Storbritanniens regering utvidgar sitt system för elektroniskt resetillstånd (ETA) till att omfatta alla visumfria medborgare som besöker landet.
Denna förändring, som ska genomföras 2025, har lett till diskussioner om balansen mellan nationell säkerhet och turism.
Chefen för Guernseys kommitté för inrikesfrågor har försvarat ETA som ett viktigt verktyg för att stärka landets trygghet och säkerhet.
Home Affairs President Deputy Rob Prow sa till BBC: ”Det här handlar om att förhindra människor som vi tror kan skada samhället från att komma in i Storbritannien eller Common Travel Area.”
Delstaten Guernsey uppgav att det inte skulle bli någon påverkan för personer som reser från delstaten till Storbritannien.
De som reser direkt till Guernsey behöver dock inte skaffa ett ETA förrän mot slutet av 2025.
Prow sade att hans kommitté är mycket engagerad i diskussionerna om att införa ETA-systemet för Kanalöarna.
För närvarande gäller ett system som gör det möjligt för franska dagsturister att resa in på Guernsey med endast identitetskort fram till slutet av sommaren 2025.
När ETA-systemet har implementerats kommer sådana resenärer att behöva ansöka om resetillstånd med hjälp av sina pass.
Prow sa att resande med identitetskort ”minskar” i takt med att passbaserade digitala tillstånd anpassas till globala säkerhetstrender.
Han menar att de långsiktiga fördelarna med ETA-systemet kommer att uppväga de kortsiktiga utmaningarna.
”Andra länder har framgångsrikt infört digitala reseauktorisationer, och resenärerna har anpassat sig”, förklarade Prow.
ETA-system kan kosta Kanalöarna miljoner
Medan tjänstemännen försvarar systemet med att det är nödvändigt av säkerhetsskäl, hävdar kritikerna att åtgärden kan skada Storbritanniens turistindustri och ekonomi.
Simon Calder, resekorrespondent på The Independent, varnade för att ETA-systemet skulle kunna få allvarliga konsekvenser för turismen på Jersey och Guernsey.
Han förklarade att även korta dagsutflykter från Normandie kommer att kräva pass, en avgift och förhandsregistrering online.
De ökade kraven och kostnaderna kan förvärra påfrestningarna på den redan försvagade turistindustrin på grund av Brexit och pandemin.
”Det kommer naturligtvis att vara desperat för turistindustrin, som har haft några riktigt tuffa år”, skrev han.
Calder uppskattade den ekonomiska förlusten på grund av ETA till cirka 4 miljarder pund per år för Storbritannien och kronbesittningarna.
Han tillade att enbart Kanalöarna kommer att få miljontals euro i turistintäkter.
Jerseys minister för hållbar ekonomisk utveckling, Deputy Kirsten Morel, tror starkt på att behålla användningen av ID-kort.
”Vi kan bevisa för Storbritannien att det är ett säkert system, och det finns enligt min mening ingen anledning till varför vi skulle ändra på det”, sade han till BBC.
Morel betonade: ”Att förlora tusentals dagsbesökare till öarna kommer att ha en betydande ekonomisk inverkan.”
Robert Mackenzie från Channel Islands Travel Group förklarade att dagsturister från Frankrike ”tenderar att vara mer av ett kortsiktigt beslut”.
De som inte har en ETA i förväg kan inte komma och kan snabbt ändra sig om det inte finns ett avtal som det som nu finns.
”Men det kanske ser mindre troligt ut nu med det nya systemet”, sa Mackenzie och uttryckte sin besvikelse.
Mer om ETA:s negativa inverkan på resor och turism
Den brittiska resebranschen har lidit sedan förbudet i oktober 2021 för européer att endast använda ID-kort för att resa in i landet.
Beslutet påverkar cirka 300 miljoner EU-medborgare som använder ID-kort i stället för pass, vilket gör det svårare för dem att besöka Storbritannien.
I uppdateringen av Storbritanniens immigrationsregler från september 2024 anges att alla som ansöker om ett ETA måste använda sitt pass.
Nordirland är också oroat över att ETA-systemet skulle kunna avskräcka resenärer från att besöka landet från Republiken Irland.
Nästan 70 procent av Nordirlands turister reser via Republiken Irland, och de extra kraven och kostnaderna skulle kunna driva bort dem.
Heathrow Airport uppmanar också regeringen att inte kräva ETA för transitresenärer.
Detta för att undvika att förlora miljontals passagerare och därmed sin status som centralt resecentrum.
Förlusten av passagerare kan inte bara påverka flygplatsen utan även flygbolag baserade i Storbritannien som är starkt beroende av transitresenärer.
The Independent publicerade en analys baserad på nedgången i antalet transiterande resenärer från de Gulfstater där ETA har tillämpats.
Heathrow Airport, flygbolagsindustrin och den brittiska ekonomin i stort kan förlora miljarder pund på grund av förlusten av transitpassagerare.
Denna oro är mycket viktig eftersom turismen och resandet i Storbritannien precis har börjat återhämta sig från pandemin.
ETA är ett steg mot att effektivisera det globala resandet
ETA är ett digitalt resetillstånd som visumfria medborgare måste ansöka om och få innan de besöker Storbritannien.
Det gör det möjligt för myndigheterna att förhandsgranska resenärer och samla in nödvändig säkerhetsinformation innan de anländer.
ETA-ansökningarna kostar 10 £ och om de beviljas är de giltiga i två år eller tills det pass som de är kopplade till löper ut, beroende på vilket som inträffar först.
Det ger möjlighet till flera korta resor på mindre än sex månader, så resenärer behöver inte ansöka om ett varje gång de besöker.
För närvarande måste medborgare från Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten ha ett ETA för att besöka Storbritannien.
Från och med den 8 januari 2025 måste utomeuropeiska medborgare utan visum ha ett ETA för att besöka Storbritannien. Ansökningar kommer att öppnas den 27 november 2024.
Den 2 april 2024 måste europeiska medborgare, med undantag för irländska medborgare, ha ett ETA före sin resa till Storbritannien. De kan ansöka om ett ETA från och med den 5 mars 2024.
Det brittiska ETA-systemet är inte helt nytt. Det liknar de digitala tillståndssystem som används i USA, Kanada och Australien.
Storbritanniens beslut att utöka sitt ETA-system är en del av en bredare global trend mot att stärka gränssäkerheten genom digitala tillstånd.
I takt med att världen blir alltmer sammanlänkad söker länder efter sätt att bättre hantera flödet av besökare och samtidigt ta itu med säkerhetsfrågor.
EU kommer också att lansera sitt eget digitala system för resetillstånd, European Travel Information and Authorization System(ETIAS).
ETIAS liknar Storbritanniens ETA; båda är avsedda för visumfria medborgare och syftar till att förbättra säkerheten och effektivisera resandet.