Ideell grupp anser att ETA-lanseringen bör stoppas tillfälligt

| mars 20, 2024

Det brittiska parlamentets utskott för rättsliga och inrikes frågor (Justice and Home Affairs Committee) har i sin utredning om elektroniska gränssystem tagit emot en begäran om att avbryta lanseringen av Electronic Travel Authorization (ETA).

Monique Hawkins från The3Million uppmanade regeringen att istället fokusera på att överföra fysiska immigrationsstatusar till digitala immigrationsregister eller eVisas.

”Jag tycker verkligen att [the ETA launch] ska pausas”, sa hon.

Hawkins tillade att man måste lägga stor vikt vid att lösa de tekniska problemen i invandringsdatabasen.

The3Million är en ideell grupp som företräder medborgare i Europeiska unionen (EU), Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) och Schweiz som är bosatta i Storbritannien och driver kampanjer för deras rättigheter.

Home Office håller för närvarande på att överföra fysiska viseringshandlingar till eVisas.

Från och med den 1 januari 2025 kommer den endast att utfärda eVisas och inte längre tillhandahålla fysiska viseringshandlingar för invandringsstatus.

Fysiska immigrationsstatusar inkluderar biometriska uppehållskort (BRC), biometriska uppehållstillstånd (BRP) samt passvinjetter och klistermärken.

Dessa invandringsstatusar bevisar en icke-brittisk persons rätt att resa in, bo eller arbeta i Storbritannien.

Hawkins noterade att Australien tog flera år på sig att införa sitt eget system för resetillstånd innan de införde digitala register för invånare.

Storbritannien upprätthåller ETA samtidigt som man försöker konvertera ytterligare två miljoner människor till ”en digital status som har visat sig vara problematisk”.

Hur säkerhetsproblem i eVisa-databasen kan påverka ETA-lanseringen

Det nya brittiska ETA-systemet är ett automatiserat system för förhandsgodkända resetillstånd för medborgare utan visum.

Personer med invandrarstatus i Storbritannien är undantagna från ETA-kravet, i likhet med innehavare av brittiska eller irländska pass.

Enligt det nya systemet måste flygbolagen kontrollera resenärernas giltiga tillstånd med hjälp av det brittiska systemet Advanced Passenger Information (API).

Om API meddelar transportörerna att det inte finns några uppgifter om resenärernas ETA, måste transportörerna manuellt verifiera resenärernas behörigheter.

Detta innebär att man kontrollerar om resenärerna har giltiga visum eller är undantagna från skyldigheten att presentera ETA.

Transportföretag som transporterar resenärer till Storbritannien utan giltigt tillstånd kan dömas till dryga böter. De kommer också att stå för kostnaderna för att sända tillbaka resenärerna till deras ursprungsort.

Brittiska och irländska medborgare kan visa upp sina pass och identitetshandlingar för att styrka sitt ETA-undantag.

Å andra sidan kan de med brittisk invandringsstatus ha svårare att bevisa sitt ETA-undantag på grund av databasfel, säger Hawkins.

Om flygbolagen inte tillåter dem att gå ombord på sitt flyg till Storbritannien kan dessa icke-brittiska invånare i Storbritannien missa viktiga åtaganden, t.ex. arbete.

Komplexa databassystem för UKVI eller eVisa

Vid mötet med utskottet för rättsliga och inrikes frågor den 12 mars 2024 illustrerade Hawkins hur svårt det är att navigera i eVisa-systemet.

De som har eVisas måste logga in på UK Visas and Immigration (UKVI) webbplats och be om en kod.

De delar sedan koden med en tjänsteman, t.ex. en hyresvärd, en potentiell arbetsgivare eller en tjänsteman från den brittiska gränspolisen.

Tjänstemannen måste sedan logga in på en annan webbplats eller plattform och ange aktiekoden för att kontrollera dess giltighet.

Denna process i sig gör det svårt för dem som har eVisas att bevisa sin invandrarstatus och bli undantagna när ETA-lanseringen är i full gång.

Situationen blir ännu mer besvärlig när databasen inte känner igen de uppgifter som tillhandahålls av individen.

Systemet hade rapporterats innehålla brutna register och fel. En individs register kan visa en annan bild eller en blandning av korrekta och felaktiga uppgifter.

”Om du är utomlands och inte kan övertyga någon om att du har rätt att vara i Storbritannien, kommer de inte att låta dig gå ombord”, sa Hawkins.

Hon föreslog att alla personer med brittisk invandrarstatus skulle ha en resehandling i stället för systemet med delade koder.

Detta kan vara ett fysiskt originalbevis på invandringsstatus eller en digital representation, t.ex. en 2D-streckkod.

Hon tillade att en 24/7 supportlinje måste finnas tillgänglig för personer från utlandet som nekas ombordstigning på grund av systemfel när de ska bevisa sin invandrarstatus.

Det måste också finnas en tydlig ersättningsstruktur för resenärernas problem.

Åtgärdar databasfel före ETA-lansering

”Cybersäkerhet är en nyckelfråga idag, så det är ett förtroendeproblem för många användare av dessa system”, sa Hawkins.

The Guardian rapporterade att över 76 000 personer var registrerade med felaktiga uppgifter i Home Office immigrationsdatabas.

Home Office-databasen kallas Person Centric Data Platform (PCDP) och innehåller uppgifter om 177 miljoner individer.

Det är en del av inrikesministeriets projekt för att digitalisera viserings- och invandringssystemen. Det har kostat avdelningen över 400 miljoner pund sedan 2014.

PCDP spårar en invandrares historia med brittiska invandringssystem, t.ex. viseringsansökningar och biometriska data.

Dess register matas in i Atlas, ett system inom inrikesministeriet som används av handläggare och tjänstemän inom gränsstyrkorna för att granska information om migranter.

Olika online-system som används av företag och privatpersoner för att visa deras invandringsstatus och rättigheter är också beroende av PCDP-data.

Som Hawkins beskrev visade läckta dokument blandade eller sammanslagna uppgifter och biografiska och biometriska uppgifter var felaktigt länkade.

Databasfelen hindrade människor från att bevisa sin rätt att arbeta, hyra bostad eller få tillgång till gratis NHSbehandling.

Regeringskällor bekräftade att Information Commissioner’s Office utreder möjliga dataintrång.