Brittiska industriledare kräver senareläggning av ETA-lanseringen för att undvika krock med EES-lanseringen

| november 6, 2024
Brittiska industriledare kräver senareläggning av ETA-lanseringen för att undvika krock med EES-lanseringen
Bild med tillstånd av Opihuck, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Branschledare i Storbritannien uppmanar regeringen att ompröva tidsplanen för lanseringen av det nya elektroniska reseavtalet ETA ( Electronic Travel Authorization ).

ETA och Europeiska unionens (EU) Entry/Exit System (EES) kan få betydande konsekvenser för resenärer som ofta reser mellan Storbritannien och EU.

De varnar för att ett samtidigt införande av ETA och EES kan leda till stora utmaningar och förseningar för resenärerna.

Dessa nya system kan leda till långa förseningar, förvirring och potentiella trafikstockningar vid välbesökta gränskontroller.

Eurostars chef för strategiska partnerskap, Gareth Williams, talade till Lords Justice and Home Affairs Committee i oktober 2024.

”Vi har frågat, kan vi inte ha två system som införs samtidigt”, sade han enligt en rapport från Euronews Travel.

ETA och EES

Storbritanniens ETA är ett nytt system som kräver att resenärer utan visum ansöker online om förhandsgodkännande före sin resa.

Systemet syftar till att förbättra säkerheten genom att noggrant logga resenärernas in- och utresa och kontrollera dem innan de anländer.

EU:s EES kommer däremot att använda biometriska data för att spåra besökare från länder utanför EU när de reser in i och ut ur Schengenområdet.

Detta innebär att resenärer utanför EU, inklusive brittiska medborgare, måste registrera sig och lämna fingeravtryck och ansiktsskanning vid gränsen.

EES-systemet syftar också till att mer exakt spåra rörligheten för medborgare och invånare utanför EU och se till att de inte överskrider sin 90-dagarsgräns.

Reseledare befarar att en samtidig lansering av de två systemen 2025 kan leda till långa väntetider och förvirring.

Detta kan vara särskilt bekymmersamt för dem som navigerar genom EES- och ETA-systemen när de passerar gränsen mellan Storbritannien och EU.

Dessa inkluderar kanaltunneln, Dovers hamn, Eurostars St. Pancras Station och andra större hamnar och flygplatser i EU.

Oro över den samtidiga lanseringen av ETA och EES

Under 2025 kommer flera nya gränssystem att införas, bland annat interaktiv AI, ETA, EES ochETIAS( European Travel Information and Authorisation System).

”Vår oro är att systemen inte hänger ihop”, sade han.

Williams förklarade att systemen ”ber om mycket liknande information genom olika kanaler”.

Han tillade: ”Ju mer du kräver samma information, desto mindre efterlevnad får du.”

”Vi har bett Storbritannien och EU att ta ett steg tillbaka”, sade Williams.

John Keefe, Director of Public Affairs på Getlink, uttryckte samma oro över den potentiella påfrestningen på infrastrukturen.

”Vi måste undvika ett scenario där vi testar två nya system på allmänheten samtidigt”, sade han till det brittiska överhuset.

Brittiska industriledare kräver senareläggning av ETA-lanseringen för att undvika krock med EES-lanseringen
Bild med tillstånd av Tobias Döpfner c/o Opihuck, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Påverkan på gränspassager

Researrangörer och gränspersonal skulle behöva betydande stöd för att hantera både ETA och EES.

Gränsinfrastrukturen kan behöva digitala uppgraderingar och det kan behövas extra personal för att hjälpa resenärerna att navigera i de nya kraven.

Nichola Mallon, Head of Trade and Devolved Policy på Logistics UK, konstaterade att förberedelserna inför EES redan var ett problem för transportföretagen.

Hon tillade att den omfattande utrullningen av ETA skulle kunna komplicera verksamheten ytterligare.

Mallon sade också att beredskapen bör säkerställa att det IT-system som ligger till grund för EES är robust.

Hon nämnde också EES mobilapp, som skulle kunna göra det möjligt för resenärer att registrera information i förväg för att få kortare köer.

