Färjedirektören säger att EU bör skjuta upp EES-implementeringen igen

| mars 15, 2024
Färjedirektören säger att EU bör skjuta upp EES-implementeringen igen

En tjänsteman på ett färjerederi har föreslagit att implementeringen av Europeiska unionens (EU) nya Entry/Exit-system (EES) ska senareläggas.

Jack Steer, P&O Ferries chef för hamnverksamheten, sade att EU bör skjuta upp EES-utrullningen igen för att undvika förseningar i Storbritanniens hamnar, rapporterade BBC.

När Steer talade inför det brittiska parlamentets European Scrutiny Committee den 6 mars sade han: ”Jag tror verkligen att oktober 2024 är för tidigt.”

EES föreslogs första gången 2008 och var ursprungligen planerat för en lansering 2021. EU kommer att genomföra det mycket försenade EES-systemet i oktober 2024.

Med EU:s nya automatiserade gränssystem måste resenärer från länder utanför EU registrera fingeravtryck, ansiktsskanning och passuppgifter vid gränsen.

Resenärer måste göra detta framför en gränskontrolltjänsteman första gången de reser in i EU:s Schengenområde.

”Vi måste alla diskutera om oktober verkligen är rätt tid för oss att gå live med en produkt som fortfarande är under utveckling”, insisterade Steer.

I referatet från mötet betonade färjedirektören att hamn- och färjeoperatörer, de brittiska och franska regeringarna och samhället i stort behöver mer tid.

Steer kommenterade att EES är mer lämpad för flygplatser än för hamnar där det kan regna eller blåsa.

En app för att påskynda EES biometriska registrering

Steer föreslog att man skulle använda ”en app eller annan teknisk lösning för att göra de tester” som passagerarna måste genomgå utanför hamnen.

Med en app kan färjepassagerare registrera sig ”i sin egen takt”, på samma sätt som resenärer ansöker om sina pass.

Steer hade föreställt sig resenärer i färjehamnar som gick runt med en surfplatta för att fylla i sina uppgifter. Detta skulle dock fortfarande innebära att gränskontrolltjänstemännen skulle ha tid att kontrollera.

Jesper Christensen, Operations Director på Engelska kanalen för rederiet DFDS, varnade också för att det kan finnas för få gränsvakter under rusningstid.

Om en app skulle kunna utvecklas ”skulle vi definitivt vilja ha den klar till nästa års påsk och sommar om vi ska kunna hantera dessa toppar”, sa Christensen.

Nichola Mallon, ledare för handel och decentraliserad politik på Logistics UK, delade samma syn på behovet av en digital lösning.

En app ”tar bort registreringsbördan från den fysiska gränsen”, säger Mallon.

Hon tillade: ”Det kommer att bidra till att säkerställa ett smidigt flöde av passagerar- och godstrafik.”

Mallon berättade också för utskottet att EU håller på att utveckla en EES-app.

Appen är dock fortfarande under utveckling och kommer inte att vara klar till oktober, utan troligen till sommaren 2025.

EU:s regering måste också ändra sina lagar för att tillåta biometrisk registrering via en app eller digital lösning för EES-implementering.

Tidigare kallelser till EES-registrering i förväg

Precis som i Dovers hamn skulle tågresenärerna behöva mer utrymme för att köa och registrera fingeravtryck vid Londons St Pancras Stations juxtaponerade gränser.

Parallella gränskontroller innebär att fransk gränspolis kontrollerar pass när personer lämnar Storbritannien.

High Speed 1 (HS1) och Eurostar har tidigare krävt att resenärerna registrerar biometriska uppgifter vid gränsen och före resan.

HS1 äger och driver linjen och stationerna mellan London och kanaltunneln.

Eurostar är den internationella höghastighetstågförbindelsen mellan Belgien, Frankrike, Tyskland, Nederländerna och Storbritannien.

Järnvägsföretagen betonade att biometrisk registrering vid ankomsten till gränsen skulle påverka tågstationernas begränsade utrymmen avsevärt.

HSI hade också efterlyst en gradvis implementering av EES för att förhindra ”allvarliga störningar” i tågtrafiken mellan Storbritannien och EU.

Den sade att stationen behöver fler EES-kiosker för att hantera biometrisk registrering och kontroller mer effektivt.

Eurostar kan också tvingas begränsa antalet passagerare för att undvika långa köer vid gränsen.

Eurostar har föreslagit en ”nödbroms” för regeringstjänstemän om EES leder till längre köer.

Andra bevis tyder på att EES kommer att störa resandet mellan Storbritannien och EU

Europeiska granskningsutskottet har samlat in bevis på hur den europeiska sysselsättningsstrategin skulle påverka resandet mellan EU och Storbritannien.

Port of Dover och färjerederierna har tidigare varnat för 14 timmars förseningar vid gränsen.

I hamnen i Dover, där gränserna ligger tätt intill varandra, finns det inte tillräckligt med utrymme för passagerarna att stiga av sina fordon och registrera sig för inresetillståndet.

Lokala tjänstemän har också visat hur långa köer vid gränsen allvarligt kan påverka lokala samhällen, företag och myndigheter.

Betydande förseningar i hamnen kan leda till trafikstockningar på huvudvägarna och påverka tillträdet till Eurotunneln i Folkestone.

Detta kan störa lokala ekonomier och ge upphov till välfärdsproblem för passagerare och samhällen.

Londons borgmästare Sadiq Khan och lokala tjänstemän i Kent hade uppmanat den brittiska regeringen att ta itu med de kommande gränsproblemen i EES.

Det brittiska parlamentets utskott för rättsliga frågor och inrikesfrågor inledde också en undersökning av elektroniska gränsförvaltningssystem.

Detta inkluderar EES, det europeiska systemet för reseuppgifter och reset illstånd (ETIAS) och Storbritanniens elektroniska resetillståndssystem (ETA).

Hur EU:s in- och utresesystem fungerar

EES är utformat för att öka gränssäkerheten för EU:s Schengenområde.

Istället för att stämpla passen vid gränsen kommer EES att elektroniskt spåra in- och utresor.

Inresesystemet kommer också att registrera nekade inresor och identifiera obehöriga personer och personer som har stannat längre än tillåtet i Schengenområdet.

Det nya digitala gränskontrollsystemet kommer också att upptäcka personer som använder falska identiteter och pass.

Biometrisk registrering inför en gränskontrolltjänsteman krävs endast för första gången de reser in i EU:s Schengenområde.

Vid framtida besök kan resenärer använda fingeravtryck eller ansiktsbiometri för att bekräfta sitt tillstånd.

Deras uppgifter kommer att finnas kvar i EES i högst tre år eller tills deras pass löper ut.

Varje gång de besöker Schengenområdet kommer EES att uppdatera och lagra uppgifterna i ytterligare tre år eller tills deras pass löper ut.

Om en resenär besöker Schengenområdet efter att de tre åren har löpt ut måste han eller hon återigen registrera sina biometriska uppgifter inför en gränskontrolltjänsteman.