Var försiktig med bluffwebbplatser när du ansöker om elektroniska resetillstånd.
Frontex har varnat resenärer och researrangörer för att det finns allt fler inofficiella webbplatser för det europeiska systemet för resetillstånd(ETIAS).
Frontex övervakar Europeiska unionens (EU) yttre gränser och utbyter information med medlemsländer och grannländer som påverkas av migration och gränsöverskridande brottslighet.
ETIAS är det nya elektroniska resetillståndet för resenärer som inte behöver visum för att resa in i Schengenområdet.
EU kommer gradvis att införa Etias för alla viseringsbefriade medborgare i mitten av 2025.
När systemet är i drift måste resenärer utan visum ansöka om resetillstånd innan de reser till EU:s Schengenområde.
Systemet kommer att förhandsgranska resenärer med avseende på säkerhets-, invandrings- och hälsorisker, vilket stärker EU:s gränssäkerhet.
Frontex har varnat för uppkomsten av så många som 60 inofficiella ETIAS-webbplatser som nu finns online, rapporterade Travel Weekly.
Förmedlare som ansöker om ETIAS på resenärens vägnar
Det är helt lagligt för företag eller tredjepartsleverantörer att erbjuda tjänster för att hjälpa resenärer i visumansökningsprocessen.
Frontex varnar dock för att även resebyråer och andra researrangörer måste använda den officiella ETIAS-webbplatsen: europa.eu/etias.
”När ETIAS har lanserats måste de kommersiella mellanhänderna använda den officiella ETIAS-webbplatsen – den enda officiella kanalen – för att ansöka om resetillstånd på uppdrag av sina kunder”, säger EU:s gränsbyrå i ett pressmeddelande.
Frontex uppmanade också resenärer att tänka på vem de lämnar ut sina personuppgifter och passuppgifter till.
”Medan vissa av [the ETIAS third-party] webbplatser drivs av äkta företag, kanske andra inte är lika pålitliga”, säger gränsbyrån.
För att fylla i en ETIAS-ansökan måste resenärer lämna ut relevant information som namn, födelsedatum, passnummer och kontaktinformation.
Det är också viktigt att ta hänsyn till hur mycket de är villiga att betala utöver ansökningsavgiften.
En ETIAS-ansökan kostar 7 euro och är giltig för flera korta besök i Schengenområdet under tre år.
Alla andra avgifter som betalas utöver kostnaden för en ETIAS-ansökan går till tredjepartsförmedlare.
Effekter av ETIAS, EES på brittiska medborgare
Mark Tanzer, vd för Association of British Travel Agents (ABTA), sade att EU:s ETIAS och Entry/Exit System (EES) ”påverkar alla brittiska medborgare som reser till EU-länder”.
ABTA är den största branschorganisationen för brittiska resebyråer, researrangörer och resebranschen i stort.
EES är EU:s nya automatiserade biometriska gränskontrollsystem, som ska tas i bruk i oktober 2024.
Istället för att manuellt stämpla pass registrerar EES icke-EU-medborgares in- och utresa i Schengenområdet via ansiktsskanning eller fingeravtryck.
Tanzer bekräftade i ett uttalande den ”verkliga risken för att människor faller offer för inofficiella webbplatser för att få en ETIAS”.
Han betonade också ABTA-medlemmarnas viktiga roll ”att erbjuda råd och vägledning till sina kunder för att hjälpa dem att förstå förändringarna och vad de behöver göra.”
I linje med detta bjöd han in alla ABTA-medlemmar att delta i ett webbinarium denna vecka med experter från DG Home och Frontex.
GD Inrikes frågor är Europeiska kommissionens avdelning med ansvar för migration och inrikes frågor, samt den avdelning som genomför den europeiska sysselsättningsstrategin.
ETIAS kan drabbas av ytterligare förseningar
EU kommer att lansera EES- och Etias-systemen i oktober 2024 respektive mitten av 2025, om inga bakslag inträffar.
Europol och Frontex har dock varnat för att kvarstående problem fortfarande kan hindra införandet av ett nytt system.
Europol är EU:s brottsbekämpande myndighet som hjälper alla medlemsländer att förebygga och bekämpa allvarliga brott och terrorism.
Frontex uttryckte oro över förseningar när det gäller viktiga verktyg för Etias, som påverkar kontrollen av resenärer och överklagandeprocesser.
Vissa EU-länder har inte godkänt mallar för överklaganden, antagit ETIAS-lagar eller inrättat överklagandeförfaranden, vilket kan leda till problem med efterlevnaden.
Å andra sidan står Europol inför utmaningar när det gäller projektplanering och resurstilldelning på grund av förseningar i utvecklingen av Etias centrala system.
Byrån arbetar på en ny ”bevakningslista” för potentiella terrorister och brottslingar.
Man vill också ha tillstånd att använda medborgaruppgifter från länder utanför EU för att utvärdera ETIAS-ansökningar.
Dessutom sade Europol att man behöver ytterligare 38 heltidstjänster för att behandla ansökningar om resetillstånd inom 60 timmar.
EES kan orsaka långa förseningar vid gränserna mellan EU och Storbritannien
Det brittiska parlamentets European Scrutiny Committee varnade resenärer för möjliga 14-timmars förseningar vid gränsen mellan Storbritannien och EU.
De långa väntetiderna orsakas främst av resenärer som anländer i bilar eller bussar till gränskontrollerna.
Passagerarna måste lämna sina fordon för att registrera sig och genomgå biometriska kontroller innan de återvänder till sina fordon.
Kommittén fick bevis för att den biometriska gränskontrollen skulle kunna leda till förseningar och minska Eurostars passagerarantal.
Eurostar är den internationella höghastighetstågförbindelsen mellan Belgien, Frankrike, Tyskland, Nederländerna och Storbritannien.
High Speed 1 (HS1), som äger och driver linjen och stationerna mellan London och tunneln under Engelska kanalen, har sagt att de behöver fler EES-kiosker.
Det tillade att det skulle vara en utmaning att implementera EES på Londons St. Pancras-station på grund av det begränsade utrymmet.
Reseexperter har uppmanat till ett gradvis införande av EES för att undvika allvarliga olägenheter för resenärer.
De betonade också att om resenärer kan registrera biometriska uppgifter online i förväg kan det minska störningarna vid gränserna.
Europeiska granskningskommittén granskar interoperabiliteten mellan EES, ETIAS och Storbritanniens system för elektroniska resetillstånd (ETA) vid gränserna.