Eurostars chef förbereder sig för Europeiska unionens (EU) nya automatiserade gränskontrollsystem utan EES-appen.
Eurostars VD, Gwendoline Cazenave, berättade för BBC att appen Entry/Exit System (EES) inte kommer att vara redo för lansering.
Järnvägsbolaget hade börjat installera mer än 49 kiosker på St Pancras Station i London för att förbereda sig för EES.
”Det handlar om att förbereda kundflödet på stationen och att ha så mycket personal som möjligt, som [much] utrymme för kunderna att passera gränsen på ett smidigt sätt”, säger Cazenave till BBC.
Eurostar-chefen tillade att hon är ”säker på att [the EU] kommer att distribuera [the app] snart.”
Detta kommer efter att EU:s talesperson för inrikes frågor Anita Hipper tidigare har sagt att EES-appen kommer att vara klar ”från det att EES börjar fungera”.
Hur Entry/Exit-systemet fungerar utan EES-appen
EU:s nya automatiserade gränskontrollsystem, Entry/Exit System (EES), har ersatt stämpling av pass vid gränserna.
Istället kommer EES att registrera resenärernas in- och utresor med hjälp av biometriska data, såsom fingeravtryck och ansiktsskanningar.
Enligt EU-lagstiftningen måste resenärer registrera ansikts- och fingeravtrycksuppgifter inför en gränskontrolltjänsteman första gången de reser in i Schengenområdet.
EU-besökare kan enkelt verifiera sin in- och utresa vid framtida besök med hjälp av ansikts- eller fingeravtrycksläsning.
EES lagrar resenärernas biometriska data i tre år eller tills deras pass går ut, beroende på vilket som inträffar först. Den uppdaterar datalagringstiden vid varje besök.
Men om resenärer återvänder till Schengenområdet efter att deras uppgifter har löpt ut måste de registrera sina biometriska uppgifter på nytt inför en gränskontrolltjänsteman.
EES kommer att påverka alla resenärer utanför EU, både besökare utan visum och innehavare av Schengenvisum för kortare vistelser, inklusive brittiska medborgare.
Enligt en ny EES-undersökning sade nästan en fjärdedel av 2 000 brittiska medborgare att de kanske kommer att ”avvakta” med att resa till EU på grund av EES.”
Ungefär hälften sade att de inte gillade tanken på att deras biometriska data skulle samlas in eller lagras i EES-systemet.
Varning för långa väntetider vid gränsen mellan Storbritannien och EU
EES-undersökningen visade också att 38 procent sa att risken för långa förseningar skulle få dem att överväga att besöka Schengenområdet.
Flera rese- och transportansvariga har varnat för potentiella förseningar vid gränsen när EES rullar ut.
Detta beror främst på att resenärerna tar tid på sig för att slutföra sin första registrering i in- och utresesystemet inför en gränskontrolltjänsteman.
Förseningarna förväntas bli värre vid gränser med flera kontroller, t.ex. hamnen i Dover, Eurostar och Eurotunnelterminalerna.
De parallella kontrollerna innebär att den franska gränspolisen genomför invandringskontroller när människor lämnar Storbritannien.
Port of Dover och lokala myndigheter hade varnat för 14 timmars förseningar vid gränsen på grund av långa köer. Passagerarna måste först stiga ur sina fordon för att registrera sina biometriska uppgifter för EES.
De långa gränsköerna skulle också påverka närliggande områden och orsaka trafikstockningar och ekonomiska störningar.
Å andra sidan hade High Speed 1 (HS1) nämnt möjligheten att begränsa antalet passagerare för att undvika långa köer.
EES-app kan potentiellt minska långa köer
Järnvägsföretagen HS1 och Eurostar har föreslagit att biometrisk registrering i förväg och på avstånd från gränsen skulle göra saker och ting enklare.
EES-appen som EU håller på att utveckla syftar till att minska väntetiderna för resenärer som registrerar biometri vid gränserna.
Eurostar-chefen Cazenave är övertygad om att EES-appen skulle göra allt smidigare.
UAF sade dock att de flygplatser i Sverige där EES-appen testades ”inte var entusiastiska”.
Nicolas Paulissen, UAF:s generaldelegat, uttryckte sin besvikelse över att det ”inte kommer att ha någon större inverkan på väntetiderna”.
Han sa att EES-appen ”inte är en mirakellösning” eftersom den inte tar foton eller registrerar fingeravtryck.
Dessutom kommer varje EU-medlemslands beslut att använda EES-appen att vara frivilligt.
”Det finns ”ingen rättslig skyldighet att använda den”, säger Anitta Hipper.
Krav på att skjuta upp genomförandet av EES
P&O:s färjedriftschef hade bett EU att skjuta upp EES tills EES-appen är klar.
Union des Aéroports Français (UAF) sade dock att EU är fast beslutet att genomföra EES från och med november 2024, även utan appen.
Det franska flygplatsförbundet har tidigare avslöjat att man för samtal med EU om att skjuta upp lanseringen av EES till första kvartalet 2025.
Frankrike kommer att stå värd för OS och Paralympics 2024 från 26 juli till 11 augusti respektive 28 augusti till 8 september.
På grund av den förväntade trafiken från de olympiska spelen kunde inga byggnadsarbeten utföras på Paris flygplatser under denna tid.
Därför kan det hända att flygplatserna i Paris inte kan sätta upp tillräckligt många EES-kiosker för att samla in biometriska uppgifter på ett effektivt sätt.
Thomas Juin, ordförande för UAF, sade: ”Det finns risk för riktigt långa köer.”
Han betonade också att utan mer polisresurser skulle risken för gränskaos öka.