EES har ännu inte testats i verkliga situationer, och dess mobilapp är fortfarande under utveckling.

Påverkan på resenärer

Frekventa resenärer eller de som inte är bekanta med de två systemen kan tycka att de är förvirrande och behöver mer hjälp.

Detta kan leda till mindre förseningar som snabbt kan ackumuleras och leda till missade anslutningar, särskilt under hektiska resesäsonger.

Reseexperter varnar också för potentiella ekonomiska konsekvenser om den dubbla lanseringen av ETA och EES avskräcker turister och affärsresenärer.

Många resenärer kan känna sig osäkra på de nya kraven, och det extra krånglet kan avskräcka människor från att besöka Storbritannien eller EU.

Detta kan skada de lokala europeiska ekonomierna som är beroende av turismen.

Möjlig stegvis EES-lansering 2025

Brittiska industriledare kräver senareläggning av ETA-lanseringen för att undvika krock med EES-lanseringen
Bild med tillstånd av Eric Fischer, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

EES var ursprungligen planerat att lanseras 2022, men har drabbats av flera förseningar på grund av tekniska och logistiska utmaningar.

Det planerade utrullningsdatumet den 10 november har skjutits upp, och en stegvis utrullning förväntas nu ske under 2025.

EU-kommissionären för inrikes frågor Ylva Johansson hänvisade till medlemsstaternas oförbereddhet.

Frankrike, Tyskland och Nederländerna är värdländer för EU:s största flygplatser och hanterar en stor del av EU:s internationella trafik.

Byrån eu-LISA, som ansvarar för EU:s IT-infrastruktur, uttryckte oro över motståndskraften i det system som lagrar EES-data.

Brittiska branschledare ser denna försening som en möjlighet att sprida ut implementeringen av ETA och EES, vilket underlättar övergången för resenärer och gränspersonal.

I stället för att lansera båda systemen samtidigt skulle EES kunna börja med begränsade utrullningspunkter och sedan gradvis utvidgas till hela EU.

Williams föreslog en stegvis utrullning där endast fem till tio procent av resenärerna skulle använda EES-systemet inledningsvis.

Detta tillvägagångssätt skulle bidra till att identifiera och lösa tekniska problem på mindre, mindre trafikerade platser innan man går vidare till mer trafikerade platser.

Keefe sa att detta gradvisa tillvägagångssätt skulle kunna förhindra att infrastruktur och resurser överbelastas och orsakar betydande störningar.

”En stegvis utrullning skulle kunna minska trycket på de större hamnarna och ge personalen tid att anpassa sig”, betonade Keefe.

ETA:s tidslinje för implementering

Williams medgav att osäkerheten kring EES-lanseringen försvårar det brittiska inrikesdepartementets planering om man skulle försena ETA-lanseringen.

ETA-systemet började lanseras stegvis i oktober 2023, då det blev obligatoriskt för qatariska medborgare som besöker Storbritannien.

Resten av staterna i Gulfstaternas samarbetsråd (GCC) – Bahrain, Kuwait, Oman, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten – började använda ETA-systemet i februari 2024.

Inrikesdepartementet hade redan meddelat att ETA-systemet skulle införas i större skala under 2025.

Systemet kommer att börja ta emot ansökningar från utomeuropeiska medborgare utan visum från och med den 27 november 2024.

Det digitala tillståndet kommer att vara obligatoriskt för dem från och med den 8 januari 2025.

Senast den 2 april 2025 måste alla visumfria resenärer till Storbritannien, inklusive européer, ha en ETA före sin resa.

Europeiska medborgare kan börja ansöka om sina ETA den 5 mars 2024.

Den brittiska regeringen har ännu inte meddelat några ändringar i tidsplanen, och EU har ännu inte bekräftat att EES ska lanseras 2025.

Den oro som Eurostar, Getlink och Logistics UK har gett uttryck för visar dock på vikten av en välplanerad övergång.

För närvarande rekommenderas resenärer att hålla ett öga på officiella meddelanden om ETA och EES och att förbereda sig för förändringar i resekraven.