Storbritanniens inrikesministerium har börjat skicka inbjudningar att byta till eVisas till innehavare av biometriska uppehållstillstånd (BRP).
Enligt ett pressmeddelande började inrikesministeriet skicka e-post till BRP-innehavare den 17 april.
E-postmeddelandena innehåller uppmaningar att skapa ett UK Visas and Immigration-konto (UKVI) för att få tillgång till sitt eVisa.
Ett eVisa är ett online-register och ett digitalt bevis på deras invandringsstatus. Detta visar deras rätt att bo, arbeta, studera och få tillgång till offentliga medel i Storbritannien.
Det är gratis att skapa ett UKVI-konto. Det kommer inte heller att förändra, påverka eller ta bort en persons nuvarande invandringsstatus eller rättigheter i Storbritannien.
”Vi har redan tagit viktiga steg för att digitalt omvandla gräns- och invandringssystemet”, säger Tom Pursglove, minister för laglig migration och gränsfrågor.
Han tillade att en omfattande lansering av eVisa är en ”viktig del” av denna process. Det banar väg för regeringens vision om en kontaktlös gräns.
E-postinbjudningar kommer att skickas ut stegvis innan processen öppnas för alla BRP-innehavare sommaren 2024.
I år fasar regeringen gradvis ut alla fysiska dokument som används för att bevisa ens brittiska invandringsstatus.
Detta inkluderar BRP, biometriska uppehållskort (BRC) och passintyg, såsom stämplar med vått bläck och vinjettklistermärken.
Senast den 1 januari 2025 kommer inrikesministeriet inte längre att utfärda några fysiska invandringshandlingar utan endast eVisas.
Fördelar med eVisas eller digital invandringsstatus
Övergången till eVisas ligger i linje med andra länder som ersätter fysiska immigrationsdokument med digitala format.
Pursglove betonade att man genom att ersätta fysiska immigrationshandlingar med eVisas kommer att ”säkerställa en fast kontroll” över vilka som kommer till Storbritannien för att bo, arbeta eller studera.
Han tillade att eVisas stärker gränssäkerheten och förhindrar missbruk av invandringssystemet samtidigt som det ger kostnadsbesparingar för de brittiska skattebetalarna.
Eftersom ett eVisa är en digital registrering av en persons invandringsstatus, kan det inte förloras eller manipuleras.
Den är säker och kopplad till innehavarens unika biometriska data, som en BRP eller BRC, vilket förhindrar identitetsbedrägerier.
Individer kan också få tillgång till sina rättigheter och behörigheter utan att behöva vänta på det fysiska dokumentet.
En annan fördel med att ha ett digitalt register över sina behörigheter online är att man kan komma åt det var som helst och i realtid.
Detta möjliggör omedelbar uppdatering av kontakt- och passuppgifter med Home Office.
Man kan bevisa sina rättigheter genom att göra en snabb och enkel kontroll på den brittiska regeringens webbplats säkra onlinetjänst.
Flera offentliga organ använder redan denna onlinetjänst för att fastställa behörighet och åtkomsträttigheter till offentliga tjänster.
Personer med giltiga tillstånd är också fria från invandringskontroll när de reser in och ut ur Storbritannien.
Liksom det nya elektroniska resetillståndet (ETA) är eVisas kopplade till passet, som ska registreras på UKVI-kontot.
Gränskontrollanter kan sedan skanna deras pass och få tillgång till deras visum eller tillstånd att resa in och bo i Storbritannien.
Problem med Home Office eVisa onlinetjänst
Enligt Home Office är eVisas ”beprövade och testade”, eftersom miljontals individer redan använder dem.
Detta inkluderar de som beviljats status som bosatta eller förhandsbosatta genom Europeiska unionens bosättningsprogram (EUSS).
Det har dock förekommit rapporter om att personer med giltig invandrarstatus i Storbritannien har haft problem med att bevisa sina rättigheter.
Monique Hawkins från The3Million berättade om de problem som många eVisinnehavare har haft under ett möte med det brittiska parlamentets justitie- och inrikesutskott.
The3Million är en ideell grupp som förespråkar rättigheterna för medborgare i Europeiska unionen (EU), Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) och Schweiz som är bosatta i Storbritannien.
Hawkins säger att det främst är svårt att navigera i online-systemet, eftersom det innehåller flera steg.
En eVisainnehavare måste logga in på systemet och ange en kod. Offentliga organ måste också verifiera den kod som tillhandahålls av individen.
Det blir ännu svårare att bevisa sina rättigheter när databasen inte känner igen eVisainnehavarens uppgifter.
Systemet hade rapporterats innehålla brutna eller blandade poster och flera fel.
Till exempel kan en persons eVisa visa ett annat foto eller en blandning av korrekta och felaktiga uppgifter.
Transportföretagen kommer inte att tillåta dem att gå ombord och resa till Storbritannien om de inte kan bevisa sina rättigheter eller tillstånd.
Detta kan leda till att personer som inte är bosatta i Storbritannien missar viktiga åtaganden, t.ex. arbete.
Hawkins föreslog att alla personer med brittisk invandringsstatus skulle ha en resehandling istället för onlinesystemet.
Det kan vara en digital representation, t.ex. en 2D-streckkod, men inte ett fysiskt dokument.
Hon tillade att en 24/7 supportlinje måste finnas tillgänglig för personer från utlandet som nekas ombordstigning på grund av systemfel när de ska bevisa sin invandrarstatus.