Enligt en fransk ledare inom transportindustrin kan Europeiska unionens (EU) efterlängtade nya digitala gränssystem komma att drabbas av fler förseningar.
Detta beror sannolikt på den lagstiftningsprocess som är involverad i det nya förslaget om stegvis implementering.
Entry/Exit System (EES), som är utformat för att modernisera gränskontrollerna och förbättra säkerheten, var ursprungligen planerat att lanseras 2022.
Systemets lansering har dock skjutits upp flera gånger eftersom tekniska problem kvarstår.
Det senaste planerade uppskjutningsdatumet den 11 november har skjutits upp till förmån för en stegvis uppskjutning under 2025.
Försening av nytt digitalt gränssystem
EES är utformat för att effektivisera gränspassagerna, förbättra säkerheten och förhindra att personer stannar för länge på sin visering.
Det nya digitala gränssystemet kommer att ersätta manuell stämpling av pass för medborgare och invånare utanför EU vid alla EU:s yttre gränser.
Istället kommer det nya digitala gränssystemet att registrera alla in- och utresor i Schengenområdet med hjälp av biometriska data.
Detta innebär att resenärer från länder utanför EU måste lämna fingeravtryck och ansiktsskanning varje gång de besöker och lämnar EU.
Lanseringen av EES kräver dock att alla EU:s medlemsstater anpassar sina system och förfaranden, vilket har visat sig vara en utmaning.
Projektets utrullning är nu beroende av ny EU-lagstiftning som tillåter ett stegvis genomförande.
Detta 6.000 ord långa förslag till förordning måste godkännas av både EU-rådet och EU-parlamentet.
Först efter godkännandet kan ett beräknat startdatum fastställas, trots att EES officiella webbplats bekräftar ett startdatum 2025.
En ledare för den franska transportindustrin uppskattade att ett godkännande av lagstiftningen skulle kunna ta ”minst två år”, enligt The Connexions rapport.
Europeiska rådet insisterar dock på att systemet måste lanseras ”i god tid före 2027”.
eu-LISA, den myndighet som ansvarar för storskaliga IT-system, måste senast den 31 januari 2025 lägga fram en ny färdplan för att hjälpa till att fastställa förväntningarna.
Detaljerna i denna färdplan är dock fortfarande oklara på grund av de nödvändiga godkännandestegen.
Innan denna process är avslutad och alla deltagande länder har bekräftat att de är redo kan systemet inte starta.
EES:s tekniska och operativa utmaningar
Utöver lagstiftningshinder har den tekniska beredskapen varit en annan viktig fråga.
Frankrike, Nederländerna och Tyskland hade tidigare underlåtit att förklara sig beredda och uttryckt oro över ”motståndskraften” i EES IT-system.
I oktober medgav EU:s kommissionär för inrikes frågor, Ylva Johansson, att lanseringsdatumet i november 2024 inte längre var genomförbart.
Hon förklarade: ”Vi måste se till att varje del av systemet är redo och säker innan vi går vidare.”
Dessutom har farhågor om EES-infrastrukturens motståndskraft och stabilitet försenat utvecklingen ytterligare.
Eurostar hade redan förberett sina biometriska skannrar och utrustning för lanseringen i november 2024.
Man stötte dock på svårigheter när man skulle dela biometriska data med EU:s system, vilket störde det digitala gränssystemet.
eu-LISA förväntas utföra fler tester för att kontrollera serverns tillförlitlighet när det gäller den server som lagrar resenärernas uppgifter.
Det måste säkerställa att systemet fungerar smidigt och kan hantera stora datamängder på ett effektivt sätt.
En stegvis utrullning – som eventuellt kan börja med specifika regioner eller resenärskategorier – har föreslagits och väntar nu på godkännande.
Påverkan på resenärer
För resenärer utanför EU innebär förseningen i lanseringen av EES att manuell stämpling av passet kommer att fortsätta.
De försenade fördelarna med EES, som snabbare gränspassager och förbättrad säkerhet, har frustrerat vissa resenärer.
Frekventa besökare till Schengenområdet har uttryckt oro över osäkerheten i tidsplanen för genomförandet.
Det nya systemet förväntas också inledningsvis orsaka vissa störningar, med längre väntetider när båda tjänstemännen vänjer sig vid det nya systemet.
EU är dock fortsatt engagerat och hoppas att förseningarna kan hjälpa EU:s medlemsländer och grannländer, som Storbritannien, att bli mer förberedda på att utföra digitala gränskontroller.
Tjänstemännen är optimistiska om att en stegvis utrullning kommer att göra det möjligt för systemet att fungera gradvis samtidigt som man tar itu med kvarstående problem.
EU-rådet har betonat vikten av att lansera systemet förr snarare än senare.
”EES utgör ett viktigt steg i moderniseringen av EU:s gränskontroller”, säger Johansson.
Hon tillade: ”Även om dessa förseningar är en besvikelse måste vi se till att systemet fungerar för alla.”
Resenärer uppmanas att hålla sig uppdaterade med meddelanden om dess genomförande, särskilt eftersom fler gränsförändringar förväntas.
EU planerar att lansera sitt europeiska system för reseinformation och resetillstånd (ETIAS) sex månader efter att EES tas i drift.
Storbritannien kommer också att lansera sitt nya ETA-system ( Electronic Travel Authorization ) för fler visumfria besökare i januari 2025.
Under 2025 års förändringar av gränskontrollerna bör resenärer förvänta sig längre väntetider och ha tålamod tills alla problem är lösta.