Förare av tunga lastbilar i Storbritannien kan få problem när Europeiska unionens (EU:s) in- och utresesystem (EES) lanseras.
Enligt British International Freight Association (BIFA) skulle EES kunna orsaka betydande störningar för lastbilschaufförer som reser ofta mellan Storbritannien och EU.
EES effektiviserar immigrationskontrollerna och spårar människors in- och utresa i Schengenområdet.
Genom biometriska kontroller kan systemet på ett mer effektivt sätt fånga upp dem som stannar för länge på sin permission på den europeiska kontinenten.
Som ett resultat av detta kan Storbritanniens HGV-förare få problem med att följa EU:s 90/180-dagarsregel.
Vad är EES?
Entry/Exit-systemet är ett automatiserat IT-system som är utformat för att registrera resenärer som reser in i och ut ur Schengenområdet.
Den ersätter den nuvarande manuella stämplingsprocessen för pass och syftar till att öka säkerheten och hantera migrationen mer effektivt.
Resenärer från länder utanför EU måste registrera sina personuppgifter, pass och biometriska data. Dessa uppgifter kommer att lagras i en säker databas i tre år.
EES ska enligt planerna lanseras i november i år. Datumet kan dock komma att skjutas upp om EU:s medlemsstater inte är helt förberedda.
Systemet är en del av ett bredare arbete för att stärka EU:s yttre gränser och förbättra säkerheten.
EES och 90/180-dagarsregeln
90/180-dagarsregeln innebär att resenärer från länder utanför EU endast får vistas i Schengenområdet i 90 dagar under en 180-dagarsperiod.
BIFA hävdade att denna begränsning är problematisk för brittiska anställda. Brittiska lastbilschaufförer och personal från länder utanför EU måste ofta stanna längre i EU för att upprätthålla affärsverksamheten.
Lastbilsoperatörer utanför EU kommer inte att kunna upprätthålla sin verksamhet om deras förare inte överskrider 90-dagarsgränsen.
Som ett resultat kommer BIFA: s HGV-förare och alla andra anställda utanför EU som överskrider sin 90/180-gräns att stöta på invandringsproblem.
De som bryter mot 90/180-dagarsregeln kanske inte får resa och kan ådra sig böter och andra påföljder.
BIFA är oroade över att dessa straff kommer att göra det svårt för brittiska lastbilschaufförer att arbeta effektivt.
Det skulle också kunna störa leveranskedjan mellan Storbritannien och EU och få mer omfattande konsekvenser för handeln mellan Storbritannien och EU.
Logistik- och transportsektorerna spelar en avgörande roll för varutransporterna mellan Storbritannien och EU-länderna.
Eventuella förseningar eller restriktioner kan leda till ökade kostnader och logistiska utmaningar för företag på båda sidor.
RHA delar samma oro för HGV-förare
Road Haulage Association (RHA) har också uttryckt oro över EES:s inverkan på brittiska förare .
De samarbetar med BIFA för att samla in data och förespråka lösningar som gör det möjligt för förare att arbeta utan betydande störningar.
RHA har tidigare varnat för riskerna med att bryta mot 90/180-regeln efter Brexit.
Förra sommaren utfärdade den en varning till förare och transportörer. RHA hänvisade till ett fall där en förare straffades för att ha stannat för länge i Nederländerna.
När semesterperioden närmar sig betonar RHA vikten av att spåra den tid som tillbringas i EU för att undvika konsekvenser.
Det betonades att ett överskridande av 90/180-regeln kan leda till rättsliga efterverkningar för både förare och de företag de arbetar för.
RHA uppmanade arbetsgivarna att tillåta flexibilitet för resor för att säkerställa efterlevnad.
Uppmaning till handling för att skydda brittiska lastbilsförare
BIFA har lanserat en enkät för att samla in data om hur EES kommer att påverka Storbritanniens export och bussresor.
Om 90-dagarsgränsen för lastbilschaufförer ska ändras måste den brittiska regeringen förhandla med EU om att tillåta längre vistelser.
”Det är bara genom att visa på en betydande inverkan på den brittiska ekonomin som vi har någon chans att övertyga regeringen om att söka en lösning”, säger BIFA.
Dessa undersökningsdata kommer att användas för att förespråka policyförändringar som kan mildra de negativa effekterna av det nya systemet.
Oro för eventuella förseningar i hamnar på grund av EES
BIFA och RHA överväger att separera resenärer och passagerare från gods- och lastbilsförare vid gränsövergångar där det är möjligt.
Det finns dock fortfarande potential för att utveckla eftersläpningar och begränsa in- och utpassering i hamnarna.
Experter inom transport- och resebranschen har varnat för långa köer och massiva förseningar vid gränsövergångarna mellan Storbritannien och EU på grund av ESS.
Systemet kräver att personer utanför EU registrerar fingeravtryck och ansiktsskanning inför en EU-gränskontrollant.
Även om detta är fallet när resenärer besöker EU för första gången efter det att EES tas i bruk, förväntas det ändå leda till längre handläggningstider.
Många har förespråkat att EU ska tillåta registrering av fingeravtryck före och bort från gränsen för att förhindra resekaos.
Det relativt oprövade EES-systemet kan dock leda till en flaskhals om det inte fungerar, på samma sätt som när elektroniska grindar går sönder.
Sådana förseningar och överskridna tillstånd utgör en utmaning för Storbritanniens lastbilsförare och logistikbranschen.
Branschorganisationer uppmanar till åtgärder för att säkerställa en effektiv verksamhet, och utfallet kommer att vara avgörande för handelsrelationerna mellan Storbritannien och EU.