Resenärer som använder kanaltunneln kommer inte att uppleva långa köer när Europeiska unionens (EU) nya Entry/Exit System (EES) införs.
Det garanterade Getlinks VD Yann Leriche under 30-årsfirandet av Kanaltunnelns invigning den 7 maj.
Getlink (tidigare Eurotunnel) driver Kanaltunneln, en underjordisk järnvägstunnel som förbinder Folkestone i Kent, Storbritannien (UK), och Calais i Coquelles, Frankrike.
”Det kommer inte att bli några förseningar på motorvägen, ingenting. Det kommer att ske på ett mycket smidigt sätt”, säger Leriche till BBC.
Han förklarade att resenärerna ”helt enkelt [get] ut ur sin bil, tillbringar några minuter i kioskerna och sedan går tillbaka till bilen och fortsätter sin resa”.
Leriche sa att med EES-utrullningen skulle det ta ”fem till sju minuter extra” att korsa kanaltunneln jämfört med den nuvarande restiden.
Bolaget har utökat antalet filer för att lösa detta problem och säkerställa att det inte uppstår några förseningar eller långa köer.
Getlink planerar också att anställa och utbilda ytterligare 140 medarbetare som ska hjälpa passagerarna under EES-utrullningen.
Enligt Actual News Magazine sade Leriche att EES-utrullningen ”inte oroar oss alls”.
”Tvärtom ser vi det som en kompletterande fördel att göra bättre ifrån sig än andra operatörer”, sade han.
Långa köer och förseningar under EES-utrullningen väntas
EES kommer att påverka både innehavare av visum för kortare vistelser och visumbefriade resenärer, till exempel brittiska medborgare.
Resenärer från länder utanför EU kommer att behöva registrera biometriska data inför en gränskontrollant första gången de besöker Schengenområdet.
Vid efterföljande besök måste de registrera sin in- och utresa med hjälp av ansikts- eller fingeravtrycksskanning i stället för stämpling i passet.
Införandet av EES ledde till varningar om långa köer och förseningar vid gränserna mellan Storbritannien och EU, särskilt vid de gränser där det finns flera kontroller samtidigt.
Detta inkluderar gränsövergång vid kanaltunneln, Dovers hamn och Londons St Pancras Station.
Vid gränser med parallella kontroller utför EU:s gränspoliser immigrationskontroller medan resenärerna fortfarande befinner sig i Storbritannien.
I Dovers hamn varnade tjänstemännen för 14 timmar långa förseningar. Passagerarna måste stiga ur sina fordon för att registrera sig för EES.
Lokala myndigheter har också uttryckt oro för att det skulle förvandla deras vägar till en parkeringsplats och påverka livskvaliteten och ekonomin.
High Speed 1 (HS1) hade föreslagit att Eurostar skulle tvingas begränsa antalet passagerare för att undvika köer vid St Pancras-stationen.
Getlinks infrastruktur och teknik för att minimera störningar
Getlink har investerat 80 miljoner euro för att förbereda sina terminaler i Coquelles och Folkestone för EES-utrullningen.
Bolaget har nyligen slutfört byggandet av ett takförsett ”förregistreringsområde” för genomkörning vid sin terminal i Coquelles.
Den 7.000 kvadratmeter stora infrastrukturen gör det möjligt för passagerare att lämna in pass och registrera ansikts- och fingeravtrycksskanningar.
Varje drive-through-fack kommer att ha två EES-kiosker för att genomföra de nödvändiga biometriska kontrollerna.
Operatören av kanaltunneln säger att den samtidigt kan rymma upp till 60 passagerarfordon.
Företaget hade redan installerat de första EES-kioskerna. Resten av kioskerna ska vara installerade i maj 2024.
I Getlinks terminal i Folkestone kommer anpassningen till EES-utrullningen att pågå fram till sommaren.
EES-kioskerna på den brittiska sidan kommer att installeras med början i juli 2024.
Förutom genomfartsplatserna byggde Getlink också en anläggning där myndigheterna kan se förregistreringszonen och parkeringsplatserna.
Panoramautsikten och kameraövervakningen kommer att underlätta de gränskontroller som utförs av EU:s gränskontrolltjänstemän.
Leriches förtroende för att det inte blir några långa köer eller förseningar vid Getlinks terminaler beror också delvis på artificiell intelligens.
Företaget använde artificiell intelligens för att genomföra detaljerade trafikflödesanalyser under de nya systemen.
”Tack vare digitaliseringen, tack vare det dagliga arbetet i våra team, tack vare arbetet med de franska och brittiska myndigheterna har vi förberett allt detta”, sade Leriche.
Flera uppmaningar att skjuta upp lanseringen av EES
EES är planerad att starta den 6 oktober 2024, men L’Union des Aéroports Français (UAF) avslöjade att starten hade skjutits upp en månad senare.
På grund av tekniska problem sköt EU upp lanseringen av EES från det ursprungliga datumet 2021 till september 2023.
Den flyttades till oktober 2024 för att undvika resestörningar under de olympiska spelen som hålls i Frankrike från juli till september.
Flera tjänstemän inom transport- och resebranschen har dock uppmanat EU att skjuta upp lanseringen av EES, åtminstone tills EES-appen är klar.
EU håller på att ta fram en app som ska hjälpa resenärer att registrera sig för EES i förväg och inte vid gränsen.
Tom Pursglove från det brittiska inrikesministeriet bekräftade för den europeiska granskningskommittén vad Eurostars chef Gwendoline Cazenave hade avslöjat tidigare.
EES-appen kommer inte att vara klar i tid för EES-lanseringen senare i år. Istället kommer den att göras tillgänglig så snart som möjligt.
EU står dock fast vid sitt lanseringsdatum för EES i oktober, eftersom det nya gränskontrollsystemet kommer att fungera självständigt utan EES.
Dessutom kommer EU:s medlemsländer inte att vara skyldiga att använda den.
Transportminister Guy Opperman avslöjade också att EES-utrullningen kommer att ha en sex månader lång mjukstartsperiod för att säkerställa smidigare övergångar och förhindra förseningar.