Den kommande lanseringen av Europeiska unionens (EU) Entry/Exit System (EES) orsakar fler varningar för flygpassagerare.
Anton Radchenko, VD för flygkompensationsföretaget AirAdvisor, har varnat för att det nya gränskontrollsystemet kan orsaka kaos.
Hans oro härrör från att tekniken är ”notoriskt benägen för avbrott”, enligt en rapport från Birmingham Live.
Radchenko nämnde det nyligen inträffade landsomfattande felet med elektroniska grindar (eGate) i Storbritannien, som orsakade långa köer och stora förseningar.
Han tillade att flygpassagerare som missar sitt flyg på grund av EES-haverier inte kan kräva kompensation eller begära en justering av biljettpriset.
”Passagerare som missar ett flyg på grund av säkerhets- eller immigrationsskäl har tyvärr inte rätt att begära att flygbolaget bokar ett nytt flyg utan kostnad”, säger Radchenko.
Han meddelade att de som har en biljett som inte kan återbetalas kan be flygbolaget om en återbetalning.
Han föreslog att passagerare fortfarande kan ”kräva tillbaka flygplatsskatter och avgifter” om flygbolaget inte återbetalar biljettkostnaden.
AirAdvisors VD tillade att passagerare fortfarande måste spendera extra och använda återbetalningen för att köpa en ny biljett.
Travel and Tour World rapporterar att detta kan leda till frustration och missnöje bland passagerare som redan belastas av längre väntetider.
EES kan orsaka förseningar för flygpassagerare
EES är ett automatiserat IT-gränssystem som är utformat för att registrera in- och utresor för icke-EU-medborgare som reser till och från Schengenområdet.
Den kommer att gälla för resor inom EU utanför dess yttre gräns, till exempel från Storbritannien till Tyskland och vice versa.
EES är dock inte tillämpligt vid resor inom EU, t.ex. från Tyskland till Sverige.
Systemet kommer att ersätta manuell stämpling av pass med en mer effektiv och säker metod för registrering av resenärernas biometriska data.
Det kommer att påverka alla resenärer från länder utanför EU, både innehavare av visum för kortare vistelse och medborgare utan visum, som är brittiska medborgare.
Rese- och transportansvariga varnade för att EES skulle orsaka långa köer och timslånga förseningar.
Resenärer från länder utanför EU måste registrera sina pass och ansikts- och fingeravtrycksskanningar inför en EU-gränskontrollant.
EES-systemet kommer endast att lagra uppgifter om resenärer i tre år och uppdateras varje gång de besöker Schengenområdet.
Om resenärer från länder utanför EU kommer på besök igen efter att deras uppgifter har upphört att gälla i EES-systemet måste de registrera sina uppgifter på nytt.
Om en resenär får ett nytt pass måste han eller hon också registrera sig i EES på nytt.
Registreringen av pass och biometriska uppgifter i EES förväntas öka handläggningstiderna, särskilt under perioder då resandet är som störst.
Flygbranschen förutspådde att gränskontrollen skulle ta minst 30-50 procent längre tid när EES tas i drift.
EU förväntar sig dock inga betydande förseningar och uppskattar att EES-registreringen kommer att ta endast 90 sekunder till två minuter per person.
Problem med Entry/Exit-systemets tillförlitlighet
Radchenko sade att det nya gränskontrollsystemet är utformat för att ”erbjuda ett friktionsfritt resande”.
Han befarar att ”om utrullningen av tekniken inte är felfri kan flygpassagerare drabbas av kaos vid Storbritanniens gränser när systemen går ner”.
Om tekniken inte fungerar måste mänskliga gränsbevakningstjänstemän utföra immigrationskontroller manuellt.
”Flygplatserna måste vara medvetna om detta – och kommer inte bara att kunna förlita sig på den nya tekniken”, betonade Radchenko.
Det finns för närvarande cirka 270 eGates vid Storbritanniens gränser, som alla måste uppgraderas för att passa EES.
International Air Transport Association (IATA) har slagit larm om systemets tillförlitlighet på grund av inkonsekventa och försenade nationella tester.
Man tillade att det har funnits en brist på beredskapsplaner om länderna inte är tillräckligt förberedda.
IATA och andra flygbolagsorganisationer krävde att EU skulle inkludera support dygnet runt för att hjälpa flygbolagen att hjälpa resenärer som stöter på problem med EES.
Utan detta stöd kommer det att ”allvarligt försämra resenärernas upplevelse”.
Inga fler flygbokningar i sista minuten
Förutom de potentiellt långa förseningarna kommer EES också att påverka flygresor in och ut ur EU:s yttre gränser.
Flygbolagen kommer att behöva kontrollera passagerarnas behörighet före avgång genom att skicka kontrollfrågor till EES-systemet.
De kommer att hållas ansvariga om flygbolagen låter passagerare som inte uppfyller kraven gå ombord på flygplan på väg till EU.
Flygbolag och flygbolagsorganisationer har uttryckt oro över den tid som krävs för förhandskontroll.
Flygbolagen har uttryckt oro över att 48 timmar före start ”är för lång tid” för att systemet ska kunna bekräfta passagerarnas behörighet.
De har betonat att EES skulle kunna hindra flygpassagerare från att boka flyg i sista minuten.
Krav på att skjuta upp EES-lanseringen till 2025
För att stödja EES måste flygplatserna också investera i ny infrastruktur, bland annat biometriska skannrar och automatiserade kiosker.
Detta skulle kunna leda till ökade kostnader för flygplatsoperatörerna, som i sin tur skulle kunna föras vidare till flygbolagen och i slutändan till flygpassagerarna.
Flygbolag som flyger mellan Storbritannien och EU kommer också att behöva uppdatera sina rutiner för passagerarhantering för att anpassa sig till det nya systemet.
De måste informera flygpassagerarna om de nya kraven och se till att de efterlevs för att undvika förseningar.
EU står fast vid sin ståndpunkt att genomföra sin nya kontroll av gränssystemen i oktober 2024.
Många yrkesverksamma inom transportbranschen och regeringstjänstemän har dock uppmanat EU att skjuta upp införandet av EES till början av 2025.
Några nämnde förseningar i EES-förberedelserna och införandet av EES-mobilappen, som skulle kunna bidra till att minska långa köer och väntetider.
Bland annat finns det ett behov av fler informationskampanjer om EES för flygpassagerare.
En nyligen genomförd studie i Storbritannien visade att nästan två tredjedelar av de brittiska medborgarna fortfarande inte känner till EES.