Enligt Airports Council International (ACI) kommer Londons Heathrow Airport att vara den fjärde mest trafikerade flygplatsen i världen år 2023.
Den största flygplatsen i Storbritannien (UK) gick från åttonde plats 2022 till fjärde plats 2023.
Heathrow Airport tog emot 79,1 miljoner passagerare 2023, en ökning med 28,2 procent jämfört med året innan.
Även om det saknas 2,1 procent av antalet passagerare under 2019, överträffade det sin sjätteplats före pandemin.
Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport i USA (US) tog förstaplatsen. Den har behållit förstaplatsen i tre år nu.
För första gången rankades Dubai Airport i Förenade Arabemiraten (UAE) på andra plats. Antalet passagerare ökade med 31,7 procent.
Dallas Fort Worth Airport i USA rankades på tredje plats och halkade ner en placering från 2022.
När det gäller internationella passagerare var ACI:s rankning av flygplatser oförändrad på de fyra första platserna jämfört med 2022.
Dubai tog emot flest internationella passagerare, med 86,9 miljoner passagerare 2023. Den har legat i topp i tre år nu.
London kom på andra plats med 74,9 miljoner internationella passagerare.
Amsterdam kom på tredje plats med 61,8 miljoner, medan Paris kom på fjärde plats med 61,4 miljoner internationella passagerare.
I ett pressmeddelande säger Luis Felipe de Oliveira, generaldirektör för ACI World, att ”det globala flygresandet under 2023 främst drevs av det internationella segmentet”.
År 2023 hade flygplatserna 8,5 miljarder passagerare, en ökning med 27,2 procent från förra året, vilket motsvarar 93,8 procent av passagerarantalet före pandemin.
Den kraftiga ökningen berodde främst på att Kina öppnade upp för internationella resor och att antalet resenärer ökade trots ekonomiska faktorer.
Heathrow Airport kräver återigen att ETA tas bort för transitpassagerare
Thomas Woldbye, VD för Heathrow Airport, har högljutt uppmanat den brittiska regeringen att avskaffa det elektroniska resetillståndet (ETA) för transitpassagerare.
Han gjorde det igen när världens fjärde mest trafikerade flygplats tillkännagav ännu en månad med rekordmånga passagerare.
I mars 2024 tog Heathrow Airport emot totalt 6,7 miljoner passagerare.
Det är en ökning med åtta procent jämfört med mars 2023 och den högsta noterade siffran för den månaden.
Enligt lokala medier hade Heathrow också sin mest trafikerade påskhelg någonsin, med 936.000 passagerare.
Woldebye var nöjd med att se Heathrow tillhandahålla ”smidiga resor för ett rekordstort antal passagerare”.
”För att hålla uppe tempot måste regeringen undanta transitpassagerare från ETA-systemet”, förklarade han under presskonferensen, enligt Travel Tomorrow.
Transitpassagerare på flygsidan är resenärer med anslutande flyg i Storbritannien som inte behöver passera gränskontrollen.
Woldbye sa att skrotandet av ETA för anslutande passagerare kommer att ”undvika att uppmuntra [them] att spendera och göra affärer någon annanstans.”
Heathrows chef betonade: ”Vi måste jämna ut spelplanen så att den brittiska flygindustrin fortsätter att vara i världsklass.”
ETA-systemets inverkan på transitpassagerare har redan visat sig i en minskning av antalet flygningar från Qatar till Heathrow Airport.
”Under de första fyra månaderna med ETA:s på plats reste 19.000 färre transitpassagerare från Qatar”, heter det i Heathrow Airports uttalande.
Sedan ETA introducerades för resenärer i Qatar i november 2023 har transferrutten noterat ”sina lägsta månatliga andelar på över tio år varje månad”.
Att kräva att transitpassagerare på flygsidan ska erhålla ett ETA innan de går ombord på sitt anslutningsflyg innebär en”konkurrensnackdel” för brittiska flygplatser.
Heathrow Airport uppgav att ETA är ett ”enormt slag” mot långdistanslinjer som är starkt beroende av transitpassagerare.
Dessa rutter kan snart bli olönsamma och negativt påverka ”Storbritanniens ekonomi, export och bredare förbindelser”.
Fler röster för att avskaffa ETA för transitpassagerare på flygsidan
Heathrow Airport är inte det enda organ som uppmanar den brittiska regeringen att skrota ETA för transitbesökare på flygsidan.
Airlines UK, branschorganisationen för brittiskregistrerade flygbolag, Board of Airline Representatives (BAR) UK och International Air Transport Association (IATA), branschorganisationen för flygbolag i hela världen, delar denna uppmaning.
Airlines UK och BAR UK anser att transitpassagerare på flygsidan inte tekniskt sett passerar landets gränser när de ansluter till sin vidare destination.
British Airways VD Sean Doyle uttryckte oro för att ETA kommer att avskräcka passagerare från att transitera via Londons Heathrow-flygplats.
Paul Charles, tidigare kommunikationsdirektör för Virgin Atlantic, hade också betonat att ”beskattning av transittrafik är liktydigt med misslyckande”.
Det brittiska inrikesministeriet har dock varit fast beslutet att kräva ETA för alla transitpassagerare, oavsett om de ska passera en gränskontroll eller inte.
Det underströks att ETA ”stoppar personer som kan använda anslutningsflyg för att undvika att få tillstånd att resa till Storbritannien.”
Home Office sade dock också att man ”håller detta under uppsikt när vi fortsätter att rulla ut systemet”.
UK ETA kommer att vara obligatoriskt för resenärer som inte behöver visum för att resa in i Storbritannien. Detta inkluderar medborgare i Europeiska unionen, amerikanska medborgare och andra.
För närvarande är det bara resenärer från Bahrain, Jordanien, Kuwait, Oman, Qatar, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten som behöver ett ETA för att resa till Storbritannien.
En ETA-ansökan kostar 10 GBP. Det är giltigt i två år och tillåter flera korta resor till Storbritannien för fritid, affärer eller studier.
Till skillnad från andra större europeiska flygplatser behöver alla passagerare med anslutande flyg i Storbritannien en ETA för sin vidare resa.