Det efterlängtade in- och utresesystemet (EES) för Europeiska unionen (EU) kan komma att försenas ytterligare trots att det enligt planerna skulle ha lanserats den 10 november.
EU har skjutit upp det nya automatiserade systemet flera gånger sedan den ursprungliga målsättningen om lansering 2021.
EU bekräftade nyligen sitt nya lanseringsdatum i november, en månad senare än det tidigare måldatumet den 6 oktober.
Medan vissa säger att EU står fast vid att lansera EES i november, tyder en annan rapport på att det kan bli fler förseningar.
En talesperson för EU-kommissionen medgav nyligen att EU kan komma att missa sin deadline för att lansera EES.
”Implementeringen av ett system som EES är en komplex operation och förseningar kan inte helt uteslutas”, sade EU:s talesperson till BBC.
EES syftar till att effektivisera och förbättra gränskontrollerna
EES syftar till att modernisera och effektivisera gränskontrollen genom att ersätta stämpling av pass med biometrisk datainsamling.
Enligt det nya systemet måste alla medborgare och invånare utanför EU lämna in biometriska uppgifter som fingeravtryck och ansiktsskanning vid in- och utresa vid gränsen.
Resenärer från länder utanför EU inkluderar turister, affärsbesökare och brittiska medborgare som betraktas som tredjelandsmedborgare efter brexit.
Syftet är att förbättra säkerheten genom att spåra personer som stannar kvar i landet för länge och upptäcka personer som kan utgöra ett hot.
”Entry/Exit-systemet är en viktig del av vår strategi för att göra Schengenområdet säkrare”, säger Ylva Johansson, EU-kommissionär med ansvar för inrikes frågor.
När EES är helt infört kommer det att förbättra effektiviteten i gränsbearbetningen och minska risken för fel i samband med manuell stämpling av pass.
Försening av EES-utrullningen på grund av tekniska och logistiska utmaningar
EU har upprepade gånger försenat EES-lanseringen på grund av både tekniska svårigheter och logistiska problem.
Medlemsstater som Frankrike, Tyskland och Nederländerna har uttryckt oro över sin beredskap för systemet.
Dessa tre viktiga EU-länder uttryckte oro över behovet av omfattande tester av det nya gränssystemet.
Tjänstemän oroar sig för att utrullningen av systemet för snabbt kan orsaka betydande resestörningar vid stora gränsövergångar.
Detta är ett stort problem, särskilt för högtrafikerade platser som Charles de Gaulle-flygplatsen i Paris eller Dovers hamn i Storbritannien.
Många flygplatser och gränsövergångar saknar fortfarande den nödvändiga tekniken, till exempel kiosker för biometrisk registrering och skannrar för ansiktsigenkänning.
Enligt rapporten har Dovers hamn ännu inte fått surfplattorna för att testa systemet på något sätt.
Man fortsätter dock att uppgradera sin infrastruktur, bland annat genom att bygga skräddarsydda anläggningar för att utföra kontrollerna.
Att uppgradera dessa anläggningar, testa ny teknik och anställa ny personal kan vara kostsamt och tidskrävande, vilket ytterligare bidrar till förseningarna.
En talesperson för EU-kommissionen bekräftade dock för Gibraltar Chronicle att novemberdatumet fortfarande är officiellt.
Kommissionen bistår aktivt alla medlemsstater som behöver stöd för att se till att de är helt redo för lanseringen av EES i november.
Mindre, regionala flygplatser i Europa står inför fler utmaningar
International Air Transport Association (IATA) har varnat för att många regionala och små flygplatser ännu inte är redo för EES.
Medan större flygplatser sannolikt kommer att hantera EES-utrullningen med färre problem, kan mindre flygplatser i hela EU komma att ställas inför betydande svårigheter.
Regionala, mindre flygplatser saknar ofta det utrymme och den personal som krävs för att hantera de ökade handläggningstider som följer med biometriska kontroller.
”Små flygplatser kommer att få det tufft”, säger en högt uppsatt brittisk transporttjänsteman till The Standard.
Även om källan inte nämnde några specifika flygplatser är det troligt att flygplatser i populära turistområden kommer att drabbas hårdast,
Resenärer från Storbritannien och länder utanför EU som flyger till mindre europeiska flygplatser som hanterar ett stort antal utländska ankomster kan drabbas av längre förseningar.
Med tanke på detta bör britter och andra utlänningar som flyger till mindre flygplatser i EU räkna med längre väntetider när systemet väl är på plats.
En högre transporttjänsteman i Storbritannien noterade också att EES lanseras samtidigt, vilket ökar sannolikheten för störningar.
Potentialen för längre väntetider är oroande, eftersom även små förseningar kan öka, särskilt under högsäsongerna.
Potentiella lösningar på problem som hindrar EES-utrullningen
EU överväger enligt uppgift alternativ som en stegvis utrullning av EES eller en mjuk lansering. Inga konkreta planer har dock tillkännagivits.
Dessa alternativ skulle kunna ge oförberedda gränsövergångar mer tid att förbereda sig eller genomföra tester i verkliga miljöer.
Detta stegvisa tillvägagångssätt skulle kunna innebära att EES lanseras vid mindre belastade gränser och gradvis utvidgas till gränspunkter med hög trafikbelastning.
Brittiska tjänstemän har också föreslagit en”säkerhetsventil” för att förhindra större resestörningar.
Ventilen skulle göra det möjligt för EU:s gränskontrolltjänstemän att tillfälligt pausa biometriska kontroller under perioder med många resenärer för att hålla köerna hanterbara.
En mobilapp som är under utveckling kan göra det möjligt för resenärer att förregistrera sig innan de anländer till gränsen för att förhindra längre väntetider.
EU-lagstiftningen förhindrar dock detta eftersom resenärerna måste lämna in pass och biometriska uppgifter vid gränsen.
Även om denna app skulle kunna bidra till att minska förseningarna kommer den sannolikt inte att vara klar före EES-lanseringen.
Rapporter säger också att när denna mobilapp är klar kommer EU:s medlemsländer att besluta om de ska anta den.
Förberedelser inför lanseringen av EES
Resenärer måste hålla sig informerade om de senaste uppdateringarna om EES.
Med längre handläggningstider måste resenärerna räkna med extra tid vid gränsövergångarna.
Detta kommer att vara avgörande under EES:s tidiga skeden, men kan dröja ett år.
När lanseringsdatumet för EES närmar sig måste EU och dess grannländer samarbeta för att säkerställa en smidig övergång.