EU skjuter upp EES-lanseringen igen; planerar för en stegvis utrullning

| oktober 11, 2024
EU skjuter upp EES-lanseringen igen; planerar för en stegvis utrullning
Bild med tillstånd av Vasyatka1, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Europeiska unionens (EU) nya in- och utresesystem (EES), som ursprungligen skulle ha lanserats den 10 november, har skjutits upp ännu en gång.

Ylva Johansson, EU:s kommissionär för inrikes frågor, bekräftade att EU inte är redo för ett fullständigt genomförande.

Hon sa till BBC: ”Det är uppenbart att vi inte kommer att vara redo för den 10 november.”

Istället meddelade Johansson att EU kommer att anta en stegvis utrullning eller en steg-för-steg-strategi för lanseringen.

Detta skulle göra det möjligt för fler EU-länder att slutföra de nödvändiga förberedelserna.

Johansson tillkännagav dock inte någon ny tidsplan för den stegvisa utrullningen av EES.

EES var ursprungligen planerat att lanseras 2022, men har skjutits upp flera gånger på grund av tekniska och logistiska utmaningar.

Orsaker till förseningar i EES

EES är utformat för att automatisera processen för registrering av resenärer från länder utanför EU som reser in i och ut ur Schengenområdet.

I stället för att stämpla passet kommer det nya systemet att använda biometriska data som fingeravtrycksskanning och ansiktsigenkänning.

EES syftar till att förbättra gränssäkerheten, minska den illegala invandringen och effektivisera processen för övervakning av visum som överskrider giltighetstiden.

En talesperson för EU-kommissionen avslöjade nyligen att EU inte helt kan utesluta ytterligare förseningar av EES.

Detta beror främst på att operationen är komplex och att systemet är stabilt.

Att installera den nödvändiga utrustningen vid gränsövergångarna har dock visat sig vara svårare än väntat.

Många av EU:s medlemsländer har kämpat för att uppfylla systemets tekniska krav.

Detta var en särskild utmaning för högtrafikerade gränsövergångar och gränsövergångar med begränsat utrymme och infrastruktur.

Johansson förklarade att det skulle kunna leda till betydande störningar om man skyndade på lanseringen av systemet utan att säkerställa att det fungerade som det skulle.

”Det är viktigt att alla system fungerar smidigt för att undvika kaos vid gränserna”, säger Johansson.

Det sista EU vill är att resenärerna ska drabbas av långa förseningar på grund av dåligt fungerande teknik.

Oro över infrastrukturens beredskap och kapacitet att hantera biometriska data har upprepade gånger tagits upp under månaderna fram till november.

Fingeravtrycksläsare och utrustning för ansiktsigenkänning måste fortfarande installeras vid många viktiga inresepunkter, bland annat i Dovers hamn.

Många flygplats- och hamntjänstemän har också uttryckt oro över att det nya systemet inte har testats i skarpa miljöer.

Frankrike, Tyskland och Nederländerna har skrivit till EU-kommissionen om denna oro.

Dessa tre nyckelländer är värdar för stora flygplatsnav inom EU. De står för 40 procent av inresandet till Schengenområdet.

Om systemet implementerades utan att dessa problem löstes skulle trängseln vid gränsen kunna leda till betydande förseningar i resandet.

Fasad utrullning av EES: ett säkrare tillvägagångssätt

EU skjuter upp EES-lanseringen igen; planerar för en stegvis utrullning
Bild med tillstånd av Glentamara, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

EU-ministrarna ska diskutera EES-beredskapsplanen vid ett möte i Luxemburg.

Ett alternativ för systemets stegvisa tillvägagångssätt är att vissa länder och gränsövergångar som är redo kommer att använda systemet först.

Andra länder kommer att börja använda systemet senare när de har slutfört sina förberedelser för det nya systemet.

Länder med mer avancerad gränsinfrastruktur, som Frankrike och Tyskland, kan bli bland de första att införa systemet.

Mindre regionala flygplatser kan följa efter när de har installerat den nödvändiga tekniken.

Detta stegvisa tillvägagångssätt kommer att göra det möjligt för EU att identifiera och åtgärda eventuella problem innan systemet är helt i drift.

Johansson betonade att detta tillvägagångssätt är en ”praktisk lösning” och skulle möjliggöra en smidigare övergång.

”Vi behöver en praktisk lösning som fungerar för alla”, sade hon, ”och detta gradvisa tillvägagångssätt ger oss flexibilitet att ta itu med frågor när de uppstår.

Genom att sprida ut införandet hoppas EU kunna undvika att gränsövergångsställena överhopas av nya förfaranden.

EU:s medlemsländer kommer också att få mer tid på sig att utbilda personal, testa biometriska system och göra justeringar utifrån hur de fungerar i verkligheten.

Denna steg-för-steg-guide kan bidra till att minska trängseln och förvirringen vid välbesökta gränsövergångar, särskilt under den inledande lanseringsfasen.

Ett annat alternativ är en säkerhetsventil som gör det möjligt för EU:s gränspoliser att avbryta biometriska kontroller när köerna blir ohanterliga.

Ytterligare ett alternativ är att ändra EU:s lagstiftning så att resenärer kan registrera biometriska data långt från gränsen och i förväg.

Detta kan göras via en mobilapp eller på säkra platser utanför hamnarna eller flygplatserna.

EES påverkan på gränspassager och resenärer

EU skjuter upp EES-lanseringen igen; planerar för en stegvis utrullning
Bild med tillstånd av Peggy und Marco Lachmann-Anke via Pixabay

För resenärerna förväntas EES på sikt förenkla inreseförfarandena.

Det nya systemet förväntas dock orsaka förseningar under de inledande faserna, särskilt under rusningstid.

Detta beror på att det är komplicerat att sätta upp nya infrastrukturer, använda biometrisk teknik och utbilda personal för att hjälpa resenärerna.

De förseningar som EES förväntas orsaka är ett stort bekymmer, särskilt vid hårt trafikerade gränsövergångar som Dovers hamn i Storbritannien.

Hamnen är en huvudpassage mellan Storbritannien och EU, genom vilken miljontals fordon och passagerare passerar dagligen.

Tjänstemännen i Dover har varnat för att väntetiderna kan komma att öka avsevärt – i värsta fall 14 timmar – när EES införs.

De långa köerna kan också orsaka trafikstockningar i Kents lokalsamhälle och störa inte bara resandet utan också den lokala ekonomin.

Dessa förseningar kan påverka miljontals resenärer på välbesökta flygplatser och Eurotunneln, där trängseln redan är ett problem.

För att minimera störningarna har den brittiska regeringen ett nära samarbete med hamnar och flygbolag för att säkerställa att de är förberedda.

Man har också investerat 10,5 miljoner för att förbättra EES-beredskapen vid de viktigaste gränsövergångarna mellan Storbritannien och EU.

Den största delen av finansieringen kommer att gå till Dovers hamn i Kent, kanaltunneln i Folkestone och Eurostars St Pancras-station.

Resenärer till Europa bör kontrollera och hålla sig uppdaterade om förändringar i gränsförfaranden och eventuella förseningar.

Under den inledande utrullningen av EES måste de räkna med extra väntetid när gränsen övergår till det nya systemet.

EES-lanseringen är försenad igen, men EU-kommissionen arbetar tillsammans med medlemsstaterna för att se till att alla gränser är utrustade för att hantera den nya tekniken.

Den stegvisa utrullningen av EES förväntas äga rum under 2025.