Resenärer på väg till Europa får räkna med förseningar på flygplatser och vid gränsövergångar i minst ett år.
Detta kommer att bli den nya standarden när Europeiska unionens (EU) Entry/Exit System (EES) träder i kraft.
EU kommer att lansera det den 6 oktober 2024, så resenärerna har mindre än 100 dagar på sig att förbereda sig för förändringen.
Andrea Godfrey, chef för Regent Travel, sa till The Telegraph att de ”exakta detaljerna” i EES-systemet ”fortfarande är ganska oklara”.
Detta har skapat frustration bland resenärerna och gett upphov till oro över dess inverkan på turism och affärsresor.
Storbritanniens Foreign, Commonwealth & Development Office (FCDO) väntas komma med en uppdatering ”först senare under sommaren”.
Men sedan den europeiska sysselsättningsstrategin tillkännagavs har rese- och transportindustrin endast informerats om att de kan förvänta sig förseningar.
”Vi har fått höra att vi kan förvänta oss förseningar och köer på flygplatserna i upp till ett år”, säger Godfrey.
Hon tillade: ”Den första tiden med dessa system kommer sannolikt att vara kaotisk och långsam.”
Discover Ferries, branschorganisationen för passagerarfärjor, uttryckte också oro över ”bristen på klarhet” i EES-systemet.
Denna brist på tydlighet kan leda till förvirring, onödiga gränsköer och försenade bokningar.
”Detta kan ha en negativ inverkan på operatörer, hamnar och kundernas reseupplevelse”, säger en talesperson för Discover Ferries.
Vad är EES-systemet?
EES-systemet registrerar automatiskt resenärers inresa och utresa från EU genom fingeravtrycks- och ansiktsskanning.
Den kommer att ersätta den nuvarande metoden med manuell stämpling av pass, som är långsammare och mindre effektiv.
Innehavare av visering för kortare vistelse och medborgare som är undantagna från viseringskravet måste lämna fingeravtryck och ansiktsskanning till en EU-gränskontrollant för att registrera sig för EES.
Systemet kommer att lagra resenärernas biometriska data i tre år och uppdateras varje gång de besöker Schengenområdet.
Om de återvänder till EU efter tre år eller efter att deras uppgifter har upphört att gälla måste de registrera sina biometriska uppgifter igen inför en gränskontrolltjänsteman.
Genom att automatisera processen syftar EES till att förbättra säkerheten, minska risken för överskridanden och förbättra den övergripande effektiviteten i gränskontrollerna.
Systemet var ursprungligen planerat att lanseras 2022, men implementeringen har skjutits upp flera gånger.
Att integrera det nya EES-systemet med befintlig infrastruktur i EU:s 27 medlemsstater har visat sig vara komplicerat.
Förväntade reseförseningar på grund av EES
EES-systemet har väckt oro i Storbritannien, som delar flera viktiga gränspassager med EU.
På grund av EES har rese- och transportansvariga varnat resenärer för längre väntetider vid gränserna mellan Storbritannien och EU.
Detta beror främst på att varje resenär måste registrera biometriska data vid gränsen för första gången.
Resenärer har dock varnats för att de fortfarande kan uppleva längre väntetider efter den första registreringen.
Förseningarna väntas förvärras under rusningstid och under högsäsonger när flygplatser och gränsövergångar redan är hårt belastade.
Många ifrågasätter också EES-systemets tillförlitlighet med tanke på de senaste avbrotten i elektroniska grindar (eGate) i Storbritannien.
Lord Cameron, Storbritanniens utrikesminister, uttryckte oro över att ”tekniken fortfarande behöver testas och förbättras”.
Om EES-systemet inte fungerar måste gränskontrollanterna manuellt behandla resenärer som reser in i och ut ur EU.
Han var särskilt bekymrad över Dovers hamn och St Pancras Station, som skulle kunna bli ännu mer överbelastade.
Storbritanniens hamn i Dover och St. Pancras redo för EES
Dovers hamn har inrättat separata körfält med EES-kiosker för bussresenärer och surfplattor för bilar för att effektivisera EES-processen.
Ytterligare personal har utplacerats för att hantera den ökade arbetsbelastningen.
Eurostar har försäkrat passagerarna om att det kommer att finnas tillräckligt med EES-kiosker för att resenärerna ska kunna undvika förseningar.
Man har också förberett ett område för att vid behov kunna ta emot långa köer under rusningstid.
EU håller också på att utveckla en mobilapp som kan bidra till att påskynda EES-registreringen genom att samla in personuppgifter i förväg.
Många källor har dock bekräftat att den inte kommer att vara klar till EES-systemets lansering i oktober.
Den brittiska regeringen sa också att den kommer att ha en sexmånaders mjukstartsperiod för att testa och modifiera det nya systemet.
Resor och ekonomiska konsekvenser
Förseningarna är besvärliga för resenärerna och har bredare ekonomiska konsekvenser.
Turismen är en viktig näring för många EU-länder, och långa förseningar kan avskräcka besökare och skada turistekonomin.
En studie som nyligen genomfördes av den brittiska regeringen visade att en av sju britter var mindre benägna att besöka EU på grund av EES-systemet.
Affärsresenärer som är beroende av effektiva och snabba resor kan också söka alternativa destinationer eller genomföra fler virtuella möten.
För närvarande kan resenärer bara justera sina restider för att ta hänsyn till eventuella förseningar vid gränsen.
På grund av EES-registreringen kommer detta att vara viktigt under deras första resa till någon av EU:s 29 medlemsstater.
Vissa rekommenderar dock resenärer att besöka Schengenområdet när EES-systemen har haft tid att sätta sig.
Andra föreslår också att man väntar med att boka resor tills EU:s system för resetillstånd, ETIAS, lanseras.
Krav på uppskjutande
I samband med de pågående förseningarna har det framförts krav på att EU ska skjuta upp implementeringen av EES-systemet ytterligare.
Franska tjänstemän och brittiska kommittéer har uppmanat EU att beakta konsekvenserna för resenärerna. Båda har begärt att lanseringen av systemet ska skjutas upp tills alla tekniska problem är lösta.
Trots utmaningarna och uppmaningarna att skjuta upp lanseringen av EES är tjänstemännen optimistiska om de långsiktiga fördelarna med det nya systemet.
När EES-systemet väl har införts förväntas det förbättra gränssäkerheten och minska väntetiderna avsevärt.
EU har nu åtagit sig att se till att systemet är i drift inom den nya tidsfristen. Många tror dock att ytterligare förseningar fortfarande är möjliga.