
Det brittiska parlamentets European Scrutiny Committee har samlat in flera bevisrapporter som visar att den europeiska sysselsättningsstrategin kommer att störa resandet mellan Storbritannien och EU.
Begränsad tågtrafik och långa förseningar oacceptabelt, säger Londons borgmästare
I ett pressmeddelande betonade Khan att Eurostar är avgörande för Londons och Storbritanniens ekonomiska framgång.
Han sade att Londons St Pancras-station är ”en inkörsport för ett stort antal turister och affärsmän i landet.”
Det internationella höghastighetståget transporterar upp till 900 passagerare på vart och ett av de 14 tåg som dagligen går från Paris till London.
”Som det ser ut nu kommer dessa nya post-Brexit-kontroller att orsaka kaos på St Pancras”, sade Khan.
Han tillade: ”Med Londons ekonomi på uppgång efter pandemin sänder detta en fruktansvärd signal till både turister och företag från hela världen.”
Khan uttryckte att de hotande resestörningarna är ”ett direkt resultat av Brexit”, vilket den brittiska regeringen måste ta itu med.
Han insisterade på att ministrarna skulle erbjuda brådskande stöd till High Speed 1 (HS1) och Eurostar för att lösa dessa problem som en ”brådskande fråga”.
”Nedskärningar av tjänster och längre förseningar är helt enkelt inte ett alternativ”, betonade Khan.
Eurostar kan begränsa antalet passagerare på grund av gränskontroller efter Brexit
I den dokumentation som HS1 lämnade till Scrutiny Committee förutspåddes att Eurostar skulle kunna behöva begränsa antalet passagerare.
HS1 äger och driver linjen och stationerna mellan London och kanaltunneln.
Eftersom det bara finns 24 EES-kiosker i stället för de 49 som krävs, kommer passagerarna sannolikt att få stå i långa köer, särskilt under morgonrusningen.
Dessutom förväntas registreringen av en icke-EU-resenär vid gränsen förlänga restiden med minst två minuter per passagerare.
Det finns för närvarande ingen möjlighet att förhandsregistrera passagerarnas biometriska data, såsom fingeravtryck och ansiktsskanningar, online i förväg.
HS1 tillade att utrymmesbegränsningar på St Pancras station skulle göra köprocessen ”invecklad och förskjuten”.
Att installera ytterligare EES-kiosker på St Pancras skulle kosta 25 000 pund per styck med en årlig underhållskostnad på 2 miljoner pund.
Eurostar skulle stå för kostnaderna om fler EES-kiosker skulle installeras.
Storbritanniens och Frankrikes regeringar samarbetar för att lösa EES-frågor
Europeiska kommissionen övervakar genomförandet av sitt nya biometriska gränskontrollsystem.
Den brittiska regeringen ”samarbetar nära med EU” för att minska de eventuella effekter som den europeiska sysselsättningsstrategin skulle få på de gemensamma gränserna.
Inrikesministern hade träffat den franska inrikesministern för att diskutera genomförandet av EES, rapporterade The Standard.
”Vi står i nära kontakt med resebranschen och hamnmyndigheterna för att säkerställa att de är beredda att minimera risken för förseningar”, sade den brittiska regeringens talesperson.
Ledare i Kent samlar stöd när EES-implementeringen hotar
Lokala ledare i Kent har uppmanat regeringen att stödja Kent i hanteringen av gränskontrollerna efter brexit.
Dessa ledare är Roger Gough, ledare för Kent County Council, Andrew Osborne, chef för ekonomisk utveckling vid Ashford Borough Council, och Deirdre Wells OBE, verkställande direktör för Visit Kent.
”Om Kent blockeras, som är porten till Europa, kommer leveranskedjorna också att påverkas i grunden”, sade de lokala ledarna i ett uttalande. ”Därför är implementeringen av EES-kontroller inte bara ett Kent-problem – utan ett nationellt problem.”
Enligt rapporter till European Scrutiny Committee kommer hamn- och färjedelarna att påverkas kraftigt av EES.
Resenärer kan ställas inför köer på upp till 14 timmar i hamnen i Dover i ett ”rimligt värsta tänkbara” scenario.
Sådana förseningar får ”allvarliga konsekvenser för lokala samhällen på vägen till Dovers hamn och Eurotunnel”.
Wells betonade att långa trafikköer till Dover och Folkestone påverkar resenärer, samhällen och företag i hela länet.
Gough uppmanade regeringen att ge Kent ökade anslag för trafikledning och fler anläggningar för att ta emot EU-transporter.
Han efterlyste också biometrisk registrering på distans för att minska risken för förseningar vid gränsövergångarna.
Däremot föreslog Oveden att den internationella tågtrafiken skulle återupptas i både Ashford och Ebbsfleet.
”Stationerna ger en fantastisk möjlighet att öka gränskapaciteten utanför den trånga St Pancras International Station”, sa han.
Eurostar ställde in dessa tjänster 2020. Den angav införandet av EES-systemet som ett potentiellt hinder för återöppnandet.
Nytt gränskontrollsystem kommer att vara fördelaktigt på lång sikt
Storbritanniens europeiska granskningsutskott har samlat in rapporter om effekterna av gränskontrollerna efter brexit.
Många parter är oroliga för att EES-systemet kommer att ha en negativ inverkan på lokala medborgare nära gränserna, företag och resor.
Men trots utmaningarna ser Eurostar och de flesta flygbolagen EES som fördelaktigt på lång sikt.