Englands huvudstad har seglat upp som det mest populära resmålet i Europa bland amerikanska resenärer.
Enligt en rapport publicerad i Visa Guide World fortsätter Europa att vara ett favoritresmål för amerikaner.
London, Englands huvudstad, toppade listan över amerikanernas favoritdestinationer i Europa 2023.
Andra europeiska städer i rankningen är Paris i Frankrike, Dublin på Irland, Rom i Italien och Reykjavík på Island.
Edinburgh, huvudstaden i Skottland, är dessutom det sjätte mest populära europeiska resmålet för amerikaner 2023.
Resten av de tio populäraste europeiska destinationerna bland amerikaner är Aten i Grekland, Amsterdam i Nederländerna, Lissabon i Portugal och Milano i Italien.
Ökade utlandsresor för amerikaner
År 2021 minskade antalet amerikaner som reste till Europa drastiskt på grund av covidrestriktionerna.
Men så snart regeringarna upphävde resebegränsningarna i samband med pandemin ökade det amerikanska resandet med 600 procent under 2022.
Den uppåtgående trenden fortsatte in på 2023, då rekordmånga amerikaner reste internationellt.
Uppgifter från International Trade Administration visar att över 60,6 miljoner amerikaner reste till en internationell destination före pandemin.
När resenärerna kunde resa mer fritt efter pandemin visade data att mer än 49 miljoner amerikaner flög utomlands under 2022.
Under 2023 flög över 67,1 miljoner (67 179 554) amerikanska resenärer till en internationell destination.
Antalet pass i omlopp har också ökat, vilket bevisar amerikanernas återuppväckta intresse för resor.
Fler amerikaner besöker Europa
Av de 67 miljoner flyg som avgick från USA internationellt landade rekordmånga 5,8 miljoner i Europa.
Detta motsvarar 55 procent av alla amerikanska resenärers utlandsresor.
Amerikaner som reste till Europa stannade längre perioder på grund av de långa flygresorna mellan kontinenterna.
Längre restider fick amerikanerna att planera för längre resor för att dra nytta av den tid som spenderas på resande fot.
De flesta amerikanska resenärer som reser till Europa planerar för veckolånga vistelser, medan en mindre andel planerar för längre semestrar på åtta dagar eller mer.
Under sommaren hade april det högsta antalet amerikaner i Europa.
De som föredrar sommarmånaderna vill ta del av den rika historien, konsten och matkulturen.
Under de kallare månaderna tenderar amerikanska turister nu att söka sig till europeiska destinationer som är kända för sin festliga charm och vinteraktiviteter.
Här finns julmarknader, klassiska musiktraditioner och pittoreska skidorter i världsklass.
”Europeiska destinationer fortsätter att leva upp till alla resenärers förväntningar”, säger Lum Kamishi, projektledare
”Med många museer, attraktioner och aktiviteter som tillgodoser olika preferenser är Europa rätt plats för amerikanska resenärer”, tillade hon.
Karnish förväntar sig att det ökade intresset och populariteten för europeiska destinationer kommer att fortsätta under hela 2024.
Amerikaner leder turismutgifterna i Storbritannien
USA ledde återhämtningen i den brittiska turismen 2023, enligt British Travel Authority (BTA).
Amerikanska besökares utgifter förra året nådde en rekordbrytande tvåsiffrig tillväxt på 28 procent från 2019, även justerat för inflation.
BTA:s VD Patricia Yates berättade att internationella besökare spenderade tiotals miljarder kronor som stödde lokala ekonomier och arbetstillfällen.
Storbritanniens nationella turistbyrå räknar med att den amerikanska marknaden kommer att värderas till 6,7 miljarder pund år 2024.
Man förutspår att amerikanska besökare kommer att bidra med nästan 1 pund per 5 pund av alla inkommande turistutgifter.
Storbritannien som främsta europeiska destination
År 2024 har BTA planerat att göra Storbritannien till det främsta europeiska resmålet.
Det handlar om turistkampanjer för att uppmuntra besökare att utforska mer av Storbritannien och förlänga sin vistelse.
Målet är att öka utgifterna i Storbritannien och fördela de ekonomiska fördelarna med turism till olika destinationer i Storbritannien.
Förutom den amerikanska marknaden vill BTA rikta in sig på tillväxtmarknader som Australien, Gulfblocket och andra viktiga europeiska marknader.
Forskning visar att en destinations välkomnande karaktär är en avgörande faktor som påverkar besökarnas val.
Med detta i åtanke kommer den brittiska turistkampanjen att lyfta fram pulserande städer, modern kultur och Storbritanniens natursköna kust och landsbygd.
BTA samarbetar också med British Film Commission för att öka filmturismen i Storbritanniens länder och regioner.
Screen- eller filmturism drar nytta av platser som populariserats genom filmer och TV-serier.
Kampanjen kommer att visa upp anmärkningsvärda film- och TV-platser, destinationer och besöksupplevelser för att locka fler turister.