Flygbolag varnar för att nya EES-kontroller kan göra att resenärer blir strandsatta på flygplan

| oktober 31, 2024
Flygbolagen varnar för att nya EES-kontroller kan leda till att resenärer blir strandsatta på flygplanen
Bild med tillstånd av Chris Brignola via Unsplash

Flygbolag och resebolag varnar resenärer för att Europeiska unionens (EU) Entry/Exit System (EES) snart kan orsaka betydande förseningar.

Det nya automatiska gränskontrollsystemet är utformat för att spåra resenärer som reser in i och ut ur EU med hjälp av biometriska data.

Enligt det nya systemet måste medborgare och invånare utanför EU, inklusive brittiska medborgare, registrera fingeravtryck och ansiktsskanning vid gränsen.

EU planerar dock för närvarande för en stegvis lansering av EES under 2025. Ett exakt datum har dock ännu inte fastställts.

Trots detta är flygbolagen oroliga för att systemets debut kan leda till att passagerare blir fast på flygplan när gränspoliserna hanterar köer.

Strandsatta passagerare och försenade flyg

Flygbolag, som TUI och easyJet, oroar sig för att EES kan orsaka långa köer och eftersläpningar på välbesökta europeiska flygplatser.

Detta är också ett viktigt problem vid gränser och inresepunkter som hanterar stora volymer av brittiska resenärer och resenärer från länder utanför EU.

Bland annat Dovers hamn i Kent, kanaltunneln i Folkestone och Eurostars St Pancras Station i London.

”Första gången du använder [the EES] kan det ta lite längre tid än vanligt att passera genom gränskontrollen eftersom dina biometriska data (ansiktsbild och fyra fingeravtryck) kommer att samlas in”, säger TUI:s varning enligt The Daily Express.

EES förväntas öka handläggningstiderna vid gränserna, och många är oroliga för att även den minsta försening kan leda till att ärendet staplas på hög.

Därför kan flygplan behöva vänta vid gaten eller till och med på plattan tills eftersläpningen har åtgärdats och passagerarna kan komma in i terminalen.

”I värsta fall kan du faktiskt inte gå av. Du håller kvar folk på planet”, säger Johan Lundgren, vd för easyJet, enligt The Telegraph.

När flygbolagen inte kan landa och släppa av passagerare kan inte heller andra gå ombord.

Överfulla terminalbyggnader, där det inte finns plats för fler resenärer, kan också leda till försenad ombordstigning och start.

Lundgren är övertygad om att EU måste skjuta upp EES-lanseringen till dess att passagerarna kan förregistrera alla sina uppgifter före resan.

En mobilapp för resenärer som vill förregistrera personuppgifter och passdata är för närvarande under utveckling, med ett osäkert slutdatum.

Appen kan dock inte registrera ansikts- eller fingeravtrycksskanningar. Detta beror på en EU-lag som kräver att dessa måste lämnas in vid gränsen inför en gränskontrollant.

Påverkan på viktiga gränsövergångar som Dover och Folkestone

Flygbolagen varnar för att nya EES-kontroller kan leda till att resenärer blir strandsatta på flygplanen
Bild med tillstånd av Winston Tjia via Unsplash

Medan flygplatserna förbereder sig för effekterna kan EES bli en ännu större utmaning för gränsövergångar mellan Storbritannien och EU, som Dover och Folkestone.

Med en hög volym resenärer varje dag och ännu fler under helger och helgdagar behöver båda anläggningarna betydande uppgraderingar för att förhindra flaskhalsar.

Terminalen i tunneln under Engelska kanalen är till exempel en av huvudvägarna mellan Storbritannien och Frankrike.

Getlink, operatören av tunneln under Engelska kanalen, har investerat i en ny genomfart och hundratals kiosker för att hantera EES-kontroller.

Hamnen i Dover, å andra sidan, utökar gränshanteringen för att rymma separata körfält för bussar och privatbilar.

Man har också planerat en beredskapsplan för att stapla bilar och undvika trafikstockningar i Kent i händelse av ett värsta scenario med 14 timmars försening.

Dover är också en viktig korsningspunkt för handelsvaror mellan Storbritannien och EU, och förseningar från EES kan också leda till brist eller höga priser.

Den brittiska regeringen har utlovat 10,5 miljoner pund för att förbättra EES-förberedelserna på dessa två platser och i St.

Pengarna kommer att användas till ytterligare infrastruktur, testning av ny teknik samt anställning och utbildning av ny personal.

Varför EES införs

EES är ett automatiserat system som kommer att spåra när och var besökare från länder utanför EU reser in i och ut ur Schengenområdet.

I slutändan kommer den nuvarande metoden för stämpling av pass att ersättas med ett system som registrerar biometriska data.

EES använder fingeravtryck och ansiktsskanning i stället för manuell stämpling av pass och syftar till att göra spårningen enklare och mer exakt.

Detta åtgärdar luckor i nuvarande gränskontrollpraxis och säkerställer korrekt loggning av in- och utresor.

EU:s mål är att påskynda gränsprocesserna genom att minska beroendet av mänskliga kontroller och på sikt skapa ett mer effektivt system.

Men som med alla nya system kan det vara svårt att anpassa sig till de nya kraven i början.

EES, som föreslogs 2016, skulle lanseras 2022 men har drabbats av flera förseningar på grund av tekniska och logistiska utmaningar.

Senast sköts den planerade uppskjutningen i november 2024 upp till ett obestämt datum 2025.

Den nya tidsplanen ger mer tid för förberedelser inför EES, både för gränsövergångar och inresepunkter i Storbritannien och EU.

Många flygplatser, hamnar och transportföretag är dock fortfarande oroade över hur de nya kontrollerna kommer att påverka både personal och resenärer.

EU:s mål med EES är att på sikt göra resandet mer smidigt och säkert.

Många ifrågasätter dock hur det kommer att fungera i praktiken, särskilt under systemets utrullning.

Förberedelser för eventuella förseningar orsakade av EES

Flygbolagen varnar för att nya EES-kontroller kan leda till att resenärer blir strandsatta på flygplanen
Bild med tillstånd av David Syphers via Unsplash

Rese- och turistorganisationer har efterlyst mer information om EU:s nya gränskontrollsystem.

EES förväntas lanseras någon gång under 2025 och fokus ligger därför på att förbereda resenärerna på längre väntetider och potentiella förseningar.

Mark Tanzer, verkställande direktör för Association of British Travel Agents (ABTA), medgav att många brittiska resenärer fortfarande inte känner till EES.

”Det är frustrerande att det kommer att bli förseningar för kunderna. Det är det ingen som vill”, säger han till The Telegraph.

Tanzer hävdade att de inte kunde starta detaljerade informationskampanjer eftersom EU ännu inte har fastställt ett tydligt lanseringsdatum.

Några tips för resenärer som vill navigera i EES när det lanseras är följande:

  • Kom i god tid. Räkna med extra tid för att komma igenom säkerhetskontrollen på flygplatsen eller i hamnen, särskilt under högsäsonger som sommar- och vintersemestrar.
  • Håll dig uppdaterad: Följ uppdateringar från flygbolag, flygplatser, Storbritannien och EU om EES-utrullningen, eftersom exakta lanseringsdatum fortfarande kan ändras.
  • Förbered dig för biometriska kontroller: Var beredd på fingeravtrycks- och ansiktsskanning, eftersom detta kommer att krävas av alla resenärer från länder utanför EU som reser in i Schengenområdet.
  • Kontrollera med transportörerna. Flygbolagen informerar ofta om förväntade förseningar, så om du håller kontakten med ditt flygbolag kan du planera därefter.