I Storbritannien pågår förberedelserna inför lanseringen av Europeiska unionens (EU) Entry/Exit System (EES).
Hamnen i Dover har inrättat ett separat område för bussar medan bilar och andra fordon använder vanliga körfält, enligt BBC.
Planer på att återta en brygga från havet för att skapa mer utrymme kommer att göra verksamheten smidigare.
Den beräknade tidsplanen för att återta en docka kommer dock inte att sammanfalla med EES-utrullningen i oktober 2024.
På grund av sitt begränsade utrymme upplever hamnen redan långa köer under högtrafikerade tider.
Transport- och lokalsamhällesansvariga i Kent har varnat för 14 timmars förseningar i hamnen när EES är aktivt.
De långa köerna skulle också skapa en massiv trafikstockning, blockera tillfarten till staden och påverka den lokala företagsekonomin.
”Vi har några kritiska frågor att övervinna”, sade Doug Bannister, vd för Dovers hamn, enligt TTG Media.
Han tillade dock att det kan göras ”med rätt samarbete mellan industrin och myndigheterna”.
”Vi kan se till att vi har verktygen för att leverera de smartaste, mest sömlösa och hållbara resorna långt in i framtiden, vilket stöder ekonomin i Kent och landet som helhet”, säger Bannister.
EES-kontroller i Dovers hamn
Hamnchefen sade att Dovers EES-planer syftar till att ”minimera uppehållstider, köer och, naturligtvis, trängsel ute på vägnätet och i hela staden”.
Busspassagerare registrerar sig för EES vid Dovers hamns västra dockor, ett separat område från hamnens huvudincheckningsområde.
I de västra dockorna kommer det att finnas busshallar och nya kiosker där passagerarna kan registrera sina pass och biometriska data.
Enligt Bannister måste bussresenärerna gå av, registrera sina uppgifter och sedan gå ombord på bussen igen.
”Vagnen kommer att förseglas och den kommer att komma ner hit till färjeterminalen”, förklarade han.
Dovers vd tillade: ”Så länge förseglingen är intakt kommer bussen att fortsätta direkt runt till incheckningen.”
Å andra sidan kommer bilar och andra fordon att använda de vanliga körfälten. Ett skärmtak kommer att installeras för att skydda mot väder och vind.
Bannister sa att bilpassagerare kommer att ”mötas av en av våra agenter med en surfplatta” för att hjälpa dem att registrera sina uppgifter för EES.
Den tid det skulle ta att passera gränskontrollen i Dovers hamn kommer dock att öka.
På grund av EES-registreringen skulle det öka från 45 till 90 sekunder till ett par minuter eller mer per person.
Till sommaren 2025 planerar Dovers hamn att flytta EES-kontrollerna för bilpassagerare till de västra dockorna efter att ha tagit mark i anspråk för att skapa mer utrymme.
Man planerar också att lägga till mer utrymme för att hantera potentiellt långa köer senast i september 2027.
EES kan avskräcka bussar från att korsa kontinenten
Coachföretagen är oroliga för att EES skulle påverka kundupplevelsen negativt.
James Church, kommersiell chef för Roselyn Coaches i Cornwall, sa att alla extra förseningar skulle drabba passagerare och förare hårt.
När deras bussar når Dover har passagerarna varit på väg i timmar, och en lång väntan skulle bara vara tröttsam.
Enligt Church skulle det i en buss med 50-70 passagerare ta ”ganska lång tid” för alla att registrera sig i EES.
Han tillade att bolaget inte ville att EES skulle avskräcka från kontinentala bussresor genom att fördärva reseupplevelsen.
Det skulle också innebära ökade kostnader för företaget eftersom förarna kan komma att överskrida sin arbetstidsgräns på grund av förseningar.
EES väntas orsaka stora störningar i resandet
Med hjälp av biometriska data registrerar EES resenärers in- och utresa från Schengenområdet. Den kommer att ersätta manuell stämpling av pass.
Två brittiska parlamentsutskott har uppmanat regeringen att övertyga EU om att skjuta upp EES-lanseringen. De hävdar att landet är oförberett.
En kommitté menade att EES-lanseringen skulle bli en större utmaning eftersom den sammanfaller med den omfattande lanseringen av Storbritanniens elektroniska resetillstånd (ETA).
Det största bekymret är de förväntade långa förseningarna. När EES är aktivt måste resenärerna registrera biometriska uppgifter vid sin första inresa till EU.
Alla innehavare av visering för kortare vistelse och medborgare utan visering måste registrera ansikts- och fingeravtrycksskanning inför en EU-gränskontrollant.
Deras uppgifter kommer att lagras i systemet under tre år. Lagringstiden uppdateras varje gång de kommer in i Schengenzonen.
Men om de återvänder till EU efter tre år måste de registrera sina biometriska uppgifter inför en gränskontrolltjänsteman igen.
De långa köerna förutspås bli värre vid gränserna mellan Storbritannien och EU där kontrollerna är placerade sida vid sida. Bland annat Dovers hamn i Kent, St Pancras Station i London och kanaltunneln vid Folkestone.
De parallella kontrollerna innebär att EU:s gränspoliser utför immigrationskontroller på resenärer medan de fortfarande befinner sig på brittisk mark.
Get Link, operatören av tunneln under Engelska kanalen, har investerat 80 miljoner euro för att förbereda terminalerna i Coquelles och Folkestone för EES.
Nyligen färdigställdes en ny täckt drive-through som samtidigt rymmer upp till 60 personbilar.
Å andra sidan installerar Eurostar fler kiosker, elektroniska grindar (eGates) och manuella bås för att hjälpa passagerarna med EES-registrering.
Den är också redo att öppna en överströmningsyta under rusningstid om det behövs.
Både GetLink och Eurostar lovade att deras terminaler skulle vara fria från kaos och förseningar när EES tas i bruk.