Cirka 1 miljon invånare i Storbritannien har ännu inte bytt till eVisas när tidsfristen löper ut

| januari 1, 2025
Cirka 1 miljon invånare i Storbritannien har ännu inte bytt till eVisas när tidsfristen löper ut
Bild med tillstånd av Oleksandr Siedov via iStock

I takt med att Storbritannien övergår till ett helt digitalt invandringssystem behöver fortfarande cirka en miljon invånare byta till eVisas.

Denna övergång ersätter fysiska dokument som biometriska uppehållstillstånd (BRP), stämplar med vått bläck och vinjettklistermärken i pass.

Det utlovar ökad effektivitet och säkerhet, men har stött på utmaningar när det gäller allmänhetens medvetenhet och tillgänglighet.

Den brittiska regeringen har beviljat en förlängning till den 31 mars 2025 från den ursprungliga tidsfristen den 31 december 2024.

Miljontals har redan gjort förändringen, men experter varnar för att förseningar kan leda till betydande problem för dem som inte agerar.

Övergången till eVisas

Övergången till eVisas påverkar alla personer med fysiska immigrationsdokument som BRP:er.

Detta inkluderar personer med arbets- eller studentvisum och personer med obegränsat uppehållstillstånd.

Elektroniska visum, eller eVisas, är digitala register över immigrationsstatus som bekräftar en persons rätt att bo, arbeta eller studera i Storbritannien.

Till skillnad från fysiska dokument kan eVisas inte förloras eller skadas. De lagras digitalt på ens onlinekonto hos UK Visas and Immigration (UKVI).

Invånare i Storbritannien kan också direkt dela den med arbetsgivare, hyresvärdar och andra tjänsteleverantörer.

Den brittiska regeringen uppger att den digitala övergången är nödvändig för att modernisera landets invandringssystem.

eVisas är ett säkert och tillförlitligt sätt för personer att bevisa sin status utan att behöva förlita sig på fysiska dokument.

I december meddelade Storbritanniens inrikesminister att 3,1 miljoner invånare i Storbritannien redan har fått sina eVisas.

Detta lämnar ytterligare cirka en miljon människor med fysiska invandringsdokument som fortfarande måste göra det före den nya tidsfristen.

Utmaningar med att byta till eVisas

Cirka 1 miljon invånare i Storbritannien har ännu inte bytt till eVisas när tidsfristen löper ut
Bild med tillstånd av Vlada Karpovich via Pexels

Den brittiska regeringen är den första som helt förlitar sig på endast digital invandringsstatus när den slutade dela ut BRP: er i oktober 2024.

Det har dock plågats av en rad problem med lanseringen av eVisa.

Dessa problem liknar de problem med statusen som enbart digital som uppstod i samband med EUSS (European Union Settlement Scheme).

Det handlar bland annat om att skapa ett UKVI-konto och att dela med sig av och bevisa sina rättigheter i Storbritannien.

Vissa invånare har rapporterat om problem med föråldrade instruktioner på officiella webbplatser och tekniska svårigheter med att skapa UKVI:s onlinekonton.

Bland utmaningarna finns problem med att koppla pass till konton och att verifiera personlig information.

För vissa har processen komplicerats ytterligare av förseningar när det gäller att få stöd från regeringens 24-timmars hjälplinje.

Många har rapporterat att de inte har kunnat komma åt sin eVisa online, oavsett om det gäller arbete eller återkomst från en utlandsresa.

Även om eVisas träder i kraft den här månaden tillåter den brittiska regeringens respitperiod resor med utgångna BRP:er fram till den 31 mars 2025.

Seema Malhotra, minister för migration och medborgarskap, medgav att man arbetar på att lösa problem som att immigrationsstatus inte syns eller visas felaktigt.

Enligt The Guardian kommer regeringen att tillåta sena ansökningar om eVisas efter tidsfristen den 31 december.

Statligt stöd och nästa steg

Intresseorganisationer och experter har länge larmat om potentiella störningar för dem som kanske inte är medvetna om förändringarna.

Många brittiska medborgare som befinner sig utomlands har ännu inte återvänt efter resan för att byta till eVisas.

Sårbara parter, som äldre vuxna och personer utan tillgång till internet, löper också större risk att hamna efter under övergången.

Många kritiker betonade det kritiska behovet av att alla som behöver byta måste vara medvetna om processen och ha resurserna för att göra det.

Om man inte övergår till en eVisa kan det leda till svårigheter att bevisa sin invandringsstatus.

Detta påverkar individens möjlighet att arbeta, hyra bostad eller få tillgång till offentliga tjänster i Storbritannien.

Även om den förlängda tidsfristen ger mer tid, uppmanas invånarna starkt att inte dröja.

Genom att agera tidigt säkerställer du att det finns tillräckligt med tid för att hantera eventuella tekniska problem som kan uppstå.

Byte till eVisas

Cirka 1 miljon invånare i Storbritannien har ännu inte bytt till eVisas när tidsfristen löper ut
Bild med tillstånd av GDS-teamet, CC BY 2.0, via Flickr

Regeringen har beskrivit en enkel process för att göra övergången:

1. Upprätta ett UKVI-konto

Besök webbplatsen UK Visas and Immigration och skapa ett konto med hjälp av en e-postadress och uppgifterna i BRP:n.

De som har stämplar med vått bläck och vinjettklistermärken kan behöva ansöka om en No Time Limit (NTL) för att få en BRP och skapa sina konton.

Koppla ditt aktuella pass eller resedokument till ditt konto. Se till att det alltid är aktuellt för att undvika problem.

3. Verifiera din information

Se till att alla personuppgifter är korrekta, eftersom fel kan leda till komplikationer. För vägledning, använd Home Office hjälplinje eller supporthubb.

När en person har registrerat sitt eVisa kommer det att vara tillgängligt online när som helst. eVisa-innehavare kan generera en kod som de kan dela med arbetsgivare, hyresvärdar eller andra relevanta parter vid behov.

Blickar framåt

Övergången till eVisas är en del av en bredare satsning på att modernisera Storbritanniens gräns- och immigrationssystem.

Även om denna förändring ger långsiktiga fördelar har genomförandet visat på brister i tillgänglighet och medvetenhet som måste åtgärdas.

Nu när tidsfristen i mars 2025 närmar sig uppmanar experter och myndighetspersoner invånarna att agera snabbt.

Genom att vidta åtgärder nu säkerställer du att du följer Storbritanniens immigrationslagar och får tillgång till ett digitalt system.