Flyg- och sjötransportföretag måste kontrollera passagerarnasETIAS-tillstånd ( European Travel Information and Authority System ) inom 48 timmar före avresan.
ETIAS är det nya elektroniska resetillstånd som krävs för alla resenärer utan visum till Europeiska unionens (EU:s) Schengenområde. Detta gäller även brittiska medborgare.
När systemet för resetillstånd ETIAS lanseras i mitten av 2025 måste flyg- och sjötransportföretag vara redo att följa och bekräfta passagerarnas ETIAS.
Internationella tränare kommer dock att ha tre år på sig att uppfylla kravet.
Å andra sidan kommer tågoperatörer inte att behöva kontrollera om passagerare har giltiga ETIAS-tillstånd.
EU förklarade: ”Oavsett vilket transportmedel resenärerna använder kommer deras ETIAS alltid att kontrolleras vid gränsen.”
EU:s gränskontrolltjänstemän måste kontrollera tågresenärernas Etias-tillstånd före ombordstigning.
Detta kommer att gälla för resenärer som avreser från Storbritannien med tåg, t.ex. Eurostar.
Nytt elektroniskt gränssnittsverktyg för att verifiera ETIAS
EU kommer att förse flyg- och sjötransportföretag med ett nytt elektroniskt verktyg för att bekräfta Etias-tillstånd före avgång.
Transportörer måste först registrera sig hos eu-LISA för att kunna använda det nya gränssnittsverktyget.
eu-Lisa är Europeiska byrån för den operativa förvaltningen av storskaliga IT-system inom området frihet, säkerhet och rättvisa.
Det ger tekniskt stöd till EU-ländernas insatser för att göra Europa säkrare.
Detta inkluderar EU:s nya elektroniska gränsförvaltningssystem, ETIAS och Entry/Exit System (EES).
För närvarande har över 1 000 lufttrafikföretag, främst flygbolag, slutfört registreringsprocessen för det nya gränssnittsverktyget ETIAS.
Efter registreringen måste transportörerna ansluta sina system till det nya ETIAS-gränssnittet för att kunna skicka kontrollförfrågningar.
De måste också genomgå system-till-system-anslutningar före överensstämmelse och erhålla en överensstämmelsecertifiering.
Transportörer som använder webbportalen eller mobilappen måste utbilda behörig personal i enlighet med eu-LISA:s riktlinjer.
ETIAS transportörgränssnitt kommer också att kontrollera EES
Förutom att verifiera ETIAS-tillstånd kommer EU:s nya gränssnittsverktyg även att hjälpa till att kontrollera EES.
Inrese- och utresesystemet kommer att registrera in- och utresor till Schengenområdet för både personer som innehar visering för kortare vistelse och personer som reser utan visering. Detta gäller även brittiska medborgare.
Den ersätter den manuella stämplingen av pass med automatiserade biometriska fingeravtryck och ansiktsskanningar vid EU:s gränser.
I eu-LISA:s infografik för transportörer anges att transportörer måste kontrollera om tredjelandsmedborgare med visum för kortare vistelse har utnyttjat sitt tillåtna antal inresor till EU.
Med det nya gränssnittsverktyget för flygbolag kommer resenärer som av systemet flaggas som ”OK” att få gå ombord.
För resenärer som flaggas som ”NOK” måste flygbolagen manuellt verifiera resenärens tillståndsdokument.
Endast passagerare med giltiga ETIAS- eller Schengenviseringar får gå ombord.
Transportföretag kan straffas av EU:s medlemsländer om de transporterar passagerare utan giltiga resehandlingar.
De slipper dock påföljder om deras kontrollförfrågan skickas inom 48 timmar före avresan och returnerar ett ”OK”-svar.
Etias centrala enhet kommer också att vara tillgänglig dygnet runt för att ge tekniskt och operativt stöd på engelska via en webbportal och en telefonlinje för nödsituationer.
ETIAS lanseras i två faser i mitten av 2025
EU kommer att fasa in ETIAS under 12 månader för att minimera störningar och hjälpa resenärerna att anpassa sig.
Det gradvisa genomförandet gör det också möjligt för myndigheterna att bedöma dess inverkan innan det blir obligatoriskt.
Införandet omfattar två faser: en övergångsperiod på sex månader och en frist på sex månader.
Under övergångsperioden som börjar i maj 2025 bör resenärer ansöka om sitt ETIAS innan de besöker Schengenområdet.
De som saknar ett ETIAS kommer dock inte att nekas inresa om de uppfyller alla andra inresekrav i Schengenområdet.
Under anståndsperioden måste alla resenärer ha ett ETIAS när de besöker Schengenområdet.
De som saknar Etias kommer att nekas inresa vid gränsen, med undantag för förstagångsbesökare under övergångsperioden, förutsatt att de uppfyller andra inresekrav.
Potentiella ETIAS-frågor
ETIAS kommer att införas cirka sju månader efter det att EU har infört EES.
Transportföretag som transporterar passagerare mellan EU och Storbritannien (UK) har tagit upp potentiella problem med de nya systemen.
Flygbolagen uttryckte farhågor om att en kontroll av Etias 48 timmar före avgång kan leda till att sista minuten-bokningar försvinner.
Tåg- och färjetjänstemän försöker försena införandet av EES på grund av otillräcklig infrastruktur för biometrisk registrering och kontroll.
EU:s nya EES-app för möjlig biometrisk registrering online kommer inte heller att vara klar i oktober 2024.
Enligt EU:s bestämmelser måste en gränsvakt vara närvarande för att verifiera den första biometriska registreringen.
Resenärer måste stiga ur sina fordon innan de lämnar sina fingeravtryck eller ansiktsskanningar.
Myndigheterna har varnat för förseningar på 14 timmar och för att begränsa antalet tågpassagerare för att förhindra långa köer.
Transportörerna kommer också att vara ansvariga för att kontrollera passagerarnas giltiga brittiska elektroniska resetillstånd (ETA) eller visum innan de tillåter dem att gå ombord.
Flygbolagen måste lämna in sin General Aviation Report (GAR) och Advance Passenger Information (API) via interaktiva portaler som kommer att utlösa ett svar från inrikesministeriet.
Detta innebär ett annat interaktivt system som liknar det som används för att kontrollera ETIAS.
Det har funnits farhågor om interoperabiliteten hos alla de tre nya elektroniska gränsförvaltningssystemen när de väl har införts.