Europeiska kommissionen hade föreslagit Europeiska rådet att inleda förhandlingar med Förenade kungariket om ett ömsesidigt avtal om rörlighet för ungdomar.
Avtalet syftar till att öka den fria rörligheten för unga EU-medborgare och brittiska medborgare så att de kan studera, arbeta och bo i Storbritannien respektive EU.
Maroš Šefčovič, Executive Vice President för European Green Deal, Interinstitutional Relations och Foresight, sa att minskad rörlighet är ett av de viktigaste resultaten av Storbritanniens utträde ur EU.
Han tillade att det hade påverkat unga människor mest. Det har begränsat deras möjligheter att utforska livet och delta i utbyten på områdena kultur, utbildning, forskning och yrkesutbildning.
Šefčovič sade att kommissionens förslag syftar till att ”återuppbygga mänskliga broar mellan unga européer på båda sidor av Engelska kanalen”.
”Idag tar vi det första steget mot ett ambitiöst men realistiskt avtal mellan EU och Storbritannien som skulle lösa denna fråga”, sade Šefčovič i ett uttalande som offentliggjordes den 18 april 2024.
Tekniskt sett är detta bara ett förslag från kommissionen, som Europeiska rådet kommer att diskutera.
Om rådet samtycker kan EU-kommissionen inleda förhandlingar med Storbritannien om ett avtal om rörlighet för unga.
Förslag till avtal mellan Storbritannien och EU om rörlighet för ungdomar
Kommissionens föreslagna rörlighetsprogram för ungdomar skulle vara öppet för brittiska medborgare och EU-medborgare mellan 18 och 30 år.
Enligt kommissionens informationsdokument kan kvalificerade deltagare stanna i destinationslandet i upp till fyra år.
För att vara berättigad måste man ha ett giltigt resedokument, en giltig heltäckande sjukförsäkring och bevis på att man kan försörja sig själv.
Dessa villkor måste gälla under hela deltagarens vistelse i destinationslandet.
Förslaget skulle också innehålla skäl för att avslå ansökningar. Till exempel kan individer avvisas om de anses utgöra ett hot mot ”allmän ordning, allmän säkerhet och folkhälsa”.
Rörligheten skulle inte omfattas av ett kvotsystem, och den skulle inte vara begränsad till ett specifikt ändamål.
I briefen angavs att förmånstagarna ”bör kunna ägna sig åt olika aktiviteter under denna period, såsom studier, utbildning, arbete eller resor”.
Förslaget skulle dock endast göra det möjligt för brittiska deltagare att bo, arbeta, studera och resa i destinationslandet. Det skulle inte tillåta rörlighet inom EU.
Resor på upp till 90 dagar inom andra EU-länder omfattas av Schengenområdets regler eller landets lagar.
Det föreslagna avtalet om rörlighet för unga skulle inte påverka de befintliga viseringarna eller uppehållstillstånden i Storbritannien och EU.
Ta itu med hinder för rörlighet, säkerställa likabehandling
Europeiska kommissionen avslöjade att Storbritannien ”har visat intresse” för ett avtal om rörlighet för ungdomar. Den bekräftade att den hade ”[reached] ut till ett antal medlemsländer.”
Förslaget syftar till att ta itu med denna gemensamma angelägenhet bland medlemsstaterna på ett EU-omfattande sätt.
”Endast en strategi på EU-nivå kan säkerställa att alla medlemsstater behandlas lika när det gäller ungdomars rörlighet till Storbritannien”, konstaterade kommissionen.
Det föreslagna avtalet mellan Storbritannien och EU om rörlighet för ungdomar tar också upp hinder för studenters och praktikanters rörlighet.
Till att börja med syftar det till att ge alla EU-deltagare en rättvis och likvärdig behandling när det gäller studieavgifter för högre utbildning.
Brexit ledde till att många EU-studenter inte längre hade rätt till studieavgifter i hemlandet. De måste nu betala utomeuropeiska eller internationella studieavgifter. Förslaget syftar till att överbrygga denna ojämlikhet.
En annan är att deltagarna visserligen måste betala för visum och uppehållstillstånd, men att dessa avgifter ”inte får vara oproportionerliga eller orimliga”.
Förslaget skulle också säkerställa att EU-medborgare kan genomgå utbildning i Storbritannien, även om utbildningen är kopplad till studier i EU.
Enligt brittisk lagstiftning betraktas en praktikant vanligtvis som en arbetare eller anställd. EU-medborgare kan ansöka om praktikplatser om de uppfyller kraven för särskilda arbetsvisum.
Detta inkluderar att uppfylla visumkrav såsom en specifik lönetröskel och tilläggsavgift för hälsoinvandring.
De som kvalificerar sig för rörlighetsavtalet för unga skulle inte omfattas av sådana krav.
Andra krav på ett avtal mellan Storbritannien och EU om rörlighet för ungdomar
I januari 2024 krävde Londons borgmästare Sadiq Khan att unga människor ska kunna röra sig mer fritt mellan EU och Storbritannien.
Han insisterade på att den brittiska regeringen skulle ingå ett ömsesidigt avtal med EU om rörlighet för ungdomar. Det skulle göra det möjligt för unga människor att studera, resa och fylla lediga platser inom viktiga ekonomiska sektorer.
Khan betonade: ”Jag är tydlig med att jag skulle stödja ett mobilitetsprogram för ungdomar, vilket skulle gynna oss ekonomiskt, kulturellt och socialt.”
I juli 2023 stödde George Eustice, tidigare minister i det konservativa och unionistiska partiet och ledande brexitör, en liknande idé.
En opinionsundersökning från 2023 av kampanjgruppen Best for Britain visade att 68 procent av 10 000 väljare stöder ett ömsesidigt rörlighetsprogram för ungdomar med EU.
Undersökningen visade också att 61 procent av de tillfrågade stödde Storbritanniens återintegrering i Erasmusprogrammet.
Naomi Smith, Best for Britains verkställande direktör, sade att ett ”ömsesidigt mobilitetsprogram för ungdomar med EU är win-win”.
Luke Petherbridge, chef för public affairs på Association of British Travel Agents (ABTA), höll med enligt The Independent.
”Vi välkomnar starkt dagens tillkännagivande och uppmanar den brittiska regeringen att vara redo att inleda förhandlingar”, sade han.
Enligt BBC är dock den brittiska regeringen inte intresserad av EU:s erbjudande om ett EU-omfattande arrangemang för rörlighet för ungdomar.
”Vi kommer inte att införa ett EU-omfattande rörlighetsprogram för ungdomar – den fria rörligheten inom EU upphörde och det finns inga planer på att införa det”, sade en talesperson för regeringen en dag efter att EU:s förslag blev känt.
Den brittiska regeringen är mer öppen för ett land-för-land-program för ungdomars rörlighet i stället för ett avtal som skulle gälla för alla 27 EU-länder.
Storbritannien har för närvarande ett mobilitetsprogram för ungdomar som tillåter unga personer från 13 länder, till exempel Australien och Nya Zeeland, att studera eller arbeta i Storbritannien under högst två år.