Storbritannien medgav nyligen att landet inte är förberett för EU:s nya gränskontroller, Entry/Exit System (EES).
Immigrationsminister Seema Malhotra sade i ett uttalande till underhuset att landet står inför utmaningar när det gäller att genomföra EES, rapporterar The Telegraph.
Den nyvalda regeringen är ”inte nöjd med den nivå av förberedelser” som den tidigare administrationen hade satt upp.
Malhotra sade att ”otillräckliga framsteg har gjorts för att säkerställa att dessa effekter (liksom andra potentiella effekter) minimeras”.
Hon tillade att störningar sannolikt kommer att uppstå när EU:s nya gränskontroller införs senare i år.
För att försöka lindra störningarna i resandet har Storbritannien bett EU och medlemsländerna om utökade åtgärder.
Detta inkluderar att be franska gränspoliser att lätta på kontrollen av fingeravtryck för brittiska resenärer när långa köer uppstår under rusningstid.
Nya gränskontroller vid EU:s gränser och förväntade förseningar
EES kommer att ersätta den nuvarande metoden med manuell stämpling av pass vid EU:s yttre gränser.
Det kommer att använda biometriska data, såsom fingeravtryck och ansiktsigenkänning, för att registrera in- och utresor för icke-EU-medborgare från Schengenområdet.
Detta gäller även tredjelandsmedborgare, t.ex. brittiska resenärer, och innehavare av visum för kortare vistelser.
Detta system, som ska tas i bruk i november i år, syftar till att göra gränsövergångarna säkrare och effektivare.
EU:s nya gränskontroller förväntas dock orsaka betydande förseningar på grund av den extra tid som resenärerna behöver för att registrera sina biometriska data.
Långa köer väntas också vid välbesökta gränsstationer som Dovers hamn och kanaltunneln vid Folkestone.
Behandlingstiden för fordon kan öka avsevärt eftersom resenärerna måste gå ur sina bilar för att registrera sig eller lämna biometriska uppgifter.
En annan förväntad flaskhals är Eurostar-terminalen vid St. Pancras Station i London.
De tre gränsövergångarna mellan Storbritannien och EU är placerade bredvid varandra. Det innebär att franska gränskontrollanter utför immigrationskontroller på resenärer innan de lämnar Storbritannien.
Den ökade handläggningstiden till följd av EES kan leda till långa köer och störningar i resandet, särskilt under rusningstid.
Ett flexibelt tillvägagångssätt för implementering av EES
Malhotra betonade att regeringen vidtar åtgärder för att förbättra EES-förberedelserna och minimera störningar i resandet.
Detta inkluderar förhandlingar med EU och medlemsländerna om utökade nödåtgärder när köerna blir för långa.
En åtgärd är att tillåta franska gränspoliser att lätta på kravet på fingeravtrycksskanning för brittiska resenärer under hektiska timmar.
Franska gränsvakter kan tillåta brittiska medborgare att passera utan att ta fingeravtryck eller ansiktsskanning när köerna är alltför långa.
Denna flexibilitet i genomförandet av EU:s nya gränskontroller kommer att gälla under de första sex månaderna efter det att in- och utresesystemet har tagits i drift.
Malhotra sa att regeringen förespråkar att denna flexibilitet förlängs efter sommarsemesterperioden för att förhindra långa väntetider och förseningar.
Utvidgning av gränskontrollzonen
Inrikesdepartementet tillkännagav också ny lagstiftning som gör det möjligt för franska gränsvakter att arbeta i en utökad gränskontrollzon i Dovers hamn, vilket rapporterades av BBC.
För närvarande är de franska gränsvakterna begränsade till att utföra sina uppgifter i den östra delen av hamnen.
Med den nya lagen kommer de att kunna sprida ut sig och genomföra kontroller även i det västra området.
Tjänstemännen i Dovers hamn har utsett den västra delen för att hantera EU:s nya gränskontroller, särskilt för busspassagerare.
Denna expansion bör bidra till att hantera flödet av människor på ett mer effektivt sätt, särskilt när EES träder i kraft.
Brittiska och franska tjänstemän arbetar med att uppdatera sitt avtal om gränskontroll, vilket skulle möjliggöra den utökade kontrollzonen i Dovers hamn.
Dessutom har Getlink, som driver tunneln under Engelska kanalen, investerat i betydande uppgraderingar av infrastrukturen, till exempel en ny täckt genomfart för EES-kontroller.
Eurostar har också investerat i fler EES-kiosker och är redo att öppna upp utrymme i händelse av långa köer på grund av begränsat utrymme i St Pancras.
Andra åtgärder för att minska EES-förseningar
Det nya systemet är utformat för att öka säkerheten. Storbritanniens immigrationsminister betonade dock att det inte ska belasta resenärer i onödan eller störa handel och turism.
Ytterligare åtgärder för att minimera och hantera förväntade förseningar är att anställa mer gränspersonal.
På samma sätt planerar den brittiska regeringen att uppgradera infrastrukturen vid viktiga gränsstationer för att klara EU:s nya gränskontroller.
Man överväger också ett stegvis införande av EES för att lösa eventuella problem innan systemet tas i drift fullt ut.
Detta gör det möjligt för tjänstemännen att identifiera och lösa problem på ett kontrollerat sätt och minimera störningar när systemet tas i drift.
Den brittiska regeringen förbereder också omfattande kommunikation för att öka medvetenheten hos den brittiska resenärspopulationen.
En undersökning från det brittiska transportdepartementet visade att mer än hälften av de vuxna britterna fortfarande inte kände till EES-systemet.
Undersökningen visade också att EU:s nya gränskontroller kan hindra britterna från att besöka EU.
”Det ligger i både Storbritanniens och EU:s intresse att arbeta tillsammans mot våra gemensamma mål för att säkerställa att vi upprätthåller säkra gränser samtidigt som vi minimerar eventuella störningar orsakade av EES”, sade Malhotra.
Mer oro över EU:s nya gränskontroller
Resebranschen, som redan skakas av effekterna av Brexit och pandemin, är på sin vakt mot fler störningar som kan påverka resandet och turismen.
Branschexperter har också uttryckt oro över att infrastruktur och personal inte är redo att hantera de nya kraven.
Det har framförts önskemål om att skjuta upp implementeringen av EES till början av 2025 för att ge Storbritannien och EU möjlighet att förbereda sig.
International Air Transport Association hade uttryckt oro över att regionala, mindre flygplatser inom EU fortfarande inte är redo för EES.
EES-mobilappen som ska hjälpa till att undvika långa köer vid gränsen kommer inte att vara klar i oktober.
Det finns fortfarande inget besked om huruvida den kommer att vara tillgänglig för resenärer vid det nya, framflyttade lanseringsdatumet för EES i november.
Resenärer uppmanas att hålla sig informerade om de nya kraven och planera sina resor därefter för att undvika eventuella förseningar.