Europeiska unionen (EU) har återigen försenat införandet av sitt nya in- och utresesystem (EES) med en månad.
Enligt en rapport publicerad av The Independent är det nya EES-lanseringsdatumet satt till den 10 november 2024.
Uppskovet kan eventuellt förlängas till den 17 november för att säkerställa att alla EU:s medlemsstater är fullt förberedda för det nya systemet.
Europeiska kommissionen har dock ännu inte bekräftat det nya lanseringsdatumet för EES.
Systemet, som ursprungligen planerades att tas i drift 2021, har stött på flera motgångar.
EES är en central del av EU:s strategi för att stärka gränssäkerheten och effektivisera invandringsförfarandena.
Tredjelandsmedborgare, inklusive brittiska resenärer, måste registrera biometriska data, till exempel fingeravtrycksskanning och ansiktsbilder.
Det ersätter den manuella stämplingen av pass genom att använda resenärernas biometriska data för att spåra inresor och utresor från Schengenområdet.
EES-systemet syftar till att automatisera gränskontrollerna, upptäcka personer som stannar längre än tillåtet och förbättra den övergripande säkerheten.
Orsaker till förseningen av EES-uppskjutningen
Att implementeringen av EES försenats har berott på flera faktorer.
En viktig fråga är om alla EU-länder är beredda att gå över från manuella till digitala kontroller.
International Air Transport Association (IATA) har varnat för att många regionala flygplatser inom EU fortfarande inte är redo för EES.
Denna förändring kräver betydande uppgraderingar av infrastrukturen, inklusive installation av biometriska kiosker och utbildning av gränspersonal.
Många EU-länder behöver fortfarande mer tid för att sätta upp rätt infrastruktur och teknik vid sina gränsövergångar.
Ett annat skäl är att undvika störningar under perioder med många resenärer, som t.ex. semesterperioden i oktober i Storbritannien.
Dovers hamnchef Doug Bannister noterade att ”ett element av försiktighetsåtgärder” var en del av EES-lanseringen.
”De kommer att kunna minska antalet ingripanden för registrering om köerna blir alltför långa”, säger han till The Independent.
Han tillade: ”Det kommer att vara tillgängligt för alla gateways in i Europeiska unionen.”
Tekniska och operativa utmaningar och exakt hur det kommer att fungera har dock bidragit till förseningen.
Bannister sa att de fortfarande ”arbetar igenom det med våra franska och europeiska motsvarigheter”.
Införande av en ”överströmningsventil”
I och med förseningen av EES-uppskjutningen kommer systemet nu att ha möjlighet att använda en ”avlastningsventil”.
Många människor vid trånga gränsövergångar skulle kunna befrias från biometrisk registrering vid första inresan till EU när EES är i drift.
Vissa EU-medlemsstater rapporterade att resandes immigrationskontroller kunde ta upp till fyra gånger längre tid enligt EES.
”Avlastningsventilen” skulle avsevärt minska förseningar och långa köer om gränsövergångarna skulle vara alltför överbelastade.
Detta kommer att underlätta gränsövergångar mellan Storbritannien och EU med parallella kontroller, där EU:s gränskontrolltjänstemän utför immigrationskontroller medan resenärerna fortfarande befinner sig på brittisk mark.
Dessa gränsövergångar mellan Storbritannien och EU inkluderar hamnen i Dover, kanaltunneln i Folkestone och St Pancras-terminalen i London.
Dessa gränsövergångar har också begränsat utrymme för mer infrastruktur för EES-kontroller jämfört med flygplatser.
Systemet utvecklades ursprungligen före Brexit-omröstningen och förutsatte ”light touch”-kontroller för brittiska medborgare.
Brittiska resenärer ställs dock nu inför strängare krav enligt EES efter Brexit.
Den initiala effekten kommer dock att minska drastiskt tack vare säkerhetsventilen, vilket kommer att minska behovet av att samla in biometriska data.
Under ”exceptionella omständigheter som ännu inte har definierats” kan endast en av tio resenärer lämna biometriska uppgifter under EES-lanseringen.
Under restider med hög belastning kan lokala immigrationsmyndigheter behöva avgöra hur många resenärer som ska omfattas av biometrisk registrering.
EES-lansering och övergångsperiod
Transportoperatörer, inklusive färjebolag och flygbolag, har uttryckt oro över EES:s inverkan på reseverksamheten.
De har krävt ett stegvis införande av biometrisk datainsamling och en period för att testa systemets tillförlitlighet.
Dessutom krävde de en kraftfull kommunikationskampanj för att informera resenärerna om de nya kraven.
Färjerederier, flygplatser och andra transportnav är oroliga för potentiella flaskhalsar och påverkan på restiderna.
Utan en gradvis implementering och tydlig kommunikation kan resenärerna drabbas av förvirring och förseningar, särskilt under hektiska resesäsonger.
Som svar har EU föreslagit en övergångsperiod på 12-18 månader, under vilken biometriska data kan samlas in gradvis.
Ett stegvis tillvägagångssätt kommer att hantera passagerarflödet och göra det möjligt för resenärer och gränspersonal att anpassa sig till det nya systemet långsamt.
En brittisk transportminister nämnde först en sex månader lång mjukstartsperiod när EES tas i drift.
Detta kommer att hjälpa flygplatser och gränsövergångar att testa och vid behov ändra sina EES-förberedelser.
Oro över långa köer och att appen inte är tillgänglig
En av de stora farhågorna kring implementeringen av EES är risken för långa köer vid gränsövergångarna.
En kommitté i det brittiska parlamentet varnade för 14 timmar långa förseningar och massiva trafikstockningar vid aktivering av EES.
Resebyråer har informerats om att förseningar vid gränserna kan kvarstå i upp till ett år efter EES-utrullningen.
Detta beror främst på att resenärerna tar tid på sig att göra sin första registrering i EES innan de möter en gränskontrollant.
EU utvecklar också en mobilapp för EES som ska bidra till att minska väntetiderna genom att resenärerna kan registrera sina biometriska data i förväg.
Det finns dock fortfarande inget besked om huruvida den kommer att vara klar före det rapporterade nya EES-lanseringsdatumet i november.
Trots appens potential att underlätta processen kommer den inte att ta foton eller registrera fingeravtryck, vilket begränsar dess effektivitet.
Det har framförts önskemål om att skjuta upp implementeringen av EES ytterligare tills appen är fullt fungerande.
Resenärer förbereder sig för EES-lanseringen
Resenärer, särskilt de från Storbritannien, bör förbereda sig för dessa förändringar i god tid.
I förberedelserna ingår att förstå de nya kraven, t.ex. behovet av insamling av biometriska data från EES.
Det är också viktigt att resenärerna planerar sina resor med tanke på eventuella förseningar.
Att ge extra tid för gränspassager och vara förberedd på den biometriska skanningen gör resan smidigare.
Resenärer bör hålla utkik efter officiella meddelanden för att hålla sig informerade om den senaste utvecklingen och tidslinjerna.