Europeiska unionens (EU) Entry/Exit System (EES) har väckt växande oro i Storbritannien och Frankrike på grund av förväntade förseningar.
Frankrikes transportminister Patrice Vergriete sade att EU:s yttre gränser står inför ”allvarliga operativa problem”, enligt en rapport från The Connexion.
”Jag är rädd för problem”, sa han under en konferens för flygindustrins branschorganisation den 23 maj.
Vergriete tillade: ”Vi är medvetna om risken när det gäller passagerarflödet. Det är en utmaning, och vi får inte göra fel.”
Ministern föreslog att det skulle kunna vara fördelaktigt att senarelägga lanseringen av EES. Han medgav dock också att det skulle bli ”svårt att få igenom” detta från EU-kommissionen.
EU:s EES-system kommer att ersätta manuell stämpling av pass vid EU:s yttre gränser.
I stället kommer EES att registrera in- och utresor för resenärer från länder utanför EU med hjälp av biometriska data, t.ex. ansikts- och fingeravtrycksskanning.
Transport- och reseansvariga har uttryckt oro över de potentiellt långa köerna och de timslånga förseningarna.
Vid det första besöket i EU måste resenärerna registrera sina biometriska uppgifter och passuppgifter inför en gränskontrolltjänsteman.
Förseningarna väntas bli värre vid närliggande gränser: Dovers hamn i Kent, St Pancras Station i London och kanaltunneln i Folkestone.
Vid de parallella gränserna utför EU:s gränspoliser immigrationskontroller av EU-resenärer som befinner sig på brittisk mark.
Pancras och kanaltunneln har begränsat utrymme och skulle kräva ny infrastruktur för kiosker och ledningsnät.
OS i Paris i Frankrike skjuter upp EES-förberedelserna
Vergriete informerade Frankrikes inrikesminister Gérald Darmanin om sin oro för EES.
Darmanins nuvarande prioritet är dock att hantera säkerhetsutmaningarna i samband med de olympiska spelen i Paris.
Frankrike kommer att stå värd för OS och Paralympics 2024 från 26 juli till 11 augusti respektive 28 augusti till 8 september.
OS är också skälet till att flygplatserna i Paris kanske inte är redo för EES-utrullningen i oktober eller november 2024.
På grund av den förväntade höga trafiken under OS kunde flygplatserna i den franska huvudstaden inte utföra de byggnadsarbeten som krävdes för att förbereda EES.
Samtidigt sade Vergriete att han är bekymrad ”över antalet poliser”.
Han är också skeptisk till ”tekniken, som kan få allvarliga driftsproblem”.
Vergerie tillade att förseningarna, bristen på säkerhetspersonal och okunskapen om den nya tekniken kunde leda till ”problem med den allmänna ordningen”.
Den franska transportministern hade inga kommentarer till EES mobilapp. Appen är tänkt att hjälpa resenärer att förregistrera sig i god tid och långt från gränserna.
Enligt den franska flygplatsunionen tar EES-appen som håller på att utvecklas för närvarande dock inga foton eller fingeravtryck.
Det tillade att feedback från svenska flygplatser som för närvarande testar det inte ser lovande ut.
Brittiska kommittéer uppmanar regeringen att be EU att skjuta upp EES-utrullningen
Det brittiska parlamentets European Scrutiny Committee har liknande farhågor som den franska transportministern.
Efter att ha genomfört en månadslång undersökning av EES offentliggjorde kommittén sina resultat och rekommendationer.
Enligt kommittén bör den brittiska regeringen ”sträva efter att få systemets startdatum omprövat”.
Man bör också begära att fingeravtryck inte ska behöva tas vid gränser som ligger intill varandra och att mobilappen för EES snabbt ska kunna tas i bruk.
Eurostars VD Gwendoline Cazenave och Storbritanniens minister Tom Pursglove bekräftade båda att EES mobilapp inte kommer att vara klar i tid för EES-lanseringen i oktober.
Enligt EU kommer EES-appen så snart som möjligt att rullas ut till de medlemsländer som frivilligt vill använda den.
Utskottet efterlyste också mer pengar till gränsövergångar och planer för att sprida kunskap om EU:s nya gränskontrollsystem.
Man har också beslutat om en informationskampanj för att undvika förseningar för personer som passerar Storbritanniens gränser för första gången.
Det brittiska överhusets utskott för rättsliga och inrikes frågor hade också avslutat sin utredning om de nya elektroniska gränssystemen.
Detta inkluderar EES, Storbritanniens nya elektroniska resetillstånd (ETA), och dess motsvarighet inom EU, ETIAS (European Travel Information and Authorization System).
Lords Committee sade att ”tidtabellen för genomförandet av förändringar vid gränsen är extremt ambitiös”.
Man betonade att ”utmaningar och förseningar [are] sannolikt kommer att uppstå” om den omfattande lanseringen av ETA och EES i Storbritannien sker samtidigt i EU.
Utskottet uppmanade regeringen att använda alla diplomatiska medel för att övertyga EU om att skjuta upp EES-utrullningen tills mobilappen är tillgänglig.
Detta trots att Storbritanniens transportminister Guy Opperman avslöjade möjligheten till en sex månader lång mjuk lanseringsperiod för EES-implementeringen.
Eurostar, tunneln under Engelska kanalen, Dovers hamn EES-beredningar
Getlink, operatören av tunneln under Engelska kanalen, har byggt färdigt en ny infrastruktur och har börjat installera EES-kiosker.
Den nya drive-through-bryggan i Calais-terminalen kan samtidigt ta emot upp till 60 passagerarfordon.
Eurostar meddelade att man installerar totalt 49 incheckningskiosker och 11 elektroniska grindar (eGates) på St Pancras Station.
Det internationella järnvägsbolaget kommer att öppna 18 nya kiosker och 11 eGates på Paris Gare du Nord-station.
Resenärer som passerar Dovers hamn kommer att mötas av en anställd som hjälper dem att registrera sig för EES med hjälp av en surfplatta.
Getlink och Eurostar lovade att det inte skulle bli några stora förseningar vid deras terminaler när EES börjar tillämpas.
Myndigheterna i Dover uppgav däremot att tiden vid gränskontrollen för EES-registrering kommer att öka från 45 till 90 sekunder till några minuter eller mer per person